Een taal voor het waarderen van competenties (capaciteit) groei, om ‘door te leren’ van vmbo universiteit Frank de Jong Projectleider Ruggengraat Lector Stoas Hogeschool & CAH Dronten 4C your way conferentie (16 December 2008) Wageningen
Het huidige onderwijsstelsel HBO WO BASISSCHOOL MBO VMBO VWO HAVO MAVO ASS. Doorlopend leren? Regulier onderwijs Beroepsonderwijs Waar waarderen we talenten en capaciteiten ontwikkelingsgericht? Kortom groeipotentie om door te leren! Summatief Beoordelen
4C een (transparante) competentietaal als basis om te waarderen wat ze in huis hebben.
Hoe is het aangepakt? Empirisch onderhandelen, construeren, iteratief proces (tussen onderzoekteam, docenten) en valideren met het veld (anderen: staf, docenten, beleidmakers, leerlingen/studenten….)
Onderhandelen tussen de schakelgroeptrekkers in het onderzoek- en ontwikkelteam: De projectgroep Frank de Jong Lector Stoas Hogeschool & CAH; project onderresearch management Frank van den Dungen Helicon Opleidingen Cees de Jong Ver. Buitengewoon Groen, CPS Wiggele Oosterhoff CAH Dronten Dinand Ekkel CAH Dronten Lia Spreeuwenberg Stoas Hogeschool Renate Wesselink WUR Marjan van Lunter AEQUOR Agnes Jansen AOC-Raad
Onderhandelen tussen docenten Jolanda Buwalda (Wellantcollege); Anja Boerboom (ARES, Helicon Opleidingen); Ruben Braakhuis (Twents Carmel College); Ingrid Coenders (de Groene Campus); Rick van Dam (Lentiz Onderwijsgroep); Ton Dijkstra (AOC Oost); Frank van den Dungen (Helicon Opleidingen); Dinand Ekkel (CAH); Frans van de Gevel (Helicon Opleidingen); Hanneke Gülpen (Onderwijsgroep Noord); Hans van Haeren (Van Hall-Larenstein); Desiree Haan (Helicon Opleidingen); Jaap Harreman (Melanchthon 'De Kring' Bleiswijk); Wendy Hartgers (Helicon Opleidingen); Geert van den Heuvel (de Groene Campus); Agnes Jansen (AOC-raad); Albert Janssen (AOC Oost, Groen Lyceum); Cees de Jong (Vereniging Buitengewoon Groen/CPS); Gerrit Koerhuis (VBG-school Groen van Prinsterer College/ De Meerwaarde); Jos van Lith (Wellantcollege); Marjan Lunter (Aequor); Paul Meessen (Aeres Groep); Hans Meinders (Twents Carmel College); Gerrit Nijkamp (AOC Oost); Jos van Odijk (Herontwerp MBO); Chris Oldengarm (Helicon Opleidingen); Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg); Fieke Roozen (MXI Amsterdam); Henk Schraa (Lentiz Onderwijsgroep); Annet Scholten (Onderwijsbureau Scholten); Lia Spreeuwenberg (STOAS Hogeschool), Ewoud Storm (Helicon Opleidingen, Highschool); Marjan Verwoert (Helicon Opleidingen); Michiel van Vliet (AOC Groenhorst College); Rein van der Wal (Prinsentuin College); Toos van ’t Westeinde (Helicon Opleidingen), Renate Wesselink (WUR); Wiggele Oosterhoff (CAH);
schakel-sessies: de empirische basis Verschillende docentgroepen van opeenvolgende onderwijsniveaus: Vmbo-mbo; mbo-hoger; hoger-universitair onderwijs Waar gaat deze competentie over? Wat is een essentiële groei-indicator? Context? Student ? Tijd ? Niveau ?
Valideren breed in het veld Ga door en……. doet U het lichtjes over!
Terug naar de schakelsessie: de empirisch data Verschillende docentgroepen van opeenvolgende onderwijsniveaus: vmbo-mbo; mbo-hoger; hoger-universitair onderwijs
Reflectie, discussie, interpretatie constructie in het projectteam met experts uit het veld.
Valideren en testen met het brede veld en studenten Studenten presenteren hun portfolio Ondervragen van studenten over hun portfolio Bedrijfsjaarplanning (portfolio) nader bekeken 360°Competentie waardering: MBOdocenten Hoger onderwijsdocenten Student zelf