Persoonlijke effectiviteit door het veranderen van gedachten Dr. Miriam van Reijen (praktisch) filosoof Nive workshop, 4 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Levensvragen Over geluk…..
Ho 6: Motivatie.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Schijn en Werkelijkheid
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Het is precies 19:06.
Sofrologie Monique delbar
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Leiderschap en zelfbedrog:
Dans van Vos Weg van Wolf
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
Natuurgerichte intelligentie
De kunst van het fouten maken
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Spinoza: leven, werken en de actualiteit van zijn filosofie.
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
De vrije wil als filosofisch probleem
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Preek Hebreeën 4:
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Groepsdynamica.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Dieren, gedrag en leefomgeving
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
gespreksvaardigheden
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Reflecteren.
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Emoties tussen cultuur en natuur? Inleiding door Miriam van Reijen over emoties, en de filosofie van de passies bij Descartes en Spinoza. Rotterdam, 6.
Spinoza- zijn leven, filosofie en de relevantie en actualiteit ervan
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Benedictus de Spinoza Lezing door Miriam van Reijen Protestantse Gemeente “De Ark”, Reeuwijk 19 januari 2016.
POP poli Traumatische partus
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Loskomen van taal Defusie.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Hoofdstuk 6. Afwijkend gedrag
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke effectiviteit door het veranderen van gedachten Dr. Miriam van Reijen (praktisch) filosoof Nive workshop, 4 juni 2014

Filosofie en wetenschap in de Oudheid Inzet van filosofie = Ken u zelf! Ken je eigen gedachten! Onderzoek ze kritisch! De taakverdeling tussen filosoof en arts: respectievelijk zorg voor een gezonde geest (zonder pijnlijke gemoedsaandoeningen) en zorg voor een gezond lichaam (zonder lichamelijke klachten)

De belangrijkste bedreiging voor geluk/levenskunst/effectiviteit ligt in de passies Oorzaak? Mensen lijden nooit door de gebeurtenissen/mensen, maar altijd alleen maar door hun opvattingen over die gebeurtenissen/mensen Epictetus ( )

Passie = passief = lijdend voorwerp zijn – iets overkomt je – het is smartelijk (vgl. de Matteus-passion) Dus: hoe word je van een lijder een leider? Actie= actief = initiatief nemen – je kiest en doet het zelf – vanuit rust en het voelt goed

Feitelijke kennis leert ons WAT de oorzaak is: de concrete oorzaak kennen én als 'goede reden' erkennen doet de passie automatisch verdwijnen. De afhankelijkheid van die kennis en acceptatie blijft Weten DAT er ALTIJD een oorzaak is = onafhankelijk zijn

In de filosofie gaat het niet om symptomen of effecten van iets, maar om DE OORZAAK, dus ook om het ontstaan en de aard van het lijden In de filosofische cognitieve 'therapie' gaat het alleen om de waarheid van de gedachten en niet om het doel, nut, effect, neven-effect, gevolg, sociale wenselijkheid e.d. van de gedachten

Het A-B-C-D-E model op de filosofische manier: A = aanleiding (dus NIET de oorzaak) B = de eigen opvattingen over A: altijd minimaal twee botsende gedachten (B1=het regent – en B2=het mocht niet regenen) C = gevolg: de emotie (irritatie) D = kritische dialoog met zichzelf om B2 te bestrijden/ onderuit te halen en te vervangen door een redelijke en realistische gedachte E = effect van aannemen van D geeft rust E2 = actief en effectief handelen om A te veranderen of een alternatief te bedenken

Spinoza ( ) Hoe de passies ontstaan 1. In al wat is werkt de drift zich door te zetten 2. dit pogen kan (deels) lukken of niet = deels adequate oorzaak zijn zijn of niet 3. betekent meer /minder volmaaktheid 4. bij besef daarvan (geest) = lust/onlust 5. idee van de oorzaak dáárvan – kan niet adequaat (waar) zijn of wel 6. betekent resp. passie(f) of actie(f) zijn

Cognitieve opvatting van de passies/ emoties: een adequate/ware of een inadequate/onware opvatting bepaalt het verschil tussen passie(f) of actie(f) zijn Dit onderscheid loopt niet parallel met prettig (+) of storend (-) Drie kenmerken van een passie: 1) storend gevoel (98%) of goed gevoel (2%) 2) altijd veroorzaakt door een onware gedachte (normatief) 3) met hoog hoog ego-gehalte/ 'dikke ik'

Een prettig gevoel (actief) (98%) 3 kenmerken: 1) goed gevoel 2) gebaseerd op een ware gedachte/niet-denken 3) met oog voor de ander en de wereld

Twee misverstanden over de stoïcijnse filosofie: 1. maakt ongevoelig. Nee: vervangt alleen een vervelend gevoel (lijden) door een goed gevoel 2. maakt berustend. Nee: de passies vreten energie; vanuit gemoedsrust effectief in actie komen is juist het doel

De filosofische opvatting over de transformatie van passie(f) naar actie(f), ofwel van een lijder een leider worden is te beschouwen als een moderne motivatietheorie: van extrinsieke naar intrinsieke motivatie

Spinoza’s motivatietheorie. Alles draait bij Spinoza om actief (uit eigen (denk-)kracht) versus passief (van buitenaf gedwongen) zijn Ofwel: om intern versus extern gemotiveerd Vormen van externe motivatie zijn: overmacht, indoctrinatie, sancties, chantage, manipulatie, wetten, moraal, en: de passies (woede, angst, schuldgevoel)

Maar Spinoza is geen rationalist: “de rede vermag niets tegenover een aandoening, tenzij ze zelf tot aandoening wordt….” (Ethica, deel IV, stelling 14) in de voorredes van Ethica III en V bekritiseert Spinoza daarom expliciet Descartes en de stoïcijnse filosofen

‘De geest is gewillig, maar het vlees is sterk’ de sterkste voorstelling of aandoening wint maar dit wordt vaak ervaren als een conflict tussen geest (beter weten) en lichaam (de verleiding) de ‘oplossing’: een interne verandering van koele rede naar affectief beladen intuïtief weten (inzicht, verinnerlijkt, eigen gemaakt)

Schuldgevoel ontstaat uit een denkfout: – ik had anders gekund/ kon alles – ja, maar alleen onder bepaalde voorwaarden (zie: Schopenhauer) – het kennen van de concrete oorzaak van wat je hebt gedaan of niet helpt tegen schuldgevoel, maar als je weet maar niet noodzakelijk

Concrete tips: Verander ‘moeten’ (extern) in ‘liever willen’ (intern) Onderdruk de passie/emotie niet, ondermijn haar! Zoek de onware gedachte onder de emotie De oorzaak kennen neemt de emotie weg, en nog beter: weten dat er altijd een oorzaak is