Presentatie voor de gemeenteraad van Delft Door: Janneke Dekker en Hans Oosterveer 19 maart 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Workshop Klachtherkenning
Leerlingbemiddeling / mediation
Binnen een VPG-setting
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
8 november 2010 Bemiddeling bij medische klachten Huidige situatie en wat gaat er veranderen? E.Y.R. Roeleveld-Kuijper, medisch adviseur Afdeling Gezondheidszorg.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Herontwikkeling Verrijzeniskerk Buurtraadpleging 23 januari 2008.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Achterbancommunicatie2.0
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Algemene inleiding Wabo
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
JAARVERSLAG 2003 Ombudsman Jean Dreezen. 2 Wat is een klacht in het ZOL? Klacht =… iedere uiting van ongenoegen of ontevredenheid omtrent het zorgproces.
Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.
Beleidsmediation Samen kom je verder Festival Zizani Festival Zizani 27 maart 2008 Hans Slooijer (SGBO)
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Casemanagement Groep Presentatie Hetty Ronner Pierre van Ham René van Laere 10 november 2009.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
RECHTSBIJSTAND Beknopt overzicht Bijstand verlenen NSPV - G.C.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Bezwaar en beroep BEZWAAR Bestuurlijke heroverweging Meer maatwerk Contact met de burger BEROEP Griffierecht Procedure Wat ziet de rechter? Wat beoordeelt.
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Communicatie met ouders
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
1 Coördinatiepunt Staatssteun Decentrale Overheden (1)  3 fte, hulp van Europa decentraal.  Begeleiding van decentrale overheden bij alle (potentiële)
Bescherming tegen de overheid
Onderzoek Nationale Ombudsman Wsw'ers uit beeld bij gemeenten Gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen Ze sturen nu te veel op financiën Staan ver.
De Toekomst van adviesraden Bert Holman Voorzitter Koepel Wmo-raden Heereveen 29 oktober 2015.
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Presentatie GRP 2008 Adrie Hanegraaf. Gemeentelijk Riolering Plan 2008 Omvang van de voorzieningen Beheer en onderhoud Renovatie en vervanging Kosten.
Reiner Brink Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding Zuidoost Nederland.
Welkom tijdens de inloopmarkt Nieuwbouw Bergerhof 13 januari 2009.
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
Meld- en Steunpunt Woonoverlast 2011 Gemeente Den Haag Dienst Stedelijke Ontwikkeling Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
2 e Berap Portefeuille Petra Dassen Diverse baten Gemeentefonds€ (incidenteel nadeel) OZB€ (incidenteel voordeel) Toeristenbelasting€
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Agressie Intern en Extern
Regelgeving muziekactiviteiten STUDIE: Lokale implementatie en handhaving Lokaal handhaven Mechelen,
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Presentatie Commissie Werk en Middelen 6 oktober 2016 Rapport “Burgerparticipatie door de ambtelijke organisatie”
20 oktober 2016 Overheidsopdrachten, een middel tot gelijkheid?
Consumentengedrag Beslissen
Uitvoerderscontactdag Vianen 29 maart uur
1.
Gemeente Utrecht: Blockchain en Armoede
Sociaal Juridische Dienstverlening
Klachtencommissariaat Enschede
Jaarverslag 2016 onafhankelijke intergemeentelijke bezwarencommissie
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Cliëntenraad Sociaal Domein
Inschrijven - stroomdiagram
Klachtencommissariaat Enschede
Dr. Manja Bomhoff & Mr. dr. Yvonne van der Vlugt
Samen maken we De Connectie
Chantal Roest, sr. WGA-specialist 18 maart 2019
Transcript van de presentatie:

Presentatie voor de gemeenteraad van Delft Door: Janneke Dekker en Hans Oosterveer 19 maart 2010

2 Inhoud presentatie Inleiding Wat doet de ombudsman? Zaken uit de praktijk

3 Hoeveel klachten ontving de Nationale ombudsman in 2009? a) b)6.339 c) Aantal ontvangen klachten in 2009:

4

5 Dit is er gebeurd met de klachten die in 2009 in behandeling zijn genomen:

6 Aantal ontvangen klachten Delft , 2 onderzoek , 7 onderzoek 20105, 1 onderzoek

7 Waarover gingen die? Sociale dienst huisbezoek door sociale recherche, uitblijven beslissing op aanvraag bijstand of op bezwaar, re-integratie Schuldhulpverlening onvoldoende schuldhulpverlening door Budgetwinkel, behandelingsduur aanvraag, afstemming tussen bewindvoerder en de Financiële Winkel Parkeren gehandicaptenparkeerkaart, parkeerboetes, aanleg parkeerplaatsen Belastingen WOZ, uitblijven beslissing op bezwaar, kwijtschelding Openbare ruimte verkeersdrempels, bushaltes, bestrating woonerf, overlast door afvalaanbiedplek Schadevergoeding kosten herstel breuk in de huisaansluiting op het hoofdriool, schade aan riool door wortels van een boom

8 Wat doet de Nationale ombudsman? Bevoegdheid & ontvankelijkheid Intake Interventie Bemiddelen Formeel onderzoek Grootschalig onderzoek uit eigen beweging

9 Bevoegdheid & ontvankelijkheid Interne klachtbehandeling via contactpersoon Bezwaar & Beroep bijstand, bouwen, belastingen doorzending Te laat een jaar Ongegrond / onvoldoende belang Regelgeving OZB, leges,  gemeenteraad

10 Intake Indicaties Lange/complexe voorgeschiedenis Veel klachtonderdelen Emotioneel beladen Taalbarrière Lastig klaaggedrag Uitleg rol No Verkenning bemiddeling Doel intake Wat is de klacht, waar gaat het verzoeker om? Wie zijn erbij betrokken? Wat wil verzoeker van de gemeente? Wat wenst en verwacht verzoeker van de Nationale Ombudsman?

11 Interventie Enkelvoudige klacht Spoedeisend belang Oplossingsgericht Vlottrekken stagnerende procedure

12 Bemiddelen Indicaties: voortdurende relatie met gemeente herstel vertrouwen/relatie communicatieve aspecten erkenning/serieus genomen/gehoord worden emotionele aspecten bereidheid om gezamenlijk belang te zoeken Contra-indicaties onbetrouwbare gesprekspartner geen bereidheid te zoeken naar oplossing ipv naar gelijk over-escalatie klager wil per se een oordeel van de No No wil een oordeel geven in een rapport geen bereidheid bij gemeente om bemiddeling aan te gaan er is al een (externe) mediation geweest

13 Formeel onderzoek Hoor en wederhoor Verslag van bevindingen Openbaar rapport drie stuks over Delft Rapportbrief

14 Grootschalig onderzoek uit eigen beweging Burgerbrieven gemeenten Burgerparticipatie Handhaving

15 Nationale ombudsman Hartelijk dank voor de aandacht Vragen?