Agrarisch natuur- en landschapsbeheer: de wisselwerking tussen wetenschap en praktijk Prof.dr. Hens Runhaar, buitengewoon hoogleraar Beheer van biodiversiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Presentatie advies ‘Ruimte voor duurzame landbouw’ Den Haag, 20 maart 2013
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Cocreatie in de opsporing
De wereld achter het ADR groeimodel voor duurzame ontwikkeling
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
NME: kiezen, leren, meedoen
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Samen werken aan een gezonde regio!
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Een korte voorstelling
Deel II Samenwerking in de watersector
voor vraagstukken over stedelijk water
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Evaluatie . Duurzame Zorg Academische Werkplaats Limburg
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
Multilevel Governance; tussen coproduceren en bepalen
Honoursonderwijs in HBO
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Juridische bescherming van dijkrelicten
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Het Maatschappelijke harder - een offensief - V ernieuw(d) Maatschappelijk Ondernemerschap, SEV Informatiebijeenkomst Tender Het Maatschappelijke Harder.
WELKOM Informatieavond parochie Joannes de Doper 3 maart 2009.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Eelco Dijkstra, Pieter Hogenbirk Amsterdam Almere I&I conferentie 2015.
Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio KIGO project Natuurpark Groote Beerze.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Waar gaan we heen met het weidevogelbeheer De Groene Motor 06 november 2014 “de Zwaan” Berkenwoude Ron van Wetten.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
FLORIADE 2012 IN PERSPECTIEF Managen van verwachtingen, sturen van resultaten.
Welkom Wouter Rozendaal projectleider GLB pilot NFW Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland Ministerie.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
De nieuwe wereld vraagt veel Vincent Smit De Haagse Hogeschool lectoraat grootstedelijke ontwikkeling 18 maart 2015
Welkom! Boeren met weidevogels samen werken en leren in praktijk,
40 jaar Bestuurskunde Twente
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Begeleiding bij Werkplekleren
Samenleving en overheid
POV Systeemuitwerking Hoogwaterperspectief Overijsselse Vecht
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Omgevingswerkgroep Meer Maas Meer Venlo
Opbouw presentatie Introductie
Plaats, datum bijeenkomst
Optie om de toolbox uit te breiden
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Plaats, datum bijeenkomst
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer Visie en toekomst
Traject De Beleverij WELKOM!.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

Agrarisch natuur- en landschapsbeheer: de wisselwerking tussen wetenschap en praktijk Prof.dr. Hens Runhaar, buitengewoon hoogleraar Beheer van biodiversiteit en agrarisch landschap ‘Een vliegende start’ - Landelijke ANLB dag 2016 – Nijkerk 23 maart 2016

Onderwerpen  Voorstellen  Eerste indrukken  Wederzijdse verwachtingen  Drie voorbeelden  Afsluiting 2

Voorstellen 3

Loopbaan  Bestuurskundige ● Beleidsanalyse ● Duurzaamheidsvraagstukken ● Breed ● V&W, consultancy, universiteiten  Centrale onderzoeksthema’s ● Governance van duurzaamheid ● ‘Framing’ (beelden) ● Rol van kennis 4

Governance  Niet alleen overheidsbeleid  Sturen vanuit de markt  Sturing vanuit de maatschappij  Maatschappelijke vraagstukken als object van sturing 5

Eerder onderzoek 7

8 Privé

Eerste indrukken  De harde feiten  Toenemende zorgen?  Veel energie vanuit de sector  Spagaat 9

Wat kunt u van mij verwachten?  Maatschappelijke relevant onderzoek  Probleemgestuurd, maar niet (heel) praktisch  Spiegel, nieuwe perspectieven (o.b.v. theorie)  Dialoog  Kennisdisseminatie 10

11

Vragen aan u  Vragen, kennis en ideeën voor mij en mijn studenten  Toets ideeën op relevantie en haalbaarheid  Kennisverspreiding 12

Voorbeeld 1: Lerend beheren  Praktijk: ● Belangrijk in ANLB 2016 ● Veel leerpotentieel ● Hoe organiseren?  Wetenschappelijk ● Science-policy interfaces, adaptive monitoring ● ‘Arrangementen’ en condities voor effectief leren  Mijn rol? ● Structureren: wát leren, niveaus van leren ● Afstudeeronderzoek: vergelijkende analyse 13

14

Voorbeeld 2: Sturen op biodiversiteit  Praktijk: ● Effectiviteit ANLB moet omhoog; hoe? ● Wat verwachten van andere initiatieven?  Wetenschappelijk ● Vergelijking ‘governance arrangementen’ ● Inzicht interacties daartussen  Mijn rol? ● Nieuw denkkader ● Onderzoek met collega’s en studenten: analyse ‘arrangementen’ 15

 Denkkader: effectiviteit vereist ● Willen ● Moeten ● Kunnen ● Mogen  Governance arrangementen aanvullend?  Meer sturing door burger? ● Consument ● Recreant ● Stemmer ● Vrijwilliger 16

18 Langers F. en M. Goossen (2014), Beleving van de weidevogelproblematiek in Nederland, Wageningen: Alterra.

Voorbeeld 3: Nieuwe verdienmodellen  Praktijk: ● Biodiversiteit en landschap ‘kostenpost’ ● Zoektocht naar nieuwe verdienmodellen  Wetenschappelijk ● Uitdaging voor ‘self governance’ ● Weinig empirisch bewijs  Mijn rol? ● Leren van experimenten en ervaringen ● Kopieerbaarheid en voorwaarden 19

Langers F. en M. Goossen (2014), Beleving van de weidevogel- problematiek in Nederland, Wageningen: Alterra.

Afsluiting 21  Voorgesteld  Wisselwerking wetenschap en praktijk  Reacties?