‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Advertisements

Ontwerpprojecten In de praktijk
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
User Centred Development
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
Leraar, school en opleiding
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
‘Geef uw team vleugels’
Samenwerkend leren Kris Van den Branden
International Primary Curriculum
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
IR pictures Hoe goed is jouw woning?. How to assess the energetic quality of a dwelling? To know = to measure But: “De spreiding in het gasverbruik van.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
| 22 november 2013 | Learn to Tackle Poverty Het Bossche Taalnetwerk (Language Network)
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Science museum with guide Recycle: different target –environmental sanitation (noise pollution) –electronic / physics engineering –audiology.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Onderwijs in ondernemerschap Onderwijs over ondernemerschap
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Reducing antibiotics on farmlevel
Sector, Firm Size and ICT investments
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
De taaltaak
Innovate-IT Peter van Baalen en Ruud Smit
Thinking like an economist
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
for nutritious SLA activities
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Dynamic Architecture What about you?
for nutritious SLA activities
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Waarde van duurzame energiesystemen
Transcript van de presentatie:

‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra

Herkomst term ‘student’ –Van ‘studere’ (= zich beijveren, zich op iets toeleggen) –Van tundere (= treffen, raken) –Doceren = anderen zo treffen, zo raken dat ze zich beijveren om kennis te verwerven

Hoe gericht wordt er ‘geschoten’? Welk % van ‘studenten’ wordt zodanig geraakt dat ze zich voldoende gaan beijveren, gaan studeren? Waarom is in WO en HBO het rendement van wat wordt afgevuurd dikwijls zo laag, of aanzienlijk lager dan beoogd?

Factoren van gebrekkig ‘studere’ Factoren van gebrekkig ‘studere’ Aanwezigheid Uniformiteit Docent-kwaliteit

Bronnen van variantie studiesucces Hattie e.a. 2003, 2006

See Hattie et al. 2003/2009 See Hattie et al. 2003/2009

Belang van feedback student-docent Betekenisvol leren vindt vooral plaats als nieuwe input wordt gekoppeld aan bestaande kennis,ervaring of inzichten “From a cognitive perspective, the most important single factor influencing learning is what the learner already knows. Ascertain this,,,and teach from there” (Aron et al..2003) Docent raakt zo bekend met diversiteit van leerstijlen

Curriculumdoelen Curriculumdoelen argumentatie(-leer), kritisch denken (critical inquiry) and basis statistiek (met name gedoceerd op een narratieve wijze, als ‘filosofie’ en via groepsprojecten [e.g. “What makes life worth living?”]) goed geinformeerd consumeren van wetenschappelijke informatie en expert’s opinies (kennen van anatomie van wetenschappelijke artikelen en kunnen hanteren van criteria voor beoordeling). Kunnen participeren in research-project (alle stadia WO, voor HBO het hebben geparticipeerd in), het leren van literatuur-review methoden, (Voor het WO) het hebben geparticipeerd in de produktie van een wetenschappelijke publicatie en/of (voor het HBO) in het naar breder publiek verantwoord communiceren van handelingsrelevante wetenschappelijke bevindingen,

Example Example Social influence project: 1.Year two/three 2. e.g. informing (parents/children) about the dangers of (internet) social media for children 3.Write paper based on empirical studies (learn lit. review) 4.Select (small) target audience 5.Assess what they (or sample) already know and do not know about dangers 6.Produce brochure based on 3 and 5 7.Test brochure on (sample of) 4. 8.Adapt brochure and identify organisation that might adopt it 9.(allow next generation of students to improve upon result of 1 to 8)

Disclosure of personal information on Social Network Sites Anneke Kikkert

Conclusie Conclusie Excellent hoger onderwijssteunt op drie pijlers: 1.Aanwezigheid 2.Diversiteit (weg met de student, werken met studenten) 3.Kwaliteit (van informatie en argumentatie = excellent onderwijs is ‘research-based’)

Sleep-Deprivation Among Students Lise Leijtens & Nielsa de Jong