United Mobility WIELOPHANGING UM driewieler. Doel en probleemstelling Doelstelling: Ontwerpen ultra zuinig voertuig voor interstedelijk verkeer Probleemstelling:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SPELREGELS IN DE ZAAL MHC De Warande.
Advertisements

HET PROBLEEM DE OPDRACHT SAMENWERKING TECHNISCHE KNELPUNTEN RESULTAAT
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
Les 4 : MODULE 1 kinematisch en statisch (on) bepaaldheid
Optimalisatie koperskeuzeproces
21 maart 2012 Buitengewone ALV: Informatie Nieuwbouw.
Eindpresentatie Otis Tarda
11 mei 2005 ID Eindcolloquium Bart Brink Bedrijfsprocessimulaties van inrichtingsvoorstellen voor kantoren
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES ? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Automotive Design College Packaging Design Maarten Beerten (geredigeerd door Roeland Hogt) Afgestudeerde Automotive Engineering In 3 e jaar hoofdontwerper.
Spacebox.
waarom nieuw bouwen? fossiele brandstoffen raken op
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
MASTERPROEF IO 2010 Howest PIH - FLORADAK
Debriefing 24 januari 2012.
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
Praktische Opdracht Havo Doel van het PO Het PO dient een verdiepend karakter te hebben. Dit betekent dat in het PO voortgeborduurd wordt.
Welkom Project groep H Rogier van LeeuwenBas Leupen Jireh LimMerel van der Lely Niels van LeeuwenOlaf Kuijk Myrna Leeflang.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
INFORMATION MODELLING
Geregeld veersysteem Citroën C6
Hydraulische remmen De les start over 5 seconden. Succes.
Ontwerp steekfiets J-Design.
MG Theorie* volgens Frank van Dalen
Zaalhockey
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
MASTERPROEF IO 2010 Howest PIH - FLORADAK Student: Brecht Decraecker Promotor Howest:Jan Detand Promotor Floradak: Marcel Eykens.
Stadstaxi Door: Project x Taxi. inleiding Vooronderzoek Ideëntabel Conclusies Ontwerpen Definitieve ontwerp Berekening kosten Waarom wij de beste zijn!
Groep 2 Ian Sabee Thomas Fokker Timo Koning Ron van der Marel
Begincolloqium Bart Brink Bedrijfsprocessimulatie van inrichtings- en organisatie-concepten voor kantoren 7 April 2004 ID
United Mobility 2 PRO04 Patrick Naar Lex Spoor. Inhoud Introductie groep De opdracht en PVE PVA Keuze verantwoording Reflectie.
UM2: Team FBRD PRO04 Patrick NaarPatry Verstraaten Lex SpoorRik van Lonkhuizen.
Suspension Technology
UM2: Team FBRD PRO04 Patrick Naar Patry Verstraaten
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
Basisgegevens m=500kg g=9,81m/s2 F=4905N Normale remverdeling 50/50
GROEP 2 IAN SABEE THOMAS FOKKER RON VAN DER MAREL TIMO KONING Second Life Vehicle.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
Second Life Vehicle Minor Automotive Mangement
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
Straling van Sterren Hoofdstuk 3 Stevin deel 3.
UNITED MOBILITY Wielophanging Marc Aben Dennis Barneveld René van den BerkmortelOpdrachtgever: Hein JansenAuke Hoekstra 1.
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Update St. Sebastiaansbrug presentatie Raadscommissie 2 december 2010.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Beoordeling van bestaande constructies
EVEN VOORSTELLEN....
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Stopafstand = Reactieafstand + Remweg
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Vakoverschrijdend project
Alles wat je altijd al wilde weten maar niet durfde te vragen…
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
FlyMobile © Gemaakt door: Wissal Chiguer Michelle van Dongen
Quiz Zaalhockey VHC.
Instrumenten Kwaliteitsborging Voorbeelden uit de praktijk
Organisatie structuur
Wiskunde en verkeer Johan Deprez
Maak Maar Duidelijk!.
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

United Mobility WIELOPHANGING UM driewieler

Doel en probleemstelling Doelstelling: Ontwerpen ultra zuinig voertuig voor interstedelijk verkeer Probleemstelling: Constructieve oplossing voor wielophanging Gewenste status einde semester: Uitgewerkt ontwerp geïntegreerd in compleet voertuig met oog op maakbaarheid in voorjaar

Aanpak 3 PvE Onderzoek Concepten genereren Concepten toetsing Detaillering Toetsen a/d eisen Aanbevelingen

Pakket van eisen Eisen opdrachtgever Volgens de aangeleverde hardpoints dient een pushrod-systeem gebruik te worden Voorste wielen min. 20 cm buiten body Maximale afmeting voertuig: 4x2x2,5 meter (lxbxh) Wensen opdrachtgever Sportief ‘fun to drive’ RDW goedkeuring Lage luchtweerstand 4

Technische eisen opgesteld door engineering team Wielgeleiding + wiellager + stuurheugel moet over drie vrijheidsgraden beschikken. E keurmerk band Loadcase 4,6 G Fusee verticale veerweg min 5 cm Remenergie van 150 tot 0 km/h kunnen absorberen Min. voertuig vertraging 5 m/s^2 De remklauw + schijf moet binnen de beschikbare ruimte passen (velg) 5

Onderzoek Alternatieve voertuigen Brainstormsessie Functieboom Morfologische kaart 6

Concept weging voorwielophanging Beste aerodynamica 10 Toepasbaarheid 6 Comfort 5 Kosten 2 Veerweg 3 Wegligging 8 Onafgeveerd gewicht 8 Totaal 141DW push rod 151DW pull rod 123DW without rocker 130Mcpherson 100Starre as 136Dwars geplaatste bladveer 7

Concept keuze voorwielophanging 8

Concept weging achterwielophanging Comfort5 Stabiliteit9 Toepasbaarheid6 Kosten3 Veerweg5 Wegligging10 Onafgeveerd gewicht8 Maakbaarheid 2 Totaal 152Twin shock (regular swingarm) 173Mono shock (regular swingarm) 151Mono shock single sided swingarm 118Mono shock Cardan 9

Concept keuze achter wielophanging 10

Detaillering Overleg externe Geometrie Fusee Remsysteem Draagarm constructie Stuurhuis Achterwiel 11

Geometrie Vooronderzoek Carry-over onderdelen Wensen opdrachtgever 12

Fusee Keuzematrix Tijdbesparing Bestaand onderdeel / stuurarm Veelzijdig beproefd concept 13 Totaal 85Ford Mustang 2 87Mazda mx5 (Miata) 107Triumph Spitfire mk3 89Ford Cortina 82Ford Sierra 105Eigen ontwerp

Remsysteem Keuze vanuit fusee en naaf Beproefd concept Casting Grade SAE J431 RDW Eis 14

Draagarm / Pushrod Loadcase: 4,6 [G-force] Krachtenspel: 6.8 [kN] Draagarmkeuze Balljoints: M8 FEM analyse connectoren 15 Max spanning: 180 N/mm^2 Max verplaatsing: 0.2 mm

Veersysteem Rocker keuze Schokbreker keuze Veerconstante: N/m Demperconstante: 530 J 16

Stuursysteem Eisen Wiel geometrie Draaicirkel 9,5 [m] Hoekbepaling Stuurhuiskeuze Stuurarm los 17

Aanpak 18 PvE Onderzoek Concepten genereren Concepten toetsing Detaillering Toetsen a/d eisen Aanbevelingen

Toetsing aan Eisen Eisen opdrachtgever Volgens de aangeleverde hardpoints dient een pushrod-systeem gebruik te worden Pushrod-systeem is toegepast Voorste wielen min. 20 cm buiten body Afstand tussen wheelfairings en body is >20 cm Maximale afmeting voertuig: 4x2x2,5 meter (lxbxh) Spoorbreedte:1.8 meter Wielbasis: 2,648 meter 19

20 Technische eisen opgesteld door engineering team Wielgeleiding + wiellager + stuurheugel moet over drie vrijheidsgraden beschikken Berekend Gekozen banden moeten over een E-keurmerk beschikken Michelin Energy Saver A/S 115/80 R15 68T De wielophanging moet de vastgestelde loadcase van 3,65 G (verticaal)kunnen verdragen De kritische onderdelen kunnen de loadcase verdragen Het fusee zal in rustpositie een verticale veerweg moeten hebben van min. 5 centimeter /  Als de correcte schokdemper besteld en geplaats wordt zal ook deze eis behaald worden Het remsysteem moet de opgewekte warmte door remenergie van 150 km/h tot stilstand kunnen absorberen Berekend Het remsysteem moet de wettelijk vastgelegde remvertraging van 5 m/s2 kunnen behalen  Moet berekend worden als remsysteem volledig is, dat de eis gehaald word is vrijwel zeker gezien de voorremmen normaal een voertuig van 1036 kg

Wensen opdrachtgever Sportief ‘fun to drive’ is de insteek van het project Laagzwarte punt bepaald; rolcentrum zo dicht mogelijk bij zwaartepunt; relatief korte veerweg; negatief camber.  Geen stabilisator berekend RDW goedkeuring Door het gebruik van beproefde onderdelen zijn veel RDW eisen tbv. de remmen en wielophanging afgedekt.  Er kan pas bepaald worden als er aan de wens voldaan is bij de beproeving van de RDW Een lage luchtweerstand Overleg bodyteam, composieten materialen, meeste onderdelen binnen in body, banden 21

22 Aanbevelingen Remsysteem Veerdemper systeem Studie naar roldemping Stuurhuis implementatie Achterbrug keuze

23 Conclusie Pragmatische aanpak Fusee stuur arm Remmen Klemmen op frame 2D tekeningen Volgende fase