De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gemeentebevraging Stekene

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gemeentebevraging Stekene"— Transcript van de presentatie:

1 Gemeentebevraging Stekene
Rapport door Profacts Gemeentebevraging Stekene

2 De vragen van de gemeente Stekene
Achtergrond en doelstellingen De gemeentebevraging in cijfers Gemeentebevraging Stekene

3 Achtergrond en doelstellingen
Stekene wil bij de heraanleg van de dorpskern zo veel mogelijk rekening houden met de noden en wensen van de Stekenaren. Stekene wil een gemeente zijn die haar inwoners actief betrekt bij het ontwikkelen en bijstellen van het gemeentelijk beleid. Alsook bij de plannen om de dorpskern te vernieuwen wil de gemeente zo goed mogelijk de noden en wensen van haar inwoners in kaart brengen om hier zo veel als mogelijk rekening mee te houden bij het opstellen van de vernieuwingsplannen. Om deze noden en wensen te achterhalen, lanceerde de gemeente Stekene een grootschalige bevolkingsbevraging. Elke inwoner van Stekene kreeg de kans zijn/haar mening te geven over over de huidige dorpskern en de plannen om de dorpskern te vernieuwen. Zaken die uitvoerig bevraagd werden zijn: Tevredenheid over de huidige dorpskern Mening over de vernieuwingsplannen Mobiliteit en verkeersveiligheid Weginrichting en verkeersinfrastructuur Groenvoorziening, natuur en duurzaamheid Lokale economie en horeca Toegankelijkheid voor mindervaliden Gemeentebevraging Stekene

4 De bevraging in cijfers
In februari 2018 lanceerde de gemeente Stekene een grootschalige gemeentebevraging die uitmondde in 612 ingevuld enquêtes. In de periode van februari en maart 2018… …werden postkaarten uitgestuurd met unieke toegangscodes. Uiteindelijk worden 612 volledig ingevulde enquêtes ontvangen. Gemeentebevraging Stekene

5 De bevraging in cijfers
612 respondenten uit alle bevolkingsgroepen van Stekene namen deel aan de gemeentebevraging. N(totaal) = 612, aantallen in percentages Gemeentebevraging Stekene

6 De antwoorden van de inwoners van Stekene
Key results Resultaten onderzoek Gemeentebevraging Stekene

7 “Een veilige dorpskern, is een goede dorpskern.”
Key results Fietsveiligheid als kernfocus bij de heraanleg van de dorpskern Voor de Stekenaar is de dorpskern het hart van de gemeente en moet het ook die functie vervullen. De stekenaar is niet per sé ontevreden over de huidige dorpskern, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Focuspunten zijn verkeersveiligheid en groenvoorziening. Voornamelijk aandacht voor de fietser dient meegenomen te worden bij de heraanleg. “Een veilige dorpskern, is een goede dorpskern.” Gemeentebevraging Stekene

8 16% 84% De dorpskern is in eerste instantie een verbindingsbaan.
Functie dorpskern Voor de Stekenaren is de dorpskern het hart van de gemeente, wat het belang van deze studie en brede bevraging onderstreept. 16% De dorpskern is in eerste instantie een verbindingsbaan. 84% De dorpskern is in eerste instantie het hart van de gemeente. N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

9 Algemene tevredenheid
Een groot deel van de Stekenaren is tevreden met de huidige dorpskern… “Hoe tevreden bent u over de huidige dorpskern?” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

10 Voorstander heraanleg
… al is tot 60% toch eerder een voorstander van een heraanleg. “Heel veel doorgaand verkeer, onveillige situatie voor fietsers en parkeerproblemen rond de omgeving van de scholen in het begin van de Kerkstraat/OCMW.” “Omdat de doorgang van het verkeer zal belemmerd worden en er naar alle waarschijnlijkheid minder parkeerplaatsen zullen zijn, wat niet bevordelijk gaat zijn voor de handelaars.” 60% van de Stekenaren is voorstander van een heraanleg “De dorpskern is nu te druk. Er zijn geen afzonderlijke fietspaden. De wandelpaden kunnen breder. Zwaar verkeer rijdt er nog steeds door. Er is weinig connectie tussen het dorpsplein aan de kerk, parking Tack en het parkje.” “Er zijn andere prioriteiten, zoals fietspaden en voetpaden.” “Ik zou graag eerst het voorstel zien. Hoe kan je nu “ik ben voor” zeggen als je niet weet waarvoor?” “Ik vind de huidige dorpskern niet gezellig.” Gemeentebevraging Stekene

11 Voorstellen Stekenaar
De Stekenaar zelf zou voornamelijk budget spenderen aan verkeersveiligheid, vooral voor de zachte weggebruiker, en groene ruimte. (gemiddelde van de bedragen) “U wordt burgemeester voor één dag. Hoe zou u uw budget van 100 euro verdelen?” €20 Meer voet- en fietspaden Horeca €13 Verkeersveiligheid Vernieuwen straten en pleinen €17 €8 Groene ruimte Netheid €14 €6 Meer parkeergelegenheid €5 Shopbeleving €5 Centralisatie handelaars €4 Meer bewaking (politie, camera’s…) Sport, cultuur… Evenementen Ecologie (subsidies zonnepanelen, windmolens…) Andere €8 N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

12 Belangrijkste pijlers
Ook wanneer de correlaties bekeken worden, blijken verkeersveiligheid en groenvoorziening de grootste impact te hebben op de tevredenheid over de dorpskern. Hoge correlatie Mobiliteit en verkeersveiligheid 0,61 Weginrichting en infrastructuur 0,64 Groenvoorziening en natuur 0,52 Algemene tevredenheid over de dorpskern Lage correlatie 0,34 Economie 0,34 Horeca 0,27 Toegankelijkheid voor mindervaliden Gemeentebevraging Stekene

13 Verhogen verkeersveiligheid
Bij de heraanleg van de dorpskern is een focus op verkeersveiligheid dus een must, zonder weliswaar de aandacht voor groen te verliezen. Huidige tevredenheid (Top3-scroe) Impactscore (obv correlatie) Elementen om extra op in te zetten Elementen om niet uit het oog te verliezen Gemeentebevraging Stekene

14 Mobiliteit en verkeersveiligheid Weginrichting en infrastructuur
Groenvoorziening, natuur en duurzaamheid Gemeentebevraging Stekene

15 Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid
Slechts een klein aandeel van de Stekenaren is echt tevreden over de mobiliteit en de verkeersveiligheid in de dorpskern. Die tevredenheid neemt af naarmate men dichter bij die dorpskern woont. “Hoe tevreden bent u over de mobiliteit en verkeersveiligheid in de dorpskern?” Hoe dichter men bij de dorpskern woont, hoe minder tevreden men is over de mobiliteit en de verkeersveiligheid in de dorpskern. “Over het algemeen is er te weinig aandacht voor de fietser in Stekene.” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

16 Verhogen verkeersveiligheid: focus
Wanneer de keuze gemaakt dient te worden tussen de auto en de zachte weggebruiker, focust de Stekenaar op extra wandel-/fietspaden. “Bij de heraanleg van de dorpskern moet er vooral gefocust worden op…?” 56% 13% Meer parkeerplaatsen Meer wandel-/fietspaden De overige 20 procent heeft geen uitgesproken voorkeur (score 4-7). Gemeentebevraging Stekene

17 Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid
Wat betreft de huidige dorpskern zijn de Stekenaren het er over eens dat doorgaand verkeer en zware vracht geweerd moeten