‘Writing Aid Dutch’ A digital writing tool for university and college students Lieve De Wachter & Margot D’Hertefelt Leuven Language Institute, KU Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Minor Project- en Programmamanagement
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presteren onder druk.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Onze Nieuwe Toekomst Our New Future
Grammar in a Nutshell Skills 1.
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
English 23 April 2018.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Towards and Africa Europe Partnership
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Testphases still relevant?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
EndNote in education.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

‘Writing Aid Dutch’ A digital writing tool for university and college students Lieve De Wachter & Margot D’Hertefelt Leuven Language Institute, KU Leuven

Overview workshop 1. Student writing 2. The development of appropriate writing support Educational practice and didactic methods Writing assistance systems ‘Writing Aid Dutch’ 3. Conclusion

Overview workshop 1. Student writing 2. The development of appropriate writing support Educational practice and didactic methods Writing assistance systems ‘Writing Aid Dutch’ 3. Conclusion

Student writing in Dutch Met dit citaat bekritiseert Edmund Burke dus vanuit een sterk conservatief standpunt de Franse Revolutie, omdat hij ervan overtuigd is dat orde van fundamenteel belang is en de Revolutie deze zowel methodologisch als ideologisch aan z’n laars lapt, enerzijds doordat ze geen gebruik maakt van geleidelijke veranderingen, maar van een brute opstand die de gekende instellingen radicaal en bruusk wil omverwerpen, anderzijds doordat ze zich losmaakt van het klassieke, traditionele kader dat volgens conservatieven de nodige orde schept in het menselijk leven. = one sentence

Student writing in Dutch Met dit citaat bekritiseert Edmund Burke dus vanuit een sterk conservatief standpunt de Franse Revolutie, omdat hij ervan overtuigd is dat orde van fundamenteel belang is en de Revolutie deze zowel methodologisch als ideologisch aan z’n laars lapt, enerzijds doordat ze geen gebruik maakt van geleidelijke veranderingen, maar van een brute opstand die de gekende instellingen radicaal en bruusk wil omverwerpen, anderzijds doordat ze zich losmaakt van het klassieke, traditionele kader dat volgens conservatieven de nodige orde schept in het menselijk leven. Informal, figurative language use aan zijn laars lappen: “ignore something, not bother oneself about something”

Student writing in Dutch Edmund Burke was een conservatieve Ierse denker, zijn boek 'Reflections on the Revolution in France‘ vormde de basis voor de antirevolutionaire ideëen. Eeuwenlang vonden bepaalde personen de maatschappelijke orde min of meer vanzelfsprekend.

Student writing in Dutch Edmund Burke was een conservatieve Ierse denker, zijn boek 'Reflections on the Revolution in France‘ vormde de basis voor de antirevolutionaire ideëen. Eeuwenlang vonden bepaalde personen de maatschappelijke orde min of meer vanzelfsprekend. Spelling correct form: ideeën (“ideas”)

Student writing in Dutch Edmund Burke was een conservatieve Ierse denker, zijn boek 'Reflections on the Revolution in France‘ vormde de basis voor de antirevolutionaire ideëen. Eeuwenlang vonden bepaalde personen de maatschappelijke orde min of meer vanzelfsprekend. Spelling correct form: ideeën (“ideas”) Vague word bepaalde: “certain”

Student writing in Dutch Vele Fransen waren toen ontevreden over het conservatief absolutisme en door de niet al te beste economische toestand, voeg hier nog het verlichtingsdenken aan toe, dat onder andere de rede, vooruitgangsgeloof, de wetenschap en de scheiding der machten als idealen had, en je hebt de perfecte basis voor de Franse revolutie. Deze wou de gevestigde orde grondig veranderen en breken met het verleden.

Student writing in Dutch Vele Fransen waren toen ontevreden over het conservatief absolutisme en door de niet al te beste economische toestand, voeg hier nog het verlichtingsdenken aan toe, dat onder andere de rede, vooruitgangsgeloof, de wetenschap en de scheiding der machten als idealen had, en je hebt de perfecte basis voor de Franse revolutie. Deze wou de gevestigde orde grondig veranderen en breken met het verleden. Subjective “and you have a perfect starting point for the French Revolution”

Student writing in Dutch Vele Fransen waren toen ontevreden over het conservatief absolutisme en door de niet al te beste economische toestand, voeg hier nog het verlichtingsdenken aan toe, dat onder andere de rede, vooruitgangsgeloof, de wetenschap en de scheiding der machten als idealen had, en je hebt de perfecte basis voor de Franse revolutie. Deze wou de gevestigde orde grondig veranderen en breken met het verleden. Subjective “and you have a perfect starting point for the French Revolution” Incorrect reference word die (“that”) instead of deze (“this”)

Student writing in Dutch Vele Fransen waren toen ontevreden over het conservatief absolutisme en door de niet al te beste economische toestand, voeg hier nog het verlichtingsdenken aan toe, dat onder andere de rede, vooruitgangsgeloof, de wetenschap en de scheiding der machten als idealen had, en je hebt de perfecte basis voor de Franse revolutie. Deze wou de gevestigde orde grondig veranderen en breken met het verleden. Subjective “and you have a perfect starting point for the French Revolution” Incorrect reference word die (“that”) instead of deze (“this”) Incorrect verb form wilde

Student writing in Dutch Zo hebben we voorbeelden als het oprichten van de Nationale Vergadering door de 3 e stand, als de Verklaring van de Rechten van de Mens en van de Burger, scheiding tussen kerk en staat, ….

