A LLE KINDEREN EEN GOEDE START M ARIANNE V ERHALLEN REZULTO. NL L ANDELIJK CONGRES MO- GROEP 12 JUNI 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
Praten met kinderen over de wereld !
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
3-jarigen in het basisonderwijs
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Portfolio
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Informatie avond groep 3
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Interpreteren van data
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Improving Mental Health by Sharing Knowledge {naam uitvoerder} Kunnen ouders iets doen aan het alcoholgebruik van hun kinderen?
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Bouw!.
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
Vraag aan de Helpdesk: Hoe kan ik LIEFDE installeren?
Het is hier TE GEK!.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #2 CRAFT YOUR BACKGROUND.
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Een prachtige kans voor uw kinderen
18 HET VLOEIBAAR WASMIDDEL Vloeibaar wasmiddel is wasmiddel dat nat is en dat je uit de fles moet gieten. Iets dat vloeibaar is, is nat en kan je gieten.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
2 Wat is (digitaal) pesten? Groep 7 3 Leuke school De tweede dag lag mijn lunch Als beleg tussen blz 13 en 14 Van mijn nieuwe wiskundeboek Toen kreeg.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Welkom, introductiebijeenkomst Logo
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Slapend in de storm Marcus 4:37-40
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Ouderbijeenkomst.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Wensen en verwachtingenavond
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

A LLE KINDEREN EEN GOEDE START M ARIANNE V ERHALLEN REZULTO. NL L ANDELIJK CONGRES MO- GROEP 12 JUNI 2013

Kinderen komen de school binnen met zeer grote verschillen in woordkennis als resultaat van enorme verschillen in taalervaringen thuis. (Hart & Risley, 1995)

V ERSCHILLEN IN TAALINPUT Woorden per uur Woorden per week (100 uur) 3 jaar Laag Midden Hoog miljoen 18 miljoen 33 miljoen (Hart & Risley, 1995)

De 45 miljoen woorden kloof !! (Hart & Risley, 1995)

Het aantal woorden dat wordt gekend aan het eind van groep 2 is een significante voorspeller voor begrijpend lezen en schoolsucces 10 jaar later. Cunningham, A.E., & Stanovich, K.E. (1997). Developmental Psychology, 33,

De verschillen worden steeds groter in de vroege schooljaren. Kinderen met een beperkte woordenschat komen steeds verder achter ten opzichte van hun leeftijdgenootjes die een goede woordkennis hebben. (Biemiller & Slonin, 2001)

4 jaar6 jaar8 jaar10 jaar12 jaar Nederlands Turks/Mar

W AT GAAN WE HIER MET Z ’ N ALLEN AAN DOEN ?

* Daan heeft een jufman! * die auto heeft achterrang * mag ik ook die oorbellenmuziek? K INDEREN ZIJN ACTIEVE WOORDLEERDERS

Hoe leren kinderen woorden ? H OE LEREN KINDEREN DE WOORDEN ?

Labelen

Allemaal ‘hond’

H OE LEREN KINDEREN DE WOORDEN ? Betekenisopbouw

Anglin,1985 Betekenisopbouw

H OE LEREN KINDEREN DE WOORDEN ? Netwerkopbouw

W ELKE WOORDEN ? Netwerkopbouw

G ESTRUCTUREERD NETWERK

D OELEN T AALONTWIKKELING VVE: 3000 Basiswoorden Goede betekenis -opbouw Goede Netwerkopbouw

H OE ? PM Leerkrachten: Professionalisering Didactische hulp- middelen Kinderen Basiswoordenschat Ouders Taalvaardig in Nederlands ouderparticipatie ©Rezulto Onderwijsadvies jeugd/varia-onderwijs/basiswoordenlijst-po

K ANS CREËREN K ANSEN GRIJPEN De hele dag door Competenties Woordenschatonderwijs

J ANKA GIET UIT ZICHZELF WATER IN EEN FLES TOT DEZE VOL IS …. … EN DAARNA GIET ZE HET WATER UIT DE FLES, ZODAT DE FLES WEER LEEG IS.

Wat gebeurt er nou? Wat doe je met de fles, eerst is die helemaal vol, kijk je kunt het zien door het glas, en nu giet je hem leeg in de emmer, ja, houd de fles maar helemaal ondersteboven. Kijk eens al het water loopt er uit. burt?? fol?? gas??

OO, water in de de fles. Kijk dat is de fles. Yanka heeft een fles, Milan, heeft een fles. En, kijk … nog een fles. ……….. Ik giet water in de fles. Zo! Yanka giet ook water in de fles, ja ga maar gieten………….. fles water gieten

KANS CREËREN : C OMPETENTIES Woorden selecteren Woorden clusteren Woorden betekenis geven Woorden herhalen

A LLE KINDEREN EEN GOEDE START ? Woordenschat heeft sterke relatie met schoolsucces Startverschillen blijven en worden groter! DUS: Werken aan een goed gestructureerde Basiswoordenschat Zo vroeg mogelijk beginnen Keuzes maken: competenties van PM efficiënte didactiek goed ondersteunend materiaal Ouders: ouderbetrokkenheid oudercursus.