Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Bewustwordingsproject ‘Binnenmilieu Basisscholen’ Merel Linthorst GGD Nederland 15 September.
Amsterdam- Amersfoort
Energieprestatie-eisen voor bestaande en nieuwe gebouwen:
VentilatiePrestatieKeur
Ventilatie MnM Smart Energy Solutions bvba Meurs Maarten.
Flow als sturingsprincipe
Bodemdaling NW Friesland
Anticiperen op klimaatveranderingen KLIMAATADAPTATIE.
Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart.
Welkom Binnenluchtkwaliteit Basisscholen Gelderland (BBG) kennisgroepbijeenkomst Techniek.
Bouwfysica.
Energieke scholen in Delft Opzet als project Brede opzet projectgroep Gedrag, educatie en techniek Van pilot tot gemeente-breed Onderzoek, maatregelen,
Renovatie-isolatie bestaande bouw een case:
waarom nieuw bouwen? fossiele brandstoffen raken op
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Auteurs artikel: Leontien M. van der Knaap & Stefan Bogaerts.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Opdrachten Lucht Henk Schellen Mededeling Rooster wijziging inleveren oefening 2: Toevoegen 28 februari Tussen 12:30 en 13:30 Secetariaat FAGO Vertigo.
Woensdag 13 juni 2007Niek van Erk1 HACCP in praktijk Toepassing van HACCP methode bij verbeteren luchtkwaliteit in scholen Stefan Bours Niek van Erk Lester.
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
12 september 2006P. Boers1 Dosis-effect relaties voor nutriënten Paul Boers RWS RIZA.
Stichting Flore Stichting Flore biedt 8000 leerlingen kwalitatief hoogstaand onderwijs. Met ruim 800 medewerkers verdeeld over 32 basisscholen en een bestuurs-
OPZET PRESENTATIE  Doelstelling  Zeer actieve veelplegers  Inrichting voor stelselmatige daders  Knelpunten  Best practices.
Bodemdaling gaswinning Franeker Reconstructie Ir. Adriaan.P.E.M.Houtenbos juni 2007.
Flow als sturingsprincipe
Binnenmilieu op basisscholen Wat is binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een GEZOND binnenmilieu? 22 oktober 2014 Rinske Keuken,
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Meten van Burenlawaai ing.Rein.C.Muchall Geluidconsult bv. Amsterdam- Amersfoort woonoverlast 28 April 2011.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Onderzoek naar de kwaliteit van het binnenklimaat bij de Stichting Onderwijs Midden-Limburg, uitgevoerd in samenwerking met Loyalis.
Invloed klimaatverandering op waterhuishouding Texel Marcel Boomgaard 5 maart 2015.
Frisse lucht, gewoon doen! Binnenklimaat in de praktijk, Remco Verheij.
Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Wat is fris? Hoe krijg ik het binnenmilieu in de hand op school? J.E.M.H. van Bronswijk.
Dia 1 Presentatie “Frisse Scholen” Voorbereidende Vergadering, 6 december 2011 Inhoud Presentatie Korte uitleg over diverse regelingen: Bouwbesluit Energielabel.
Ambtelijk Waterpanel 10 december 2009 Toetsing overstorten “Eenheid in verscheidenheid” Projectgroep Waterpanels.
Beleef het binnenklimaat zichtbaar en onzichtbaar.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bepaling van ethanol in biologische monsters met behulp van statische headspace en gaschromatografie met vlamionisatie detector Jan De Rycke.
Subtitel Bewonersavond Doorn, 20 juni 2016, Adri Nipshagen Resultaten (model)onderzoek fasegebied 3 t.p.v. Huis Doorn.
31 maart 2016 | Ecolution ventilatiewarmtepomp | Energiekoplopers Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp Voor nieuwbouw & bestaande bouwhybride & All.
11 Prof. dr. ir. Filip Meysman Vrije Universiteit Brussel Ringland Academie.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Locatie en betrokken partijen
Ondernemingsvormen.
Natte voeten In Driebergen?.
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Innovatie in het onderwijs
Profiel Product Presentatie
Huisvesting en Hygiëne
Revisie visitatiesystematiek
Indoor ComfortIndex © Henk W. Brink MSc Senior Lecturer and Researcher, Research Group Facility Management, School of Facility Management.
RIVM onderzoek naar PFOA omwonenden Chemours
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
Historiek resultaten van de LABS ringtesten
how to create an Optimal Classroom Experience
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Historiek resultaten van de LABS ringtesten
Transcript van de presentatie:

Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen

Introductie Projectteam M. Heijnekamp S. van Kleef B. Tuip Projectteam T. Pardoen H. Konings

Doelstellingen Strukton Worksphere: Verkrijgen indicatie binnenklimaat VO-scholen bij verschillende ventilatiesystemen: Nadruk op analyse binnenluchtkwaliteit op basis van CO 2 -metingen. Analyseren andere belangrijke invloedsfactoren op binnenluchtkwaliteit als ramen en bezetting.