Student writing in Dutch Zo hebben we voorbeelden als het oprichten van de Nationale Vergadering door de 3 e stand, als de Verklaring van de Rechten van de Mens en van de Burger, scheiding tussen kerk en staat, …. Personal pronoun “we”

Student writing in Dutch Zo hebben we voorbeelden als het oprichten van de Nationale Vergadering door de 3 e stand, als de Verklaring van de Rechten van de Mens en van de Burger, scheiding tussen kerk en staat, …. Personal pronoun “we” Nominalisation (het + infinitive) het oprichten = “the setting up / the founding”

Student writing in general “Computers science graduates lack written communication skills crucial to success in the workplace.” (Dugan & Polanski, 2006) “A range of studies from North America and the United Kingdom have demonstrated that this demand for graduates with excel-lent written skills is not confined to New Zealand but is a global concern [...] and applies to students in all disciplines, from accounting to social work [...].” (Gray, Emerson & MacKay, 2005) “Writing reader-friendly text, however, is challenging due to the difficulty in recognizing problems in one’s own writing”. (Kinnunen et al., 2012) “Even among students who are native speakers of English, writing skills are frequently poor.” (Napolitano & Stent, 2009) “The literature is filled with concerns over the communication skills of computer science majors.” (Taylor & Paine, 1993)

Student writing in general “Indeed, young people who do not have the ability to transform thoughts, experiences, and ideas into written words are in danger of losing touch with the joy of inquiry, the sense of intellectual curiosity, and the inestimable satisfaction of acquiring wisdom that are the touchstones of humanity.” (Graham & Perin, 2007) “Society nowadays is focused on communication and technology and therefore we are required to have developed language skills. In education, moreover, language is the most important guarantee for learning.” (Van den Branden, 2010)

Student writing in Dutch Many students at Flemish and Dutch universities/colleges experience problems with academic writing ( Berckmoes et al. 2010; Bonset 2010; De Wachter & Heeren 2011; De Vries & Van der Westen 2008; Peters & Van Houtven 2010; Smet et al. 2010) Irrespective of education / courses that students follow (Needs analyses) 1. Structure and cohesion 2. Academic style 3. Spelling

Student writing in Dutch Paradoxes on student level o Knowing // Doing o From explanation/exercises to writing assignment = difficult transfer Challenges on teacher level o Correction of writing assignments = labour-intensive o Often same mistakes = frustrating, time-consuming

Student writing in Dutch Strong need for writing support for students for teachers continuous individualized focus on the writing process encouragement autonomy and responsibility stimulation students’ self- learning process making feedback more efficient

Overview workshop 1. Student writing 2. The development of appropriate writing support Educational practice and didactic methods Writing assistance systems ‘Writing Aid Dutch’ 3. Conclusion

(1) Educational practice and didactic methods Educational practice: Writing centers Extra writing classes Writing workshops Learning paths Electronic learning platforms Writing assistance systems... Different didactic methods/approaches: Collaborative writing Peer feedback Observational learning Brainstorming...

(1) Educational practice and didactic methods Educational practice: Writing centers Extra writing classes Writing workshops Learning paths Electronic learning platforms Writing assistance systems... Different didactic methods/approaches: Collaborative writing Peer feedback Observational learning Brainstorming...

(2) Writing assistance systems Automatic Semi-automatic Grading No grading Focused on L2 Focused on L1 Product-oriented Process-oriented Primary education Secondary education Higher education Style/form Content Online, web-based Software Quantitative feedback Qualitative feedback

(2) Writing assistance systems Scientific Writing Assistant (SWAN)

Markin

After The Deadline After the deadline

Language Tool

WriteToLearn

Spell Check Plus

SOS-French

(2) Writing assistance systems Many writing aids! + often provide students with useful information feedback on style, grammar and spelling attractive, clear lay-out user-friendly sometimes for free - L2 mistakes instead of more advanced writers’ problems free systems give rather limited feedback feedback: too much information (overwhelming) time-consuming often not enough focus on process

What makes a writing tool ‘good’? (for our purposes) Correction of students’ mistakes or not? Directive feedback or general information? Evaluation (marks,...) or not? Elaborate or concise feedback? Feedback on content, form or both? Analysis in steps, or all at once? Focus on process or product?

(3) ‘Writing Aid Dutch’ Students experience problems with writing Teachers’ challenges o Workload  lack of time o Students make same mistakes over and over again o Transfer does not work 1. Structure and cohesion 2. Academic style 3. Spelling

(3) ‘Writing Aid Dutch’ Development of online consultant writing tool ‘Writing Aid Dutch’ o OOF-project (‘Onderwijsontwikkelingsfonds’) o Leuven Language Institute, KU Leuven o 3 partners of KU Leuven Association HUB, KaHo Sint-Lieven, KHLim

‘Writing Aid Dutch’

Underlying system: databases

Spelling check

Future work

Future work: teacher component

Future work: effect study Theoretically sound but also practically feasible How could we organize this? Online questionnaire: students’ experiences and opinions

Future work: effect study At three institutions (n = number of students) Total number of students: Students: o from different faculties o native speakers of Dutch n = 20 n = 60

Experimenting with ‘Writing Aid Dutch’ username: iltschrijfhulp10 password: gT3n4Pzz

Overview workshop 1. Student writing 2. The development of appropriate writing support Educational practice and didactic methods Writing assistance systems ‘Writing Aid Dutch’ 3. Conclusion

Conclusion Integration of strong pedagogic approach in an online writing aid: o process-oriented o individual o contextualized o raises awareness on frequent writing issues o stimulation of autonomy and responsibility o encouragement of self-learning

Questions? Lieve De Wachter Instituut voor Levende Talen, KU Leuven Dekenstraat Leuven, Belgium Margot D’Hertefelt Instituut voor Levende Talen, KU Leuven Dekenstraat Leuven, Belgium