Marktonderzoek Niel Margot Avonts Jolien Dejongh Kjetil De Weyer Arthur Hachez Sébastien Heymans Marilyn Vandeputte Fabian Verdult Karen Vermeire
Inhoud Inleiding Situering Doelstelling Methodologie Steekproefbeschrijving Resultaten
Inleiding Doelstelling Dit marktonderzoek zal resultaten opleveren die een beter beeld geven over hoe aangenaam de inwoners van Niel het vinden om in deze gemeente te wonen, en hoe tevreden zij zijn over de gemeentelijke infrastructuur en dienstverlening. Wonen in Niel OntevredenWerkpuntenVerbetering Herhalen na 3-4 jaar Tevreden
Methodologie Populatie Alle inwoners van Niel tussen 15 en 79 jaar. Steekproef Face-to-face Veldwerk: 18/01/2014 – 27/01/2014
STEEKPROEFBESCHRIJVING POPULATIE VS. STEEKPROEF
Populatie vs. Steekproef Geslacht Man
Populatie vs. Steekproef Leeftijd
Activiteit Huisvrouw: 24 Invalide: 14 Huisman: 1 Werkzoekende (5%)
Beroep Leerkracht: 5 Onthaalmoeder: 3 Verpleegkundige: 3
Kinderen tussen de 0-24 jaar n=276
Representativiteit Vergelijking populatie en steekproef vorige slides: geslacht Representatief en betrouwbaar Zeer kleine verschillen tussen geslacht in populatie en steekproef Vergelijking populatie en steekproef vorige slides: leeftijd Representatief en betrouwbaar Leeftijdscategorieën komen vrijwel overeen in populatie en steekproef Conclusie Wij hebben een representatieve steekproef getrokken met een betrouwbaarheid van 90% en een nauwkeurigheid van ± 3%.
RESULTATEN ALGEMENE BEOORDELING
Aangename gemeente om te wonen
Veilige gemeente om te wonen
Voldoende winkels/horeca Restaurant: 7% Variatie: 4% Drogist: 3% Andere: 10%
Algemene beoordeling: tevredenheid Zone 1: goed tot zeer goed Zone 3: werkpunt
RESULTATEN VERKEERSINFRASTRUCTUUR
Gevaarlijke straten
Te smalle straten Hamelstraat: 2,6% Schuttershofstraat: 2,3% Kerkstraat: 2,3% Aimé de Langlestraat: 1,7% Het Geleeg: 1,4% Stationstraat: 1,2%
Aangepast aan zwakke weggebruiker (1) Te weinig fietspaden: 29% Slechte voetpaden: 13% Auto’s op fietspad: 13% Slecht fietspad: 11% Overige: 6%
Hinder doorgaand autoverkeer
Hinder doorgaand vrachtverkeer
Voldoende parkeergelegenheid
Heraanleg voetpaden Emiel De Witstraat: 6% Boomsestraat: 5% Overal: 4% Albertstraat: 3% Overige: 9 %
Heraanleg fietspaden Boomsestraat: 8% Overal: 5% Centrum: 2%
Heraanleg straten Vaartstraat: 7% E. Claessenslaan: 7% Wirixstraat: 3% Centrum: 2% Stationstraat: 2%
Aanpassing snelheid
Conclusie verkeersinfrastructuur: tevredenheid Zone 2: aandachtspunt
VERKEERSINFRASTRUCTUUR OPENBAAR VERVOER
Haltes De Lijn
Bushokjes
Verbindingen De Lijn
Weekenddienst De Lijn
Station NMBS
Verbindingen NMBS
Weekenddienst NMBS
Conclusie openbaar vervoer: tevredenheid Zone 1: goed tot zeer goedZone 3: werkpunt
BEVOLKING ONDERWIJS
Tevreden over scholen
Veilige weg naar school Onveilige oversteekplaatsen:20% Geen fietspad: 10% Veel verkeer: 2%
Veilig verkeer rondom scholen
Conclusie onderwijs: tevredenheid Zone 1: goed tot zeer goedZone 3: werkpunt
BEVOLKING NASCHOOLSE OPVANG
Tevreden over naschoolse opvang Op voorhand inschrijven is niet gemakkelijk: 3 Niet binnen mogen: 2 Slechte wegen: 1 Niet op tijd is geen plaats: 1
Conclusie naschoolse opvang: tevredenheid Zone 1: goed tot zeer goed
BEVOLKING ACTIVITEITEN 60+
Tevredenheid beleid 60+
Conclusie activiteiten 60+: tevredenheid Zone 1: goed tot zeer goed
VRIJE TIJD UITGAANSLEVEN & SPORT
Tevreden over sportcomplex
Conclusie uitgaansleven & sport: tevredenheid Zone 1: goed tot zeer goed
VRIJE TIJD CULTUUR
Tevreden over serviceverlening bibliotheek Onvriendelijk: 3 Geen anderstalige boeken: 2 Verouderd: 2 Duur: 2
Conclusie cultuur: tevredenheid Zone 1: goed tot zeer goed
STRAATBEELD EN MILIEU
Verfraaide straten
Verbetering
Voldoende groen in straten
Onderhoud openbare plaatsen
Voldoende zitbanken
Probleemloze ophaling huisvuil
Hinder evenementen
Conclusie straatbeeld & milieu: tevredenheid Zone 1: goed tot zeer goedZone 3: werkpunt
INFORMATIE & COMMUNICATIE
Administratieve diensten gemeentehuis
Openingsuren infobalie
Avondopeningen gemeentehuis
Informatievergaderingen Ontevreden Geen inspraak: 4 Te weinig: 3
Niel Echo
Website -Verouderd: 9 -Ongebruiksvriendelijk: 5 -Te weinig info: 2
Sociale media pagina -Geen respons: 3 -Niet up to date: 3 -Ze reageren enkel wanneer het hen past: 2
Conclusie informatie & communicatie: tevredenheid Zone 1: goed tot zeer goed Zone 3: werkpunten
Bedankt !