Dr. F.M. de Graaff Huisartsenteweedaagse 2 april 2014 06 25 378 039 Migranten en vluchtelingen:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
“In balans” met sociale netwerken
Binnen een VPG-setting
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Meer dan Vergeten 5 april 2011 Yvonne Heygele. NOOM Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Zorg voor de naasten Dr. H.M. (Hilde) de Vocht
Ongeneeslijk… ziek en dan?
Terminale palliatieve zorg
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Werk&Mantelzorg is een initiatief van Mezzo en Qidos. Powered by het Ministerie van VWS. MANTELZORGQUIZ Copyright © Werk&Mantelzorg.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Frequent gestelde vragen
Multi-etnische samenleving: consequenties voor de gezondheidszorg
Cultuursensitief werken
Indonesië.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Themabijeenkomst: ‘Kleur bekennen’ communicatie en omgang met de allochtone cliënt in de palliatieve fase
Kwetsbare ouderen zonder thuiszorg
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
John Oosterink, huisarts-onderzoeker
`Palliatieve zorg en andere culturen`
5 manieren van praten over de dood
Tijdig praten over het naderend levenseinde
Kiezen voor zorg in de laatste fase Herman Haverkort KITTZ.
Hoofdstuk 4 Par 5 – De komst van migranten. Van de website van het CBS 12% van de Nederlandse bevolking heeft een niet- westerse allochtone herkomst,
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
ABCDE…..RIP Gun de patiënt zijn einde
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Oic.
Jamila Achahchah Wie zorgt voor mantelzorgers van niet westerse afkomst.
STOPPEN MET DIALYSEREN
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Palliatieve zorg voor mensen met een VB Stand van zaken Anke de Veer (NIVEL)
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
De emotionële punctie* Conflicten in de palliatieve zorg Alex van der Male Carina de Waard Elsbeth de Vogel-Voogt Michaél Kevenaar Niek Wisse Centrale.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
Fuusje de Graaff Stichting Thuis Sterven Utrecht 27 mei De betekenis.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten februari 2016 ROC Midden-Nederland studenten verpleegkunde 1.
Hoofdstuk 16 VVT Persoonlijke Basiszorg 2 VP15 Verpleegkunde Carin Hogenbirk juni 2016.
TIJDIG ZORGEN VOOR JE ZORG BIJ HET LEVENSEINDE Een goed idee? 1.
Palliatieve zorg en dementie
Mezelf voorstellen Bijeenkomst bedacht door werkgroep scholing
palliatieve zorg aan mensen met een niet-westerse achtergrond
Multiculturele aspecten van palliatieve zorg
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Euthanasie en Palliatieve sedatie
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Palliatieve sedatie Euthanasie De Rol Van De Zorg
Zorgpad Stervensfase Zorg en Kwaliteit van leven in de stervensfase
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Eerste impressies zijn belangrijk..
Wat is palliatieve zorg?
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Zorg voor eenzame ouderen in Moldavië
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Levenseindebeleid 12 september 2019 Boswijk.
Transcript van de presentatie:

Dr. F.M. de Graaff Huisartsenteweedaagse 2 april Migranten en vluchtelingen: hoe en wat te bespreken bij het levenseinde?

1.Feiten en beelden 2.Overbruggen van perspectieven 3.Bevindingen uit mijn onderzoek 4.En uw bevindingen? Opbouw van de lezing

Europese Unie (500 miljoen mensen): – 4% niet-EU-nationaliteit (21 miljoen) – jaarlijks < 1% immigranten (4 miljoen) –0,07 % asielaanvragers ( ) Nederland laatste 10 jaar: –0,7 miljoen inwoners erbij, 1/5 door migratie –tussen 2003 en 2007 zelfs meer emigratie! –jaarlijks < 0,1% immigranten! ( gemiddeld) Wat feiten over immigratie

Zijn culturele achtergrond? Zijn geloof? Zijn taalvaardigheid? Zijn familieband? Zijn economische middelen? Zijn internationaal opereren? Zijn door anderen anders gevonden worden? Wat maakt een patiënt allochtoon?

Ziet uw patiënt u als: Deskundige? Poortwachter? Belangstellende? Huisvriend in bange dagen? Vrouw/man? ?? En hoe ervaart zijn familie u? En welk imago heeft een huisarts?

Hulpbehoeftig (medisch, sociaal, spiritueel) Proactief (graag bevestiging) Onbevangen (geen angst) Rationeel (medisch jargon) Gelovig (vertrouwen in God) Sociaal (ingebed in familie) Allochtoon (voorzieningen opbekend) Vrouw /vriendin?......? Zag u uw laatste paliatieve patiënt als :

Nederlanders bezien door Prof. Dr. Hofstede

A.Autobiografie B.Biografie C.Conflict D.Dialoog Overbruggen van verschillende perspectieven (Dr. I. Abram)

Hoe en wat te bespreken bij het levenseinde?