Inhoud presentatie Methodiek -Schoolselectie -Meetprocedure -Uitgangspunten analyse Resultaten -Temperatuur & Vochtigheid metingen -CO 2 metingen Conclusies

Methodiek: schoolselectie Schoolbestuur School 15 scholen gekozen uit 21 geïnteresseerden Geselecteerd op variatie in ventilatiesystemen

Methodiek: schoolselectie

15 scholen 61 leslokalen Verdeling ventilatiesysteem in leslokalen:

Methodiek: meetprocedure Algemeen Per school: 4 theorielokalen gemeten + 1 buitenmeting Meetperiode: 2 weken in periode december ‘09 - april ‘10 Meetinterval: 1 minuut Metingen per lokaal: Temperatuur (T) Relatieve Vochtigheid (RV) CO 2 concentratie Logboek, ingevuld door docenten per lesuur: Bezetting Open ramen/deuren

Methodiek: analyse Uitgangspunten CO 2 -metingen en logboeken verwerkt op lesuurniveau Bij analyse, per lesuur 2% hoogste waarden weggelaten (98 percentiel). Getoetst volgens richtlijnen ISSO 89, Binnenklimaat in scholen (2008) GGD, Gezondheidkundige toetswaarden voor ventilatie in scholen en kindercentra (2006)

ISSO 89 uitgangspunten luchtkwaliteit Bron: ISSO publicatie 89: Binnenklimaat in scholen, kwaliteitsklassen binnenklimaat: A,B,C,D. Omschrijving luchtkwaliteitsniveau per klasse: klasseCO 2 concentratie [ppm] TemperatuurBeschrijving luchtkwaliteit A< aangenaam, productiviteit bevorderend B< redelijk aangename C< redelijk D> slecht Klasse C voldoet aan Arbo-wet en kan gezien worden als wettelijk minimumniveau voor nieuwbouw (bouwbesluit)

GGD-uitgangspunten luchtkwaliteit Ventilatie- klasse CO 2 -gehalte, (98-percentiel) Omschrijving 0. zeer goed< 650 ppm streefniveau Nieuw gebouw ontwerpdoel bij nieuwbouw en renovatie I. goed650 – 800 ppm streefniveau bestaand gebouw overwegen optimalisatie door eenvoudige veranderingen, bijvoorbeeld ventilatiegedrag II. matig ppmacceptabel maatregelen zijn wenselijk, vaak in ventilatiegedrag, maar ook door bouwkundige verbeteringen III. onvoldoende ppm Tijdelijk acceptabel zo spoedig mogelijk maatregelen nemen in ventilatiegedrag en zo nodig ook bouwkundige ingrepen IV. slecht>1400 ppmonacceptabelmeteen maatregelen nemen Bron: Gezondheidkundige toetswaarden voor ventilatie in scholen en kindercentra, 2006

Resultaten Temperatuur en vochtigheid CO 2 metingen -Voorbeeld van metingen -Totaalanalyse

Resultaten: temperatuur en vocht metingen Grenswaarden volgens klasse C, ISSO 89: Temperatuur: min. 19˚C max. 24 ˚C Relatieve vochtigheid: min. 30% max. 70% Definitie klasse C: Wettelijk minimum nieuwbouw Matig verwachtingspatroon kwaliteit binnenklimaat

Resultaten: temperatuur en vocht metingen Natuurlijke ventilatieMechanische afvoerMechanische toevoer

Resultaten: temperatuur en vocht metingen Bevindingen: -Resultaten sterk afhankelijk van meetperiode (zomer/winter) -Resultaten erg situatieafhankelijk (gebouw+installatie) -Vochtigheid moeilijk te beïnvloeden -Hoge temperaturen in deze periode vaak samengaand met slechte ventilatie

Resultaten: CO 2 -metingen Voorbeeldmeting: 1 week, 4 leslokalen en 1 buitenmeting

Resultaten: CO 2 -metingen Voorbeeldmeting: dagverloop, 4 leslokalen, 1 buitenmeting

Resultaten: maximale CO 2 -concentraties Lokalen gesorteerd op ventilatiesysteem: 19 lokalen, natuurlijk geventileerd 17 lokalen, mechanische afzuiging 25 lokalen, Mechanische luchttoevoer

Resultaten: CO 2 tijdens gebruiksperioden Lokalen gesorteerd op ventilatiesysteem: 19 lokalen, natuurlijk geventileerd 17 lokalen, mechanische afzuiging 25 lokalen, Mechanische luchttoevoer Leswisseling niet gefilterd uit analyse waardoor resultaat positiever beeld geeft dan werkelijke situatie…

Resultaten: CO 2, invloed open ramen CO 2 stijging per lesuurMax. CO 2 concentratie per lesuur

Resultaten: CO 2, invloed bezetting Maximale CO 2 concentratie uitgezet tegen m² vloeroppervlak per persoon

Conclusies Temperatuur en vocht -Minimale temperatuur en vochtigheidsgrenzen (volgens ISSO 89) in meeste lokalen overschreden. -Droogte veroorzaakt door lage buitentemperatuur tijdens meetperiode en afwezigheid bevochtigingsinstallaties. -Temperatuuroverschrijdingen erg situatieafhankelijk

Conclusies CO 2 metingen -Positieve invloed mechanische ventilatiesystemen duidelijk zichtbaar. 1 Goed:<800ppm, ² Onacceptabel: >1400ppm. VentilatiesysteemMaximale concentraties% van gebruikstijd Goed 1 Onacceptabel²Goed 1 Onacceptabel² Natuurlijke0%100%17%51% Mech. afvoer18%47%42%20% Mech. toevoer8%44%55%12% -Open ramen verbeteren situatie vooral bij mechanische afzuiging. Bij natuurlijke ventilatie effect ook zichtbaar maar beperkt -Minder studenten per m² kan luchtkwaliteit aanzienlijk verbeteren