INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Vervolgbijeenkomst ‘Traject voor de Toekomst’ VSV bijeenkomst 19 juni 2013.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Methoden van Onderzoek
Domein: studie en handicap
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Leerwerkgemeenschappen
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Introductie workshop 1.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Evaluatie van de seminaries Onze-Lieve-Vrouw Waver 10 november 2004.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Return to Sender.
Project Proceshuis Road show
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Aanvaarding en tolerantie
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat gaan we bespreken ? Werkwijze mbt opstel Stolpe specifiek ZP Advies aan de platform leden.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Netwerkleren in het onderwijs
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
Bijeenkomst September 2015
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Barrièrestraat 4 | 8200 Brugge | GSM 0477/ of 0477/ | VIP (VroegInterventieProject) Najaar 2016.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Draagvlak vergroten bij collega’s
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Ambulante Begeleiding
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Begeleiden van Praktijkonderzoek
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8 April 2011 Hogeschool de Kempel, Het Kempelonderzoekscentrum Dr. Jeannette Geldens, voorzitter Kempelonderzoekscentrum Willem Heldens, jaarcoördinator K1-fase Karel Koolen, jaarcoördinator P-fase Marianne Lortye, tutor en onderzoeker in opleiding

Inhoud presentatie 1.Onderzoeksopzet 2.Context 3.Toepassing en praktijkgericht onderzoek 4.Resultaten en conclusies 5.Consequenties, uitdagingen en dilemma's

Opzet onderzoek Retrospectie Wat is er aan de hand? Bij wie, waarom, doel? Ontwerpen Met welke inhoud en vorm is het doel te bereiken? Onderzoek Wat werkt wel Wat werkt niet? Resultaten Reflectie Conclusies Discussie Aanbevelingen Toepassen In de praktijk het ontwerp proberen: try-out

Wat is er aan de hand? Context brede intake: selectie Challenge program tutorbegeleiding: begeleiding op studie en stage, reflectie Doelstelling 1.Als opleiding eerder zicht krijgen op persoonskenmerken van de aanstaande leraar in relatie tot succes of falen in de opleiding 2.Begeleiding bieden afgestemd op de aanstaande leraar 3.Begeleiding bieden afgestemd door tutoren onderling Vraagstelling Hoe kunnen we op een adequate en efficiënte wijze begeleiding bieden? Retrospectie Ontwerpen Toepassen Onderzoeken Reflectie

Retrospectie Ontwerpen Toepassen Onderzoeken Reflectie Met welke inhoud en vorm is het doel te bereiken? Brede Intake - wederzijdse kennismaking - instaptoetsen, StudieWijzer (DilemmaManager b.v.), gesprek - advies en Summer courses Keuze instrument StudieWijzer: beroepskeuze en persoonlijkheidskenmerken Begeleidingslijn Tutoren zoeken naar uniforme manier om talenten, risicogedrag of blokkades in kaart te brengen en te bespreken met aanstaande leraren Praktijkgericht onderzoek Samen onderzoeken van kansen en mogelijkheden van StudieWijzer binnen de tutorlijn in de propedeusefase van de opleiding

Retrospectie Ontwerpen Toepassen Onderzoeken Reflectie In de praktijk het ontwerp proberen StudieWijzer wordt ingezet…...bij de brede intake aanstaande leraren ontvangen een rapportage Tutoren interpreteren de rapportage Individueel gesprek over de rapportage volgt.....bij exitgesprek..door decanaat Hoe doorvertalen naar tutorlijn/ begeleiding?

Retrospectie Ontwerpen Toepassen Onderzoeken Reflectie In de praktijk het ontwerp proberen Hoe doorvertalen naar tutorlijn/ begeleiding: Kennisobject

Retrospectie Ontwerpen Toepassen Onderzoeken Reflectie Wat werkt wel en wat werkt niet? Tutoren + meer diepgang in individuele gesprekken + kennismakingsgesprekken onderling afgestemd + afstemming hantering StudieWijzer door kennisobject + kansen in relatie met onderdelen in huidige programma - interpretatie van rapportage blijft punt van aandacht - klein percentage aanstaande leraren herkent rapportage niet Aanstaande leraren + herkenbaarheid eigenheid bij bespreking rapportage + bij exitgesprekken zicht op vervolgopleiding - formulering rapportage roept weerstand op - zelfstandig leer- begeleidingsvragen formuleren moeilijk

Retrospectie Ontwerpen Toepassen Onderzoeken Reflectie Conclusies - Aanstaande leraren en tutoren zien kansen voor inzetbaarheid van gegevens uit StudieWijzer. - StudieWijzer draagt ook bij aan de ontwikkeling van een gemeenschappelijk taalgebruik door tutoren in de begeleiding van aanstaande leraren. Wat willen we nog verder ontwikkelen? Welke gebieden willen we nader onderzoeken? -Hoe kunnen we aanstaande leraren helpen bij het stellen van begeleidingsvragen? -Hoe stemmen we ons programma binnen de tutorlijn af op deze (individuele) vragen? -Hoe garanderen we een bepaalde objectiviteit in deze begeleiding?

Retrospectie Ontwerpen Toepassen Onderzoeken Reflectie Slotconclusie We hebben een instrument gevonden waarmee we zicht krijgen op persoonskenmerken van aanstaande leraren. Tutoren en aanstaande leraren zijn in staat om deze persoonskenmerken in relatie te zien tot factoren van succes of falen binnen studie/stage. De wijze waarop tutoren de resultaten uit dit instrument interpreteren en Inzetten binnen de begeleiding wordt onderling afgestemd. De concretisering van adaptieve begeleiding van aanstaande leraren blijft een aandachtspunt. Verder onderzoek zou hierbij gewenst zijn.

Retrospectie Ontwerpen Toepassen Onderzoeken Reflectie Aanbevelingen en discussiepunten 1.Intakegesprek voor iedere aanstaande leraar 2.Aanpassen formulering rapportage 3.Overdracht aanstaande leraren P-fase naar K1-fase 4.Terugkerende training, professionalisering tutoren m.b.t. StudieWijzer 5.Verder onderzoek naar de mate van objectiviteit in begeleiding 6.Verder onderzoek naar de relatie tussen resultaten StudieWijzer en vroegtijdige uitval

Tot slot Vragen en/of opmerkingen?