Bespreken en/of doen? Dood ‘hier’ niet voorbereid Bezig met begraven ‘daar’

Graaff, F.M. de. Muijsenbergh, M.E.T.C. van de, Geest S. van der, Francke A.L., 2013, Passende Palliatieve zorg. Hoe sluiten zorgverleners aan op de behoeften van Turkse en Marokkaanse ongeneeslijk zieke patiënten en hun naasten? Nederlands-Vlaams Tijdschrift voor Palliatieve Zorg, (1) Graaff, F.M. de, 2012 Partners in palliative care? Perspectives of Turkish and Moroccan immigrants and Dutch professionals, Proefschrift, UVA Amsterdam Mistiaen P, Francke, A.L., Graaff, F.M. de en Muijsenbergh, M.E.T.C., 2012 Handreiking Palliatieve zorg aan mensen met een niet-westerse achtergrond. NIVEL Utrecht. Te downloaden o.a. via en Onderzoek onder Turken en Marokkanen

Onderzoek onder Nederlanders 1.Conclusies besproken met alle typen migranten en vluchtelingen 2.Panels ‘bewezen’ dat onderzoeksbevindingen (over Turken en Marokkanen) gedeeld werden door Surinamers, Antillianen en vluchtelingen 3.Vluchtelingen hebben vaker klein netwerk, gebruiken eerder Nederlandse zorgvoorzieningen

gebruik thuiszorg voorkeur voor familiezorg inzicht in ziektebeloop ervaring met thuiszorg taakverdelingenbijdrage van de in de familiegemeenschap Perspectief migranten

gebruik thuiszorg taal en communicatieproblemen inzicht in ziektebeloop (on)mogelijkheden thuiszorg verwachtingen tav de familie Perspectief zorgverleners

Verschillende problemen: 1.Strijdige opvattingen over ‘goede zorg’ 2.Strijdige opvattingen over ‘gepaste communicatie’ 3.Moeizame contacten door meertaligheid 4.Gebrekkige communicatie onder zorgverleners en binnen families. Conflicten?

Bespreken sterven Staken “zinloze” behandeling Bespreken euthanasie - sedatie Maximaal pijnbestrijding 1. Kenmerken van de Nederlandse kijk op ‘een goede dood’

1. Zorg aan het levenseinde, gezien door Nederlandse zorgverleners en T&M families 1.Biomedische <> Sociale en religieuze verklaring 2.Informed consent <> Hoop doet leven 3.Advance planning <> Leven bij de dag (door Allah gepland) 4. Optimale zorg <> Maximale cure&care 5.Nederland referentiekader <> Internationaal referentiekader 6. Thuis sterven <> Sterven waar maximale zorg is

2. Communicatieopvattingen van Ned zorgverleners T&M families 7.Pati ë nt gesprekspartner familie gesprekspartner 8.Formele tolk? familie vreest machtsmisbruik, pati ë nt vaak blij met tolk 9.Informele tolk beperkend familie tolkt natuurlijk, maar heeft het zwaar 10. Agenda arts mn besluitgericht, verpleegkundige mn procesgericht <> familie is vooral relatiegericht

2. Bespreekbaarheid palliatieve zorg in Nederland, België en Italië (bron: Onwuteaka-Philipsen et. Al, 2008) onderwerpResponsNederlandBelgiëItalië DiagnoseAltijd Bij vraag Nee 98 % 2 % - 67 % 32 % 1 % 46 % 48 % 6 % Ongenees- lijkheid Altijd Bij vraag Nee 92 % 8 % - 42 % 53 % 5 % 11 % 64 % 25 % Levensver- wachting Altijd Bij vraag Nee 49 % 45 % 6 % 18 % 72 % 11% 10 % 65 % 25 %

Contact vaak in triades, zelden formele, vaak informele tolk Familielid is - tolk, - vertegenwoordiger, - zorgvrager, (net als bij dementerende ouderen; dus onder autochtone heb je dit ook) 3. Meertalige contacten

4. Naar één gezamenlijk zorgmanagementsysteem Nu nog te vaak twee gescheiden circuits: de familie (in hun taal) en de zorgverleners (met hun codes) 1.Hoe ‘hun’ oude en nieuwe waarden verkennen? 2.Hoe hen informeren over ‘het hier wenselijke’? 3.Hoe (re)ageer je rationeel en emotioneel op verschillen? 4.Waar haal je energie en inzicht uit?

Handreiking Palliatieve zorg aan migranten richtlijnspecifiek 1.Pijn wordt vaker niet geuit dan overdreven - ‘ Neem paracetamol ’ wordt vaak als afschepen ervaren -Opio ï den worden vaak gezien als begin van euthanasie 2. Depressies komen veel voor -Antidepressiva worden vaak moeilijk geaccepteerd -Ivm mmetabole verschillen starten met lage doses

Handreiking Palliatieve zorg aan migranten richtlijnspecifiek 3. Opstipatie komt voor, stoelgang vaak moeilijk bespreekbaar -Bespreek dit punt in concrete instructies (postoel, wc tijden zonder bezoek -Vraag naar eigen huismiddeltjes 4.Delier wordt vaak niet herkend -Eerder wordt gedacht aan voodoo, jins, drugs etc. -Peil (on) behandelingbaarheid van sedatie

Almere vergrijst en verkleurt Een voorbeeld voor anderen?