KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Advertisements

KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Wisselstroom 24/02.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Verschillen tussen scholen en klassen
Stage: Basisschool de Klingerberg
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Ouder- en leerlingavond klas 6 30 september 2015 Kantine Werkman College.
1BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 1 Ouderpeiling (OTP) BS De Utskoat te Witmarsum Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2014/2015.
De school in Europa - Europa in de school
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Goden Op school. 1.Zeus Doet zijn best als het hem interesseert Doet zijn best als het hem interesseert Kan goed volgen, verstandig Kan goed volgen, verstandig.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Experten in de derde graad Proefproject
Ouderavond over pesten op de basisschool
Interculturele klassen, ouders en buurten
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Informatieavond 15 november 2017
Workshop basisonderwijs
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Doubleren.
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Doubleren.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme Het vierde leerjaar lager onderwijs in Vlaanderen: Resultaten van TIMSS 2011 in internationaal perspectief en in vergelijking met TIMSS December 2012

Overzicht 1. Inleiding Wat is TIMSS? Vlaanderen in TIMSS 2. Wiskunde 3. Wetenschappen 4. Besluit Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December

 4 de leerjaar L.O. (en 2 de leerjaar S.O.) (geen leeftijdscohorte!)  Om de 4 jaar  Wiskunde en (natuur)wetenschappen  Toets mikt op het gemiddelde leerplan  Interessant voor pedagogen (effectiviteit van scholen en klassen)  Iets minder deelname van Europese landen Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Inleiding: Wat is TIMSS? 3

 Vroeger 3 x meegedaan in S.O. (laatste maal in 2003; toen gingen we achteruit, zeker de meisjes in wetenschappen)  Eénmaal meegedaan in L.O., in 2003  Nu opnieuw, in 2011 (overheid betaalde overhead) 1. Inleiding: Vlaanderen in TIMSS

TotaalMeisjesJongens Fysieke handicap211 Ernstige leer- en/of leesproblemen Beheersing Nederlandse taal onvoldoende Totaal Aantal uitgesloten leerlingen in TIMSS 2011 in het gewoon onderwijs  Mogelijk probleem inzake vergelijking met 2003: in 2011 ongeveer 11% van leerlingen uitgesloten, d.i. 5% meer dan in 2003 !  BLO: + 1%  Individuele uitsluitingen: + 4% (vooral omwille van leermoeilijkheden, ook omwille van taal) 1. Inleiding: Vlaanderen in TIMSS

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Wiskunde Algemeen prestatieniveau  Vlaanderen erg goed (6 ‘landen’ beter, even goed als 3 andere, rest significant slechter)  Idem als in 2003  Vlaamse prestaties zijn zeer homogeen, m.a.w. er is een klein verschil tussen zwak en sterk presterende leerlingen (alleen Nederland nog homogener) 6

Verdeling van de scores voor wiskunde per land, TIMSS 2011 (vierde leerjaar) 7

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December 2012 Internationale benchmarks  Gevorderd: 10 % (11 e plaats)  Hoog: 50 % (7 e plaats)  Middelmatig: 89 % (6 de plaats)  Laag: 99 % (2 de plaats)  Vlaanderen is sterker voor zwakker presterenden (idem als leesvaardigheid in PIRLS 2006)  Ongeveer idem als in Wiskunde 8

Percentages leerlingen die de referentie- punten voor wiskunde hebben gehaald 9

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December 2012 Inhoudelijke domeinen  Getallen  Meetkundige vormen en metingen (Vlaanderen iets hoger)  Gegevens (Vlaanderen iets lager, ook achteruitgang) Cognitieve domeinen  Kennen (Vlaanderen iets hoger)  Toepassen (Vlaanderen iets lager)  Redeneren (Vlaanderen lager) Jongens beter dan meisjes in getallen en meetkunde en in toepassen en redeneren 2. Wiskunde 10 Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December 2012

Overige  Vlaamse leerlingen minder ver qua rekenvaardigheden bij start van L.O. (idem als leesvaardigheid in PIRLS 2006)  Weinig onderwijskundig leiderschap bij Vlaamse directies (leervorderingen leerlingen volgen, leraren ondersteunen)  Leraren besteden weinig tijd aan professionele vorming (vooral op gebied van evaluatie van leerlingen)  Onzekerheid bij leraren inzake uitdagende taken geven aan talentvolle leerlingen 2. Wiskunde 11

Onderwijskundig leiderschap directies lager onderwijs Percentage leerlingen wiens directeur veel tijd besteedt aan opgelijste taken Vlaams gemiddelde (S.E.) Internationaal gemiddelde (S.E.) Het promoten van de onderwijskundige visie en doelen van de school35 (3.8)59 (0.5) Het ontwikkelen van de onderwijskundige doelen en leerplandoelen30 (3.7)60 (0.5) Het monitoren van de implementatie van de onderwijskundige doelen van de school in het onderwijs van de leerkrachten 24 (3.8)53 (0.5) Het monitoren van de leervorderingen van de leerlingen om er voor te zorgen dat de onderwijskundige doelen van de school gehaald worden 22 (3.2)57 (0.5) Het handhaven van de orde en een ordelijk klimaat op school36 (4.4)68 (0.5) Het aanpakken van gedrag van leerlingen die zich niet aan de regels houden 31 (3.7)44 (0.5) Het houden van gesprekken om leerkrachten die problemen in hun klas hebben te helpen 28 (4.0)39 (0.5) Het initiëren van onderwijskundige vernieuwings- of verbeteringsprojecten29 (4.4)43 (0.6) Deelname aan nascholingsactiviteiten specifiek voor directeurs34 (4.3)39 (0.5) 12 Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December 2012

2. Wiskunde Overige (vervolg)  Leerlingen doen niet zo graag wiskunde, maar toch liever dan in 2003  Ook meer zelfvertrouwen dan toen  Leraren stimuleren betrokkenheid van leerlingen relatief weinig  Storende factoren, o.a. gebrek aan slaap bij sommige leerlingen, ook schoolgebouwen…  Sterk gewijzigd leerlingenpubliek (meer anderstaligen), toch even goede resultaten  Vooral leerlingen die thuis soms Nederlands spreken zijn talrijker en doen het beter 13

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December 2012 Algemeen prestatieniveau  Vlaanderen doet het niet goed  23 landen beter (o.a. bijna alle ‘Westerse’ landen)  Achteruitgegaan sinds 2003, vooral meisjes  Homogene prestatie (cf. wiskunde)  Kleine achteruitgang bij wie thuis Nederlands spreekt  Grote achteruitgang bij anderstaligen 3. Wetenschappen 14

Verdeling van de scores voor wetenschappen per land, TIMSS 2011 (vierde leerjaar) 15

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Wetenschappen Internationale benchmarks  Gevorderd: 2 % (38 e plaats)  Hoog: 24 % (32 e plaats)  Middelmatig: 73 % (23 e plaats)  Laag: 96 % (9 de plaats)  Achteruitgang t.o.v (resp. 2, 28, 79, 98%) 16

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Wetenschappen Evolutie van het percentage Vlaamse leerlingen dat de internationale standaarden behaalt voor wetenschappen ( ) 17

Vlaams prestatieniveau wetenschappen opgedeeld naar percentielen ( ) Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Wetenschappen 18

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Wetenschappen Inhoudelijke domeinen  Biologie  Natuurkunde  Aardrijkskunde (Vlaanderen iets lager) Cognitieve domeinen  kennen  toepassen  redeneren  Jongens doen het in elk onderdeel beter dan meisjes  Achteruitgang sinds 2003: wel voor Biologie en Aardrijkskunde, niet voor Natuurkunde. Evolutie van meisjes telkens negatiever dan jongens. 19

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Wetenschappen Overige  Een ‘labo voor wetenschappen’ op school: internationaal 36%, bij ons 1%  Leraren volgen opnieuw weinig professionele vorming inzake evaluatie van leerlingen  Onze leraren voelen zich op elk subdomein minder goed voorbereid dan hun buitenlandse collega’s  Ze hebben ook minder vertrouwen in zichzelf als leraar op dat gebied (39% tegenover 59%)  Zie tabel 12 (volgende slide)  Vlaamse leerlingen doen niet graag wereldoriëntatie/wetenschappen (hoewel evolutie op dat punt positief is in vgl. met 2003)  Wetenschappen komen bij ons minder aan bod in het lager onderwijs (vooral natuurkunde)  Onderwijs gericht op onderzoeksvaardigheden in helft van lessen? 7% in Vlaanderen tegenover 40 % internationaal 20

Percentage leerlingen van wie de leerkracht zich zeer zeker voelt 1 Vlaams gemiddelde (S.E.) Internationaal gemiddelde (S.E.) Leerlingvragen over wereldoriëntatie beantwoorden45 (4.1)62 (0.5) Concepten en principes in wereldoriëntatie uitleggen door experimentjes en proefjes te doen 31 (3.6)51 (0.5) Uitdagende taken geven aan talentvolle leerlingen21 (3.1)43 (0.5) Instructies aanpassen om de interesse van leerlingen te vergroten 60 (3.3)63 (0.5) Leerlingen het belang van wereldoriëntatie laten inzien68 (3.3)68 (0.5) Mate waarin de leraar zich zeker voelt in het onderwijzen van wereldoriëntatie/ wetenschappen [1] Er waren drie antwoordmogelijkheden: zeer zeker, enigszins zeker, niet zeker. 21

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Besluit 1.Prima resultaat voor wiskunde, ondanks gewijzigd publiek. Vooral betere prestaties van kinderen uit taalgemengde gezinnen is goed (in vgl. met 2003). Ook het feit dat men liever wiskunde doet is positief.  Nuanceringen:  Groter aantal uitsluitingen (o.a. omwille van leermoeilijkheden en omwille van toename BLO).  Vlaams lager onderwijs blijft relatief achter inzake sterker presterende leerlingen (Enige samenhang met toename van ‘versnelling’)? Daarom is grote homogeniteit op zich geen kwaliteit. 22

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Besluit 2.Wetenschappen is nog zwakker dan vroeger, vooral bij meisjes en anderstaligen.  Nuancering: Vlaanderen koos voor verbreding van eindtermen en mede daardoor werd wetenschappen verschoven naar later. 3.Behoud van kwaliteit moet prioriteit worden. (Liefst meer aandacht geven aan achteruitgang dan in 2003). 23

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December Besluit 4.Beleidssuggesties kunnen o.a. afgeleid worden uit volgende vaststellingen:  Onze leraren onvoldoende sterk om wetenschapsonderwijs te geven  Onze directies zijn geen onderwijskundige leiders 24

Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie | TIMSS Release 2011 | 11 December 2012 Meer informatie  Resultaten Vlaanderen op website Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie:  Contact (016/ ) (016/ ) 25