Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Huiswerktips.
De schrijfmachine Bewerkt door Power Po(i)ntje.
Levensbeschouwing Welkom
Denk aan de sociale competentie
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Wat wil ik eigenlijk met kernreflectie?
De christelijke boodschap
Ik voel me zo alleen !.
Een knuffel voor jouw als je die hebt verdiend Een klop op de schouder
Aardrijkskunde.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Het Potlood.
Echt of nep?.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Luisteren omdat … Wat waren de gevolgen Moest men bang zijn? Kon men naar iets uitzien? Lesprogramma: 1. De vragen van de vorige les 2. Filmfragment met.
Denk aan de sociale competentie
Denk aan de sociale competentie
Christelijke Rituelen
Bekijk het wonderlijke Mensen doen in hun leven veel ervaringen op. Bij nieuwe of opmerkelijke gebeurtenissen kunnen zij zich verbazen of “verwonderen”.
Afkomst, zoeken en vinden
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Voorlichtingsavond groep 3
Interpreteren van data
Het is heel apart hoe dit uitkomt.
Presentatie Bijeenkomst 4
preek over Deuteronomium 6:20-25
10 november 2014 klas go1b Welkom! Welkom in lokaal GN02.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Kijk wat de Australische fotograaf , Bill Gekas , heeft verwezenlijkt
Godsdienst 1.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Godsdienst 1.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
De levensbeschouwelijke analyse
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Onze doelen en visie in beeld
Een prachtige kans voor uw kinderen
In deze dienst zal Ds. A. Verbree voorgaan Na de zegen zingen we GK 132 : Schriftlezing: Johannes 15 : Tekst: Zondag 33.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Je kind laten dopen? Je kind Parochie…. Een nieuw verhaal begint…  Wat riep de geboorte van jullie kindje bij je op?  Hoe heb je dat moment ervaren?
Woord Van Leven November 2015 “Laat hen allen één zijn.” Johannes 17, 21 Commento di P. Fabio Ciardi OMI.
God maakte in het begin alles.
Het belang van voorlezen
Het is Biddag! Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Bid je mee? Voor hun.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
4G De moeite van de rijken … Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: 'Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Nieuw Begin NIEUW LEVEN. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kunnen het thema geboorte koppelen aan het thema nieuw begin. - De leerlingen weten de verschillende.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Nieuw Begin. Voorbeeld: Rosj Hasjana, het joods nieuwjaar De wisseling van de jaren en daarmee de jaartelling is niet bij alle culturen identiek. Volgens.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Gedoopt! Wat doe jij met jouw doop?.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Moederdag elfje.
Anatomie en Fysiologie
Schijnbare tegenstelling
E health, Domotica en E-learning
ADL Les 1.
Galaten.
Transcript van de presentatie:

Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR

DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen verbinden aan de geboorte. Vorige week…. Huiswerk Hoofdstuk 3.2 : Nieuw Leven Lesprogramma: 1. Intro 2. Stukje tekst 3. Verdiepingsfilmpjes 4. Samenwerking 5. Nabespreken & Opdrachten uit boek maken

Bij een jonge boom wordt gezorgd voor extra steun. Dan kan de boom een goede start maken. De kans dat hij goed gaat groeien wordt dan groter. Waar moet een boom tegen beschermd worden? Wat heeft de mens hierbij niet (echt) in de hand? OMS_VPRO_ html

Bron: Hello goodbye Vooraf aan het filmfragment: A Wat kan een mens doen zodat een baby ‘een goede start’ maakt? B Wat heeft men niet echt in de hand? C. Wat is dan een steunpilaar?

Bron: Hello goodbye Vooraf aan het filmfragment: A Wat kan een mens doen zodat een baby ‘een goede start’ maakt? B Wat heeft men niet echt in de hand? C. Wat is dan een steunpilaar? C: artsen, moeder, familie, droom (jongen), geloof, zegen, vertrouwen in…

Papa’s en mama’s willen graag dat het goed gaat met het nieuwe leven dat men heeft ontvangen/genomen. De ouders hebben veel in de hand maar niet alles (?). Afhankelijk van de culturele achtergrond wordt het nodige gedaan om het goede (?) voor het kind te verkrijgen en zo mogelijk veilig te stellen. Voor nu en later en zelfs tot over de grenzen van de dood heen (?) Samen lezen: H 3.3, geboorterituelen. Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven Boek Perpectief

Optie, Als er tijd over is..

Optie: Muziek: For Unto Us A Child Is Born Uit Handel’s Messiah a. Nemen of ontvangen? b.Gewoon of speciaal? c.Wat wil men voor dit nieuwe leven? d.Wat kan je daar voor doen?

In de Islam en het jodendom komt er bij de geboorte van een jongen komt er vaak een besnijdenis voor. In het jodendom wordt het jongetje op de achtste dag besneden. Bij een moslim kan het gebeuren van je achtste dag tot je vijftiende jaar. In het christendom doen ze het weer heel anders. Dan wordt er door de priester of dominee water over het hoofdje van de baby gegoten. Als hij dat doet zegt hij de naam van de baby en vraagt daarbij de zegen van God. Neem over! Hoofdstuk 3.3 : Geboorterituelen

Moment om zelfstandig aan de opdracht te werken aan de hand van het boek en de filmpjes Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven

Opdracht: De docent deelt de klas in groepjes en deelt bladen uit. De leerlingen bedenken een ritueel bij een van deze gelegenheden: - De geboorte van een kind. - De aankomst van een adoptiekind. - De start van een samengesteld gezin De aan: Muziek, toespraak, wat de gasten doen en verder aankleding (bloemen of slingers of …). Schrijf jullie resultaat op! Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven Optie: samenwerken

Opdracht: Maken over hoofdstuk 3 -een poster (A2-formaat), mag in tweetallen -Gekleurde tabellen met de rood gedrukte woorden, individueel Voortgang van de tabellen wordt steekproef gewijs beoordeeld. -Alternatief: toets over alle woorden Hoofdstuk 3.3 : Nieuw Leven Eindopdracht hoofdstuk 3

Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven