Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg: van buiten leren Regelweg: een regeltje gebruiken Net-als-weg: zoals een ander woord Zoekweg: opzoeken in het woordenboek
Strategie-iconen
Krachtlijnen Strategieën en woordpakketten Directe instructiemethode Beheersingsleren (B-H-V) Leerlingvolgsysteem + zorg Automatiseren + ict Sobere, duidelijke regelmethodiek Beschikbaar voor voorleessoftware Online oefenen via
Woordpakketten Zoveel mogelijk geïsoleerde woordpakketten Normaal functioneel Frequent in eigen schrijftaal – woordfrequentielijst Intrinsiek interessant Relatieve woordfrequentie
Directe instructiemodel Lesblok A (25´) Lesblok B (25´) Lesblok C (10´) Lesblok D (25´) 1.Terugblik 2.Presentatie/oriëntatie 3.Automatisering 4.Evaluatie 5.Verwerking (herhaling/verdieping) 6.Procesevaluatie/reflectie Lesblokken A en B kan je altijd samenvoegen. Zo verkrijg je een blok van 50 min. (bv in de hogere leerjaren).
Lesblok A (25´) schrijflei 1. Terugblik oefenschrift directe feedback mondeling 2. Presentatie/oriëntatie Probleem? Aanpak?-> waar mogelijk op inductieve wijze
Lesblok B (25´) 3. Automatisering + oefenen in het werkschrift “ga-door-oefening”
Lesblok C (10´) pakketwoordentransferwoorden losse woordengeluk, begin, verkeer, … verdriet, … in zinsverbandverdraagzaam, …gevaar, … 4. Evaluatie Wekelijks dictee - controleattitude centraal - Beheersingsnorm 80%! Vorm 2 groepen: koplopers (> of = 80%) en afhakers (< 80%).
Lesblok D (25´) 5. Verwerking (herhaling/verdieping) 5.1 Resultaten dictee * werkschrift - rubriek mijn moeilijke woorden - vanaf derde graad rubriceerdeel
5.2 BHV-model - differentiatie Basisinoefeningdictee 80% Lesblok ALesblok BLesblok C Lesblok D Koplopers afhakers Stappenboek Software
6. Procesevaluatie / reflectie Leerbladen
De praktijk 2e lj: handleiding p e lj: werkschrift p e lj: stappenboek p e lj: werkschrift leerbladen p 61-62
Evaluatie: toetsing en LVS Wekelijks dictee Controledictee Controleattitude Methodegebonden leerlingvolgsysteem
Grote controledictees 5 dictees (net voor een vakantieperiode) Leerprincipe: integratie Eenvormige structuur Leestekens en hoofdletters
Normeringsonderzoek Op basis van resultaten van 5 controledictees (3 voor leerjaar 1), door ± 500 leerlingen per leerjaar (normgroep) Vergelijken van klasresultaten en individuele resultaten met de normgroep Normen (percentielen) Grafieken
Foutenanalyserooster naamscorehoorfoutenregelfoutenonthoudfouten eu uiwerkwoordverlengei/ijau/ou… Jan XXX X Piet X Totalen Oefenkaarten Oefenmachine (software) 12 57
Remediërings- en verrijkingsweek Rubriek mijn moeilijke woorden Analyse foutenrooster Klassikale herhaling – verlengde instructie Groepsgewijze herhaling Individuele herhaling – takenbord Oefenkaarten – oefenmachines (ict)
Voorbeeld - ict ng/nk korte hulp lange hulp
Verrijkingsopdrachten Sterke spellers begeleiden zwakkere Partnerdictee en zelfcorrectie Sterke spellers ontwerpen rebussen, woordslangen, enz… Uitdagende schrijfopdrachten Software
Online oefenen op bingel – bingeleiland leerjaar 2
Online oefenen op bingel – startscherm Tijd voor Taal – Spelling 2
Online oefenen op bingel – startscherm Woordpakket 20
Oefenen op verdubbelen
Krachtlijnen Strategieën en woordpakketten Directe instructiemethode Beheersingsleren (B-H-V) Leerlingvolgsysteem + zorg Automatiseren + ict Sobere, duidelijke regelmethodiek Beschikbaar voor voorleessoftware Online oefenen via
Materialen Handleiding voor de leerkracht (met leerlingvolgsysteem op cd-rom en liedjes-cd) Spellingschrift voor de leerling Stappenboek (differentiatie) voor de leerling Oefenkaarten (remediëringsfiches) Software Wandplaten Dictee-cd Online oefenen via (doelen digitaal)