Ouderenzorg in de opleiding Jan van Zeijl, arts-microbioloog Izore Centrum Infectieziekten Friesland Leeuwarden Papendal, 21 maart 2016
(potentiële) belangenverstrengelingGeen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven n.v.t. Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Andere relatie, namelijk … Disclosure belangen J.H. van Zeijl
Onder verantwoordelijkheid van:Concilium MM Met medewerking van: Bartelt de Jongh Lieke Reubsaet Disclosure belangen J.H. van Zeijl
Presentatie in vogelvlucht Vraag vanuit CGS/KNMG Ouderenzorg: ook relevant voor ons vak? Uitwerking van 3 opleidingsthema’s Een blik vooruit… Werk aan de winkel
Het College Geneeskundige Specialismen (CGS) stelt regels vast voor de opleidingen, de erkenning van opleidingen en opleiders en de (her)registratie van specialisten en profielartsen. In het CGS zitten artsen en bestuurders, voorgedragen door beroeps- en brancheorganisaties
Project Ouderenzorg in de opleiding –Medische zorg voor kwetsbare ouderen moet specifieke aandacht krijgen binnen alle* specialismen. Dat is het doel van het project Ouderenzorg van het College Geneeskundige Specialismen (CGS) * Uitgezonderd specialismen die geen oudere patiënten kennen (zoals kindergeneeskunde) of waarvan ouderengeneeskunde de kern van het vak vormt (bijvoorbeeld klinische geriatrie).
Vraag vanuit CGS/KNMG CGS heeft alle WV benaderd Vraag: is er in de opleiding aandacht voor ouderenzorg?
Vraag vanuit CGS/KNMG Leek voor opleiding MM niet relevant –afwezigheid direct patiëntcontact –kweek = kweek, ongeacht de leeftijd In Concilium toch aandacht voor gevraagd –Bij onze advisering speelt leeftijd grote rol –Waarom?
Relevante issues bij kwetsbare ouderen Leeftijdsgebonden aandoeningen zoals –Diabetes mellitus (immuniteit ↓, wondjes) –Protheses (heup, knie, hartklep) –Veranderde intake/eliminatie Afhankelijkheid van zorg (-verleners) –Veel contactmomenten = risico
Relevante issues bij kwetsbare ouderen Meer infecties 86- jarige vrouw met cystitis door E. coli E. coli ESBL+, alleen gevoelig voor fosfomycine en meropenem e-GFR = 27 ml/min Geen resultaat na 1 zakje Monuril Opname nodig voor iv. behandeling met meropenem
Relevante issues bij kwetsbare ouderen 3 belangrijke thema’s voor onze opleiding –Farmocokinetiek en polyfarmacie –Infectiebestrijding –Antibiotica resistentie
Farmacokinetiek/dynamiek en polyfarmacie Welke medicijnen in welke doseringen? Hoe toe te dienen? Afhankelijk van o.a. –Nierfunctie –Leverfunctie –(over/onder) gewicht –Interacties –bijwerkingen
Infectiebestrijding Onvoldoende diagnostiek in VVT en 1 e -lijn Risico op verspreiding is daardoor groot Probleem op de kaart zetten –Gesprek met betrokken partijen aangaan –Scholing verzorging –Surveillance uitvoeren en feedback geven
Waar een klein landje groot in kan zijn…
E. Coli res.3 e gen. Cefalosporines 2009
Dynamiek resistentieontwikkeling E. Coli vs. 3 e gen. cefalosporines ?
Verspreiding in 2013 FLQ Res E. coli KPC MRSA VRE
Antibiotica resistentie Zorgt voor veel meer, en dure opnames Hoog risico achteruitgang kwaliteit van leven ondanks vaak laag complexe aandoeningen Discussie kwaliteit van leven ook in licht van infectiepreventiemaatregelen bezien
Een blik vooruit… –Resistentieontwikkeling grootste zorg –Vergrijzing leidend tot hospitalisatie –Vergrijzing leidend tot meer prothesen –Toenemend intnl. reizigersverkeer en vluchtelingenstromen Wees voorbereid!! Gebruik draaiboeken en richtlijnen
Werk aan de winkel! Structureel verweven in opleiding Kan via aparte stage geriatrie Voorkeur in bestaande stages verwerken –Infectiepreventie –Openbare gezondheidszorg Onderwijs inrichten –Samen met klinisch geriaters, infectiologen en specialisten ouderengeneeskunde
Werk aan de winkel Onderwerp op landelijke opleidingsdagen Laat onderwerp terugkomen in vaste opleidingsmomenten Is inmiddels in Concilium besproken –Uitwerken in relatie tot opleidingsplannen –Experimenteren met praktijksituaties Structurele nascholing aanbieden om ook zittende garde mee te krijgen