Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Haptonomie.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Inhoud van deze synthese :
Interculturele communicatie
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Conflicten en onderhandelingen
Sociale contacten en familierelaties
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
Contextueel kijken naar kinderen in nieuw samengestelde gezinnen
Waarom dit literatuuronderzoek?
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Lerend netwerk.
Ontwikkelingspsychologie
Algemene Sociologie PA – B1
Docent: Anco R.O. Ringeling
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Groepsdynamica.
Oic.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Beroepshouding en beroepscode
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Communicatie & Relatie
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden van een zorgvrager
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Begeleiden van groepsprocessen
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
Beleving tijdens het sterven
Dood in onze samenleving
Ongelijke relaties Hoofdstuk 22 VP14 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Zorg verlenen aan anderen
Communicatie 7e les.
JEUGDzorg - voor wie?.
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Hoofdstuk 1 groepen/rollen
Hoofdstuk 1.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016

 Persoonlijke relatie  Functionele samenwerkingsrelatie  Conventionele relatie

 Sociale wezens  We hebben andere mensen nodig  Sympathie  Antipathie  Gevoel  Nieuwe mensen leren kennen  Beleefd  Afstand  Meer gesloten  Verdieping in relatie  Meer open  spontaan

 Continu nieuwe mensen  Relaties opbouwen  Wisselwerking  Verwachtingen  Eigen normen en waarden  Waarden en normen van de ander  Werk  Beroepseisen  Rollen

 Afstand / Nabijheid van de ander  Lichamelijke aantrekkelijkheid  Eigenschappen  Gemeenschappelijke achtergrond

 Elkaar ontmoeten  Verdiepen van de relatie  Interesse  Gemeenschappelijkheid  Afstand  Professioneel

 Uiterlijk  Eerste indruk  Razendsnel  Voorkeur/afkeer  Sterk persoonlijk  Cultuur  Tijd waarin je leeft  Sociale klasse  Peer group

 Eigen eigenschappen graag herkennen  Positieve eigenschappen van zichzelf  Open staan  Optimistisch  Lef  Zelfstandig  Tegenovergestelde eigenschappen  Vult elkaar aan  Balans

 Soort zoekt soort  Waarden en normen  Beïnvloeding  Begrip  Verschil  Positieve eigenschappen  Negatieve eigenschappen  Leren accepteren  Erkenning

 Persoonlijk  Functioneel  Conventioneel

 Doel: contact met elkaar  Interesse in elkaar als mens  Onbeperkt qua duur  Delen wat ze bezighouden  Uitwisselen gevoelens en belevenissen  Emotionele band  Diepgang

 Doel: taakgericht  Verwachtingen zijn verschillend  Functionele emotionele band  Ontmoeting vanuit bepaalde rol  Sociale afstand is groter  Rollen zijn niet inwisselbaar  Niet geheel vrijwillig  Collegiaal  Gericht op hetzelfde doel  Werken samen  Open opstelling  Positie (on)gelijkwaardig

 Komt voort uit beleefdheidsnormen  Afstandelijk  Formeel  Oppervlakkig  Nauwelijks wederzijdse betrokkenheid  Nauwelijks interesse

 Blz 178  Opdracht: 1 2 c,d,e.