Projectgroep deskundigheidsbevordering 2010. Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Scouting Academy in je groep: Waar begin je??. Opbouw A.Wat is belangrijk B.Stappenplan C.Vervolg en vragen.
Basketbalacademie Informatie en startbijeenkomst
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Scouting Academy.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
MBO passend onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
1 MPZ Project Veilig werken met gevaarlijke stoffen in de zorg.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Begeleidingsplannen GGZ
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Een theoretische verkenning
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Hoe up-to-date is jouw Scoutinggroep?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Europascouts Nederland
Social work Week 2.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Landelijke raad 14 december 2013 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Landelijke raad 10 december 2011 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Landelijke raad – 15 juni 2013 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Scouting Academy informatieavond praktijkbegeleiders 1.
Landelijke raad 12 december 2015 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Landelijke raad 18 juni 2011 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Scouting in perspectief Wereldwijd opgericht in: 1907 Wereldwijd 41 miljoen leden in meer dan 160 landen.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Landelijke raad 16 juni 2012 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Secretary Plus. Wie zijn ze? ● Marktleider ● leveren maatwerk ● nemen een adviserende rol ● zowel benchmark als referentie.
<Naam Scoutinggroep / Plaats>
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
#EBJ16.
KNVB Opleidingen.
Scouting Academy, de mensen.
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Via Nova College Utrecht, Chris de Jager
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
‘Ontwikkelen doen we samen’
Samenwerking Wave 0.
Drs. JHW (Hans) Alofs | “Hands-on” Adviseur Zorg en Innovatie | De Wever.
Presentatie Rode Bosbes
Competentie gericht onderwijs
Onderzoek Scouting in de praktijk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Projectgroep deskundigheidsbevordering 2010

Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat van: - kwalificering en certificering van kaderleden en trainingen - rekening houdt met de persoonlijke behoeften en competenties van vrijwilligers

Projectopdracht 1e fase a.Een eigentijdse visie op deskundigheidsbevordering van kaderleden. b.Een voorstel voor een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering. c.Een breed draagvlak in de vereniging voor het nieuwe systeem.

Aanpak  Breed vooronderzoek en probleemanalyse onder groepen, regio’s en steunpunten.  Uitwisseling met trainers tijdens Forumdagen en extra trainersberaden.  Klankborden met kaderleden (Scout-In, website, grootschalig ledenonderzoek).

Doelen van deskundigheidsbevordering: 1.De kwaliteit van de uitvoering van het Scoutingprogramma. 2.De persoonlijke ontwikkeling van kaderleden. 3,Het versterken van het imago als jeugd- en jongerenorganisatie met aantoonbare maatschappelijke meerwaarde voor jonge vrijwilligers (positionering)

Belangrijkste uitgangspunten Ontwikkeling van individu én team. Eigen ontwikkelingsdoelen kiezen. Leren door doen in de praktijk staat centraal. Begeleiding en ondersteuning zo dicht mogelijk bij (en vanuit) het eigen niveau. Niet dubbelop leren! Competenties vaststellen (toetsen).

Ontwikkeling van individu én team Bij elke functie hoort een functieprofiel. Vrijwilligers worden gestimuleerd deze competenties te ontwikkelen, voor zover nog niet aanwezig. Kwaliteit door samenwerking, er worden ook teamprofielen gemaakt.

Eigen ontwikkelingsdoelen kiezen Kiezen o.b.v.: - functieprofiel; - teamprofiel; - persoonlijke leerwensen. Aandacht voor continue ontwikkeling, d.w.z. regelmatig bespreken en: Opstellen van een persoonlijk plan van deskundigheidsbevordering.

Leren door doen Eigen praktijk staat centraal. Goede begeleiding in de praktijk is essentieel. Introductie van de nieuwe functie van praktijkbegeleider op groepsniveau. Een duidelijk verschil met de functie van groepsbegeleider.

Niet dubbelop leren! Dingen die je eerder hebt geleerd (eerder verworven competenties) hoef je niet nog een keer te leren. Dat geldt zowel voor dingen die je binnen Scouting als buiten Scouting hebt geleerd. EVC’s moeten wel vastgesteld kunnen worden.

Waarom competenties vaststellen Weten wat het je oplevert. Mee kunnen nemen van EVC’s. Voorwaarde voor certificering.

Wat geven we vrijwilligers mee? Mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen. Uitdagende en stimulerende leeromgeving. Maatwerk in begeleiding en ondersteuning. Inzicht en overzicht in hun eigen ontwikkeling d.m.v. portfolio. Ervaringsbewijs en/of certificering.

Wat betekent dit voor regio’s? Nog wel trainingen, maar ook andere vormen van deskundigheidsbevordering: –Coaching en begeleiding (in de groep) –Zelfstudie (bijv. e-learning) –Meer competentiegerichte workshops. Leren zoveel mogelijk in de groep. Met name het systeem van start- en programmatrainingen wordt aangepast.

Wat verandert er voor trainers? Start- en programmatraining wordt vervangen door leren in de groep en door modulair trainen per competentie (dat kan op avonden maar ook in trainingsweekenden) Kamptrainingen, waterwerktrainingen, Gilwelltrainingen, specifieke workshops (VVT en NDLG e.d.) blijven bestaan. Maar naast trainen ook: –Opleiden/begeleiden van praktijkbegeleiders –Adviseren –Rol als assessor

Trainingsorganisatie Praktijk-begeleiders Praktijk-begeleiders Trainers en assessoren (regio – steunpunt – land) Praktijk- begeleiders Leidinggevenden groep Overige medew. groep Medew. regio Medew. land Opleiders Praktijk-begeleiders Praktijk-begeleiders

Hoe nu verder? Definitieve overstap:na zomer Modulaire trainingsmethodieken:voor zomer 2010 Praktijkbegeleiders opleiden:v.a. voorjaar 2010 Trainers om- en bijscholen:v.a. najaar 2009 (pilot tijdens Scout-In) Ontwikkelen hulpmiddelen:najaar 2009 Ontwikkelen training voor praktijkbegeleiders:najaar Ontwikkelen bijscholing trainers:zomer Bij- en afstemming opleiders:voorjaar 2009 Ontwikkelen competentieprofielen:voorjaar 2009 Na zomer 2010: Doorontwikkelen modules Extra trainingen en ondersteuning

Deskundigheidsbevordering 43 % ontwikkeling 31 % teamwork 26 % FUN 100 % SCOUT