Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorgwerking in onze school
Advertisements

Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Preventieve instructiemethodiek
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Informatieavond groep H5/6
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Collectief portfolio groep 3
Didactiek procesgerichte aanpak
Portfolio
Effectieve instructie
Willem de Zwijgerschool
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Effectief spellingonderwijs
Workshop Rekenen groep 5 t/m 8
Voorlichtingsavond groep 3
Informatie- avond groep 6
Welkom in het vierde leerjaar! vierde leerjaar OmerWattez.
Voor leesplezier én resultaat!
stempel met bingel.be op werkschriften
Online leerplatform voor de lagere school Je kind kan altijd en overal oefenen op wat het in de klas voor wiskunde heeft geleerd Op computer en tablet.
Informatie-avond groep 4-5
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Welkom in het eerste leerjaar!
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
godsdienst = Tuin van Heden
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Welkom op de informatieavond
Welkom in het vierde leerjaar!. Klaswerking  Streven naar zelfstandig werk: --> algemene uitleg --> zelfstandig aan het werk --> extra uitleg individueel.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Online leerplatform voor de lagere school Je kind kan altijd en overal oefenen op wat het in de klas geleerd heeft Op computer en tablet Overal waar er.
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Vaco’s
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Welkom in groep 3/4 juf Ria & juf Kristel. Groep 3 - programma  Het ochtendprogramma in groep 3  Taal + lezen (Veilig leren lezen)  Pauze + fruit.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Welkom.
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Informatieavond groep 5
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
stempel met bingel.be op werkschriften
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Welkom in 3b!.
Transcript van de presentatie:

Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg: van buiten leren Regelweg: een regeltje gebruiken Net-als-weg: zoals een ander woord Zoekweg: opzoeken in het woordenboek

Strategie-iconen

Krachtlijnen Strategieën en woordpakketten Directe instructiemethode Beheersingsleren (B-H-V) Leerlingvolgsysteem + zorg Automatiseren + ict Sobere, duidelijke regelmethodiek Beschikbaar voor voorleessoftware Online oefenen via

Woordpakketten Zoveel mogelijk geïsoleerde woordpakketten Normaal functioneel Frequent in eigen schrijftaal – woordfrequentielijst Intrinsiek interessant Relatieve woordfrequentie

Directe instructiemodel Lesblok A (25´) Lesblok B (25´) Lesblok C (10´) Lesblok D (25´) 1.Terugblik 2.Presentatie/oriëntatie 3.Automatisering 4.Evaluatie 5.Verwerking (herhaling/verdieping) 6.Procesevaluatie/reflectie Lesblokken A en B kan je altijd samenvoegen. Zo verkrijg je een blok van 50 min. (bv in de hogere leerjaren).

Lesblok A (25´) schrijflei 1. Terugblik oefenschrift directe feedback mondeling 2. Presentatie/oriëntatie Probleem? Aanpak?-> waar mogelijk op inductieve wijze

Lesblok B (25´) 3. Automatisering + oefenen in het werkschrift “ga-door-oefening”

Lesblok C (10´) pakketwoordentransferwoorden losse woordengeluk, begin, verkeer, … verdriet, … in zinsverbandverdraagzaam, …gevaar, … 4. Evaluatie Wekelijks dictee - controleattitude centraal - Beheersingsnorm 80%! Vorm 2 groepen: koplopers (> of = 80%) en afhakers (< 80%).

Lesblok D (25´) 5. Verwerking (herhaling/verdieping) 5.1 Resultaten dictee * werkschrift - rubriek mijn moeilijke woorden - vanaf derde graad rubriceerdeel

5.2 BHV-model - differentiatie Basisinoefeningdictee 80% Lesblok ALesblok BLesblok C Lesblok D Koplopers afhakers Stappenboek Software

6. Procesevaluatie / reflectie Leerbladen

De praktijk 2e lj: handleiding p e lj: werkschrift p e lj: stappenboek p e lj: werkschrift leerbladen p 61-62

Evaluatie: toetsing en LVS Wekelijks dictee Controledictee Controleattitude Methodegebonden leerlingvolgsysteem

Grote controledictees 5 dictees (net voor een vakantieperiode) Leerprincipe: integratie Eenvormige structuur Leestekens en hoofdletters

Normeringsonderzoek Op basis van resultaten van 5 controledictees (3 voor leerjaar 1), door ± 500 leerlingen per leerjaar (normgroep) Vergelijken van klasresultaten en individuele resultaten met de normgroep Normen (percentielen) Grafieken

Foutenanalyserooster naamscorehoorfoutenregelfoutenonthoudfouten eu uiwerkwoordverlengei/ijau/ou… Jan XXX X Piet X Totalen Oefenkaarten Oefenmachine (software) 12 57

Remediërings- en verrijkingsweek Rubriek mijn moeilijke woorden Analyse foutenrooster Klassikale herhaling – verlengde instructie Groepsgewijze herhaling Individuele herhaling – takenbord Oefenkaarten – oefenmachines (ict)

Voorbeeld - ict ng/nk korte hulp lange hulp

Verrijkingsopdrachten Sterke spellers begeleiden zwakkere Partnerdictee en zelfcorrectie Sterke spellers ontwerpen rebussen, woordslangen, enz… Uitdagende schrijfopdrachten Software

Online oefenen op bingel – bingeleiland leerjaar 2

Online oefenen op bingel – startscherm Tijd voor Taal – Spelling 2

Online oefenen op bingel – startscherm Woordpakket 20

Oefenen op verdubbelen

Krachtlijnen Strategieën en woordpakketten Directe instructiemethode Beheersingsleren (B-H-V) Leerlingvolgsysteem + zorg Automatiseren + ict Sobere, duidelijke regelmethodiek Beschikbaar voor voorleessoftware Online oefenen via

Materialen Handleiding voor de leerkracht (met leerlingvolgsysteem op cd-rom en liedjes-cd) Spellingschrift voor de leerling Stappenboek (differentiatie) voor de leerling Oefenkaarten (remediëringsfiches) Software Wandplaten Dictee-cd Online oefenen via (doelen digitaal)