Een taal voor het waarderen van competenties (capaciteit) groei, om ‘door te leren’ van vmbo  universiteit Frank de Jong Projectleider Ruggengraat Lector.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Hoger onderwijs in Almere Frans Vos Rogier van der Wal Leertraject New Towns 6 juni 2011.
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Taal en rekenen in het mbo
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs
Alex van Essen (Toetsplaza)
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Informatieavond groep 8
Onderwijs & Arbeidsmarkt Doelstelling Bouwend Nederland wil dat haar leden kunnen beschikken over voldoende, goed gekwalificeerd personeel, zowel op.
Van het bestuur Henk van Leeuwen Hans Frederik Peter Tolen
Informatie avond groep 8
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
GKC-project Ruggengraat
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
De Studielink-keten wordt steeds sterker
Andre Bomers/Klaas Jellema. Maatschappelijke relevantie Groen onderwijs: imago “zorgonderwijs” Lage instroom mbo niveau 3 en 4 Uitval leerlingen zonder.
Onderwijs op maat.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Informatieavond groep 8
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Wageningen, 12 november 2015.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
LEERBANEN MKB Noorderpoortcollege Alfa-college. DOORSTROOMKAART ONDERWIJS Nog geen startkwalificatieStartkwalificatie LEERBANEN MKB Fijbe Kruizinga Alfa-college.
Van harte welkom ouders
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
Eelco Dijkstra, Pieter Hogenbirk Amsterdam Almere I&I conferentie 2015.
Dinsdag 27 januari 2016 Cultuurdag VO
Voorlichting voor ouders op basisscholen Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Presentatie VMBO Utrecht. BrugklasToelaatbaar met LOVS VMBO- BasisOverwegend V- scores, met af en toe een IV – score VMBO- kaderOverwegend IV- scores,
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
LEREN, LOOPBAAN EN BURGERSCHAP en 4C Conferentie 4C your way 16 december 2008Agnes Jansen AOC Raad Doride de Bruijn Helicon.
Expertiseteam ToetsenbankThemadag Digitale Toetsing 1 december 2011 Alex van Essen.
Samen leren ondernemen in CKO
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Vervolgonderwijs na WD3
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Creatief Ketengericht Ondernemen
Stappen in het keuzeproces
Stappen in het keuzeproces
Naar het Voortgezet Onderwijs in Enschede
VM2 Praktijknetwerk Techniek 9 maart 2010 Tilburg
Welkom bij de aanvullende informatieavond
De Rotterdamse Business Case
Competentie gericht onderwijs
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Naar het voortgezet onderwijs (VO) in Enschede
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Voortgezet onderwijs in beeld
Op weg naar taalbeleid vo-hbo!
Persoonlijke begeleiding
Sectie mbo-hbo.
Transcript van de presentatie:

Een taal voor het waarderen van competenties (capaciteit) groei, om ‘door te leren’ van vmbo  universiteit Frank de Jong Projectleider Ruggengraat Lector Stoas Hogeschool & CAH Dronten 4C your way conferentie (16 December 2008) Wageningen

Het huidige onderwijsstelsel HBO WO BASISSCHOOL MBO VMBO VWO HAVO MAVO ASS. Doorlopend leren? Regulier onderwijs Beroepsonderwijs Waar waarderen we talenten en capaciteiten ontwikkelingsgericht? Kortom groeipotentie om door te leren! Summatief Beoordelen

4C een (transparante) competentietaal als basis om te waarderen wat ze in huis hebben.

Hoe is het aangepakt? Empirisch onderhandelen, construeren, iteratief proces (tussen onderzoekteam, docenten) en valideren met het veld (anderen: staf, docenten, beleidmakers, leerlingen/studenten….)

Onderhandelen tussen de schakelgroeptrekkers in het onderzoek- en ontwikkelteam: De projectgroep Frank de Jong Lector Stoas Hogeschool & CAH; project onderresearch management Frank van den Dungen Helicon Opleidingen Cees de Jong Ver. Buitengewoon Groen, CPS Wiggele Oosterhoff CAH Dronten Dinand Ekkel CAH Dronten Lia Spreeuwenberg Stoas Hogeschool Renate Wesselink WUR Marjan van Lunter AEQUOR Agnes Jansen AOC-Raad

Onderhandelen tussen docenten Jolanda Buwalda (Wellantcollege); Anja Boerboom (ARES, Helicon Opleidingen); Ruben Braakhuis (Twents Carmel College); Ingrid Coenders (de Groene Campus); Rick van Dam (Lentiz Onderwijsgroep); Ton Dijkstra (AOC Oost); Frank van den Dungen (Helicon Opleidingen); Dinand Ekkel (CAH); Frans van de Gevel (Helicon Opleidingen); Hanneke Gülpen (Onderwijsgroep Noord); Hans van Haeren (Van Hall-Larenstein); Desiree Haan (Helicon Opleidingen); Jaap Harreman (Melanchthon 'De Kring' Bleiswijk); Wendy Hartgers (Helicon Opleidingen); Geert van den Heuvel (de Groene Campus); Agnes Jansen (AOC-raad); Albert Janssen (AOC Oost, Groen Lyceum); Cees de Jong (Vereniging Buitengewoon Groen/CPS); Gerrit Koerhuis (VBG-school Groen van Prinsterer College/ De Meerwaarde); Jos van Lith (Wellantcollege); Marjan Lunter (Aequor); Paul Meessen (Aeres Groep); Hans Meinders (Twents Carmel College); Gerrit Nijkamp (AOC Oost); Jos van Odijk (Herontwerp MBO); Chris Oldengarm (Helicon Opleidingen); Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg); Fieke Roozen (MXI Amsterdam); Henk Schraa (Lentiz Onderwijsgroep); Annet Scholten (Onderwijsbureau Scholten); Lia Spreeuwenberg (STOAS Hogeschool), Ewoud Storm (Helicon Opleidingen, Highschool); Marjan Verwoert (Helicon Opleidingen); Michiel van Vliet (AOC Groenhorst College); Rein van der Wal (Prinsentuin College); Toos van ’t Westeinde (Helicon Opleidingen), Renate Wesselink (WUR); Wiggele Oosterhoff (CAH);

schakel-sessies: de empirische basis Verschillende docentgroepen van opeenvolgende onderwijsniveaus: Vmbo-mbo; mbo-hoger; hoger-universitair onderwijs Waar gaat deze competentie over? Wat is een essentiële groei-indicator? Context? Student ? Tijd ? Niveau ?

Valideren breed in het veld Ga door en……. doet U het lichtjes over!

Terug naar de schakelsessie: de empirisch data Verschillende docentgroepen van opeenvolgende onderwijsniveaus: vmbo-mbo; mbo-hoger; hoger-universitair onderwijs

Reflectie, discussie, interpretatie constructie in het projectteam met experts uit het veld.

Valideren en testen met het brede veld en studenten Studenten presenteren hun portfolio Ondervragen van studenten over hun portfolio Bedrijfsjaarplanning (portfolio) nader bekeken 360°Competentie waardering: MBOdocenten Hoger onderwijsdocenten Student zelf