‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra
Herkomst term ‘student’ –Van ‘studere’ (= zich beijveren, zich op iets toeleggen) –Van tundere (= treffen, raken) –Doceren = anderen zo treffen, zo raken dat ze zich beijveren om kennis te verwerven
Hoe gericht wordt er ‘geschoten’? Welk % van ‘studenten’ wordt zodanig geraakt dat ze zich voldoende gaan beijveren, gaan studeren? Waarom is in WO en HBO het rendement van wat wordt afgevuurd dikwijls zo laag, of aanzienlijk lager dan beoogd?
Factoren van gebrekkig ‘studere’ Factoren van gebrekkig ‘studere’ Aanwezigheid Uniformiteit Docent-kwaliteit
Bronnen van variantie studiesucces Hattie e.a. 2003, 2006
See Hattie et al. 2003/2009 See Hattie et al. 2003/2009
Belang van feedback student-docent Betekenisvol leren vindt vooral plaats als nieuwe input wordt gekoppeld aan bestaande kennis,ervaring of inzichten “From a cognitive perspective, the most important single factor influencing learning is what the learner already knows. Ascertain this,,,and teach from there” (Aron et al..2003) Docent raakt zo bekend met diversiteit van leerstijlen
Curriculumdoelen Curriculumdoelen argumentatie(-leer), kritisch denken (critical inquiry) and basis statistiek (met name gedoceerd op een narratieve wijze, als ‘filosofie’ en via groepsprojecten [e.g. “What makes life worth living?”]) goed geinformeerd consumeren van wetenschappelijke informatie en expert’s opinies (kennen van anatomie van wetenschappelijke artikelen en kunnen hanteren van criteria voor beoordeling). Kunnen participeren in research-project (alle stadia WO, voor HBO het hebben geparticipeerd in), het leren van literatuur-review methoden, (Voor het WO) het hebben geparticipeerd in de produktie van een wetenschappelijke publicatie en/of (voor het HBO) in het naar breder publiek verantwoord communiceren van handelingsrelevante wetenschappelijke bevindingen,
Example Example Social influence project: 1.Year two/three 2. e.g. informing (parents/children) about the dangers of (internet) social media for children 3.Write paper based on empirical studies (learn lit. review) 4.Select (small) target audience 5.Assess what they (or sample) already know and do not know about dangers 6.Produce brochure based on 3 and 5 7.Test brochure on (sample of) 4. 8.Adapt brochure and identify organisation that might adopt it 9.(allow next generation of students to improve upon result of 1 to 8)
Disclosure of personal information on Social Network Sites Anneke Kikkert
Conclusie Conclusie Excellent hoger onderwijssteunt op drie pijlers: 1.Aanwezigheid 2.Diversiteit (weg met de student, werken met studenten) 3.Kwaliteit (van informatie en argumentatie = excellent onderwijs is ‘research-based’)
Sleep-Deprivation Among Students Lise Leijtens & Nielsa de Jong