1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Mentorendag 28 oktober 2009.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Structuur secundair onderwijs
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Informatieavond 13 september 2010 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Wetenschappelijke stage
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Onze doelen en visie in beeld
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Startcollege B2 Psychologie
Voorlichtingsavond ILO 13 oktober 2015 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Verder studeren Na 6e of 7e BSO
Solliciteren: wat wil ik?
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Vaco’s
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Bijeenkomst September 2015
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Informatie Specifieke Lerarenopleiding Talen. Overzicht 1.Waarom de academische lerarenopleiding volgen? 2.Waarom je lerarenopleiding aan de KU Leuven.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 26 april 2016.
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 28 april 2015.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
Enkele interessante vragen!
Mijn visie op onderwijs
Welkom! structuur van onze school
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?

2

Verschillen? … Maak zelf het verschil ;-) 33 3

Inhoud presentatie 4 Opleiding algemeen Programma Praktijkluik in detail Opleiding praktisch Vragen Portfolio

Opleiding algemeen 5 SLO Gedragswetenschappen o voor psychologen, pedagogen en masters educatieve studies o die leraar willen worden

Opleiding algemeen 6 Waar kom je terecht als afgestudeerde van de SLO GW SO: ASO, TSO, BSO, KSO Maar ook in het CVO en TKO Bekwaamheidsbewijzen Afhankelijk master-opleiding Voor master pedagogische wetenschappen en master psychologie gedragswetenschappen, opvoedkunde, pedagogie, praktijk toegepaste psychologie, sociale wetenschappen, toegepaste psychologie HO –Bijv: – Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs – Bachelor in de orthopedagogie – Bachelor in het sociaal werk – …

Opleiding algemeen 7 Doel: Goede leerkracht worden basiscompetenties van de beginnende leerkracht geordend in 10 functionele gehelen

OPVOEDERTJE

BEGELEIDT LEER- EN ONTWIKKELI NGSPROCES SEN

INHOUDELIJK EXPERT

ONDERZOEKT EN INNOVEERT

ORGANISEERT

PARTNER VAN OUDERS

LID VAN HET TEAM

GEMEENSCHAP

PARTNER VAN EXTERNEN

CULTUURPARTICIPERENDE

Opleiding algemeen stp (dwz 1 jaar voltijdse studie) Verschillende trajecten mogelijk o In 1 jaar na de masteropleiding o Gespreid over verschillende jaren Deels ingedaald in de masteropleiding Naast of na de masteropleiding Max 3 jaar na elkaar inschrijven voor zelfde OPO

Programma 19 SLO GW 60 stp Theoretische component (30stp) Praktijkcomponent (30 stp)

Indaling mogelijk Programma 20 SLO GW Theoretische component (30stp) Algemeen Pedagogisch didactisch Leren en onderwijzen (5) Vrijstelling mogelijk Onderwijs, opvoeding en samenleving (3) Vrijstelling mogelijk Specifiek gedeelte Vakdidactiek gedragswetenschappen (4) Thema’s uit de vakdidactiek gedragswetenschappen (4) SLO overstijgend Praktijkoriëntatie (6) Keuze gedeelte Bijv tweede vakdidactiek Bijv didactiek van de lerarenopleiding Praktijk Component (30stp)

Programma Theoretisch luik 21 Vakdidactiek gedragswetenschappen o Specifieke toepassing van algemene didactiek op het domein GW o Eerste semester o Docent: A. Verburgh Thema’s uit de vakdidactiek gedragswetenschappen o Een uitdieping van een aantal thema’s uit de GW o Tweede semester o Groepsopdracht + individuele opdracht o Coördinator: M. Lacante

Programma Theoretisch luik 22 Praktijkoriëntatie o Leerkracht als onderzoeker en innovator o Onderzoeks- en reflectieopdracht o Jaarlijks wisselend thema ( : onderzoeksvaardigheden) o Thema wordt uitgewerkt in groepjes samengesteld uit studenten van de SLO GW, SLO Maatschappij- wetenschappen en filosofie en SLO economie o Afrondende studiedag in mei met presentaties o Jaarvak o Coördinator: M. Lacante

Programma 23 SLO GW Theoretische component (30stp) Praktijkcomponent (30 stp) Stage deel 1 (11)Instituutspractica (4)Schoolpractica (11)Stage deel 2 (11)Schoolpractica (11) Diversiteitstage (voor 4 kiezen) Universiteitsbrede diversiteitstage (4) Stage diversiteit gedragswetenschappen (4)

Programma volgtijdelijkheid/gelijktijdigheid 24 Leren en onderwijzen Stage deel 1 Thema’s uit de vakdidactiek GW Vakdidactiek GW Stage deel 2 Onderwijs, opvoeding en samenleving Diversiteitsstage

Praktijkluik in detail 25 Stage Deel 1, Stage Deel 2 en Diversiteitsstage o Jaarvakken o Begeleiding Vanuit KU Leuven: Persoonlijke praktijklector (zie verder) Stageplek: mentor

Praktijkluik in detail 26 Rode draad: POP o Persoonlijk (P) Ontwikkelen (O) tot leerkracht volgens eigen plan (P) o In het portfolio

Praktijkluik in detail 27 POP: o Uniek, hoogstpersoonlijk o Maar met verwachtingen: basiscompetenties

mijn POëziP...mijn POP begrijpt me, kent me, voelt me aan...een toevluchtsoord in tijden......waarop ik volop moet gaan... vaardig, competent, ontwikkelend......maar soms op mijn gezicht......dan grijp ik naar jou, mijn reddingsboei... mentor lector stagiair de afstand wordt GEDICHT...ik vergeet jou soms, maar jij mij ni......ik geef jou een naam... “mijn lievelingspop: TINY”

Praktijkluik in detail 29 Ondersteuning o Portfolio Bijhouden hoe je evolueert in je POP

Praktijkluik in detail 30 Ondersteuning o Trajectbegeleiding (in stage 1 en 2) Begeleiding van dezelfde praktijklector doorheen het volledige praktijkluik IndividueelCollectief Stage Deel 1Stage Deel 2 Individueel startgesprek over POP InstituutspracticaTerugkomsessie 1 Bijwonen stagelesTerugkomsessieTerugkomsessie 2 Individuele lesbespreking Toonmoment Individueel eindgesprek

Praktijkluik in detail 31 o Stage deel 1: Instituutspractica ‘Veilige plek om onveilige dingen te doen?’ 8 sessies van 3u – VHI (gespreid semester) (of 6 van 4u) max. 14 stagiairs duo praktijklectoren micro-teaching opstart POP 4 reeksen (3 in sem 1/ 1 in sem 2 – data op website) Inschrijven reeks: Begin semester via toledo

Praktijkluik in detail 32 Taken o Stage 1 en stage 2: Schoolpractica ‘Een onveilige plek om veilige dingen te doen?’ : Observatielessen 10 u -5 opdrachten Stagelessen 20u -Voorbereiden -Geven -Reflecteren Keuze microtaken (in functie van POP) -Bijv vragen stellen Mesotaken Keuze in functie van POP Bijv klasportret Stage Deel 1Stage Deel 2 MicrotakenPer stagedeel 10u observeren 5 opdrachten Microtaken20 (19+1) lesuren voorbereiden, geven en reflecteren per les 20 (19+1) lesuren Voorbereiden, geven en 5 reflecties Keuze microtaken4 taken (per stagedeel) Keuze in functie van POP Bijv vragen stellen Mesotaken4 taken (per stagedeel) Keuze in functie van POP Bijv klasportret

Praktijkluik in detail 33 Evaluatie stage 1 en stage 2 o Per stage deel o Formatieve evaluatie o Summatieve evaluatie o Basis: portfolio met POP / gesprekken/ stagementor o Door praktijklector (in samenspraak met de coördinator van de stages van de SLO)

Praktijkluik in detail Diversiteitsstage 34 Universiteitsbreed diversiteitsstage o Bijvoorbeeld Buddy project Tutor tweedekansonderwijs ASSistent o Interesse? Infosessie:24 september, 17u, AV o Contact voor het BUDDYproject of studieondersteuning eigen regio: voor het tweedekansonderwijs: voor de overige projecten:

Praktijkluik in detail Diversiteitsstage 35 Diversiteitsstage in de gedragswetenschappen o Wat? Individuele opdrachten -Keuze in functie van POP -Bijv taalbeleid school – co-teaching Groepsopdrachten Onderwerp 1: Iedereen in beeld (Marije Bijnens)(link) link Onderwerp 2: Spreken over leerlingen in klassenraden (Mieke Moermans) Onderwerp 3: Leertrajecten in humane wetenschappen (Ellen Schepers) (Onderwerp 4: Differentiatie in ondersteuning (An Verburgh)) o Praktisch Inschrijven via toledo – tegen 3 oktober Opdracht uitwerken en op school presenteren Evaluatie in portfolio

Opleiding: Praktisch 36 Voorbeeld Weekschema – 60 stp in 1 jaar (Italics: moment ligt vast) Semester 1 (30stp)Semester 2 (30 stp) MaandagKeuzevak Praktijkoriëntatie Diversiteitstage DinsdagInstituutspracticaPraktijkoriëntatie WoensdagVakdidactiek GWStage activiteiten DonderdagLeren en onderwijzenStage activiteiten Diversiteitsstage VrijdagStage activiteitenThema’s vakdidactiek ZaterdagStage-activiteiten voorbereiden/afwerken ZondagStage-activiteiten voorbereiden/afwerken 750 studiebelastingsuren (15 weken: 50/week) (20 weken: 38u/week) 750 studiebelastingsuren (15 weken: 50/week) (20 weken: 38u/week)

Opleiding: Praktisch 37 Stagerooster o Niet zelf in de hand o Planning

Opleiding praktisch Wie wat waar waarom 38 Informatiebronnen o Website SLO: studenten/opleidingen/slo/index studenten/opleidingen/slo/index o Stagevademecum voor de student Op website + toledo o Toledo: Eén course alle informatie: O0A10a schoolpractica Andere vragen, problemen, opmerkingen o Eigen praktijklector o Administratieve vragen: Christophe Vandewoude o Coördinatie stages: An Verburgh o Studietrajectvragen: Tine Huygh Voor SLO GW

Opleiding praktisch Stageplaats zoeken 39 Wanneer? o Tijdig: best voor de start van het academiejaar Welke scholen? o Om het even welke school o Stage 1: SO Hoe o Zorg dat je het stagevademecum hebt doorgenomen. o Raadpleeg de lijst met stagescholen die je op toledo vindt en neem via de gepaste procedure contact op met de stageschool. o Indien de stageschool waar je stage wenst te lopen niet in de lijsten voorkomt, neem je zelf contact op met de school. o Indien stagecoördinator, vraag hem/haar hoe je de vakmentor kan contacteren en hoe de stage wordt georganiseerd in de school o Toon zelf initiatief naar jouw vakmentor, geef aan wat er verwacht wordt vanuit de opleiding.

40

41

Portfolio 42 Een voorbeeld van een student: Stephanie Schelkens Aanpassingen dit jaar: rondleiding in portfolio

Portfolio dit jaar 43 Aanpassing toledo -> ook in portfolio systeem Aangepaste werkwijze o Zelf portfolio samenstellen Geen template Wel voorbeeld

Portfolio dit jaar Onderdelen Portfolio Basisinformatie over jezelf en je stageschool Je persoonlijke ontwikkelingsplan Stage 1: Documentatiecentrum Stage 2: Documentatiecentrum Stage 3: Documentatiecentrum Pages in het portfolio Afhankelijk van welke stagedelen je opneemt

Portfolio dit jaar Onderdelen portfolio Basisinformatie over jezelf en je stageschool o Administratieve informatie over mezelf o Mijn metafoor o Mijn stageschool voor Stage Deel 1 o Mijn planning – Stage Deel 1 o Mijn stageschool voor Stage Deel 2 o Mijn planning – Stage Deel 2 o Mijn stageschool voor de diversiteitsstage o Mijn planning – Diversiteitsstage Page o section

Portfolio dit jaar Onderdelen portfolio Je persoonlijke ontwikkelingsplan o Startversie van mijn POP- Stage Deel 1 o Tussentijdse overwegingen Stage Deel 1 o Mijn POP op het einde van Stage Deel 1 o Startversie van mijn POP – Stage Deel 2 o Tussentijdse overwegingen Stage Deel 2 o Mijn POP op het einde van Stage Deel 2 o Startversie van mijn POP – Diversiteitsstage in de GW o Tussentijdse overwegingen Diversiteitsstage in de GW o Mijn POP op het einde van Diversiteitsstage in de GW Tussentijdse overwegingen: optioneel Eind versie Stage Deel 1 en startversie stage Deel 2 kunnen samen worden genomen

Portfolio dit jaar Onderdelen portfolio Stage 1: Documentatiecentrum o Mijn taken o Individuele begeleidingsgesprekken o Collectieve sessies Stage 2: Documentatiecentrum o … Stage 3: Documentatiecentrum o … Basisvereiste: ordelijke weergave zodat alles gemakkelijk terug te vinden is

Portfolio dit jaar: View Page Bovenaan: opsomming pagina’s Pages Getoonde page Section Eventueel stijl aanpassen

Portfolio dit jaar: Uitleg Via toledo: o Met een aantal presentaties o In toledopedia: p/Portfolio%27s_in_Toledo%2B 2 hands-on sessies (vrijwillig) o Doel: vragen beantwoorden o Voorbereiding: al een paar zaken geprobeerd in het portfolio o Data: 8/10, 19-21u, VHI 01,22 16/10, 14-16u, VHI 01,22 49

Extra Informatie 50 Programma: 02&bl=all 02&bl=all Overgangsmaatregelen: overgangsmaatregelen1415/index overgangsmaatregelen1415/index Universiteitsbrede diversiteitstage Facultaire website: Toledo |O0A10a| Schoolpractica |O0A10a| Schoolpractica AVL (brochure ‘Hoe word je leraar?’) Bekwaamheidsbewijzen: