Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Out of Stock Diemen, Februari 2006.
Workshop 3 deel 1: Marketing
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
9.2 Productclassificatie
Optimaliseren van het assortiment
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
De marketing-instrumenten
7. Productbeleid Product is kern/essentie van de MM. Definities:
NHTV - 21 maart 2003 Marketing Mix. Achtergrond Erasmus Universiteit Rotterdam – Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Marketing – Michigan State University.
Product, merk en assortiment
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Marketing presentatie
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Hoofdstuk 2 Imago en merkenbeleid.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
Hoofdstuk 2.
retailmarketing paragraaf 2.6 winkelformule ken de formule
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
MARKETINGMIX.
Productbeleid.
Marketing 5 havo.
prijs- en servicemarkt
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Hoofdstuk 6 Service.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
SAMENWERKING HAASNOOT & POLARIS Een sterke partner voor de vishandel.
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
College 7 Plaats (Distributie) Video’s: Kotler Vragen bespreken Theorie hoofdstuk 19 Distributiebeleid Meerkeuzevragen woordwiel Casus: Gillette.
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
MERKENSPEL Jullie krijgen 16 merken (beeldmerk of de verpakking) Soms zijn er delen van het merk weggelaten. 1.Benoem de fabrikant, het merk of de organisatie?
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Internationale marketing
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Hoofdstuk 7 Productbeleid
Internationale marketing
Internationalisering
MERKENSPEL Eerst een voorbeeld!
Economie en ondernemen
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
GfK Supermarktkengetallen
Logistieke kwaliteitsprocessen
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid

Kwaliteit: Kwaliteitsbeleid:doelstellingen Kwaliteitszorg:procedures Kwaliteitssysteem:uitvoeren van procedures Kwaliteitsbeheersing:operationele activiteiten Kwaliteitsborging:geplande en systematische acties Kan leiden tot: Certificering: ISO: International Organisation for Standardization NEN: “ norm “ voor Nederland H.A.C.C.P: Hazard Analyses of Critical Control Points tav vers producten Keurmerken: © Economie Leer Kracht 2011

Service en garantiebeleid Product recall: Albert Heijn heeft met onmiddellijke ingang AH Aardappel Kroketjes uit de winkels gehaald en roept consumenten op om de verpakkingen met een houdbaarheidsdatum niet te gebruiken. De reden voor deze actie is dat de aardappelkroketjes niet aan de kwaliteitseisen voldoen: bij het bereiden kunnen de kroketjes ploffen, met mogelijk gevaarlijke situaties als gevolg. © Economie Leer Kracht 2011

Merkenbeleid Unilever

Merkenbeleid Pepsico Pepsi 7UP Gatorade Tropicana Quaker Cruesli Quaker Energy Mix Lay's Cheetos Doritos Duyvis

Fabrikantenmerken: Naam door de maker product: individueel; b.v. blue band Collectief-/ paraplu-/familie-merk: Philips combinatie van beide: Opel Vectra A-merk:- vaak hoog kwaliteitsniveau % distributiespreiding - vaak landelijke reclame B- merk: mist ten minste 1 van de onder A genoemde eigenschappen (niet landelijk geadverteerd, lage distributie) © Economie Leer Kracht 2011

Winkel/Distribuantenmerken: Huismerken/private label = Merkartikelen van distribuanten met fantasienaam (Perla) Eigen merken = Producten onder eigen naam aanbieden (HEMA) Witte merken = ongemerkte artikelen = generieke merken Alleen de soortnaam wordt vermeld N.B steeds hoger marktaandeel (huismerken, eigen merken, witte merken) “Battle of brands” © Economie Leer Kracht 2011

Multibrandstrategie

Merkenbeleid AH Multibrandstrategie Distribuantenmerken/ Eigenmerken/ Winkelmerken

Merkensoorten Merknaam: dat deel van het merk dat uitspreekbaar is Beeldmerk: deel van het merk dat herkend kan worden (logo) Handelsmerk (trademark) ®: beschermd in merkenregister © Economie Leer Kracht 2011

Onderzoek naar merkbekendheid Merkbekendheid: (on)geholpen

Merkenbeleid (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

BEST GLOBAL BRANDS brands/best-global-brands-2008/best-global- brands-2010.aspx Bron: Alef de Jong:

Vormgeving en Verpakking Functies verpakking: -Technische = opslag & transport,voorraden -Communicatie = info overbrengen -Commerciële = technologische ontwikkelingen - productinformatie/herkenbaarheid - imago overbrengen - oproepen gevoelens= emotional appeal - beschermen product - productontwerp/ vormgeving: functioneel, aantrekkelijk uiterlijk - gebruik en hergebruik © Economie Leer Kracht 2011

© Pearson Marketing Real Life

Assortimentskenmerken - hoogte: gemiddelde prijsniveau van de productgroepen. hoog ↔ laag Bijenkorf HEMA - breedte: aantal verschillende productgroepen breed ↔ smal V en D Dixons - diepte: aantal varianten binnen een productgroep. diep ↔ ondiep Veel soorten DVD spelers enkele DVD spelers -lengte: totaal aantal verschillende artikelen lang kort - consistentie = mate van samenhang tussen productgroepen consistent niet consistent © Economie Leer Kracht 2011

Breedte: 3 productsoorten Diepte 4 Lengte 7 Diepte 2 Dimensies van assortiment

Assortimentskenmerken warenhuizen HEMA (SUN European) Bijenkorf (Selfridges Group Ltd) V&D (SUN European) HOOGTE Biotherm Hommeantiwrinkle smoothing cream, 50 ml, 53,

Assortimentsstrategieën Productdifferentiatie: Kleine veranderingen aanbrengen op het basismodel om hierdoor je markt te vergroten. Parallellisatie: een bedrijf brengt meerdere producten bijeen die in dezelfde bewerkingsfase bevinden. Specialisatie: beperken tot enkele of een productgroep. © Economie Leer Kracht 2011

Trading up/ down Trading up: fabrikant voegt een hoger geprijsd / en/of beter artikel aan de productgroep toe Trading down: Er wordt een lager geprijsd product toegevoegd, Pricelining: € 49, € 69, € 89 (Pearle) © Economie Leer Kracht 2011

Assortimentsstrategieën Trading up VW Pheathon Mac Book PRO Trading down

extensie lijnextensie: reeds bestaand merk productvariatie toevoegen bijv. Grolsch 4 jaargetijden bier merkextensie: merknaam in andere productgroep toe voegen bijv: Bicpennen en aanstekers © Economie Leer Kracht 2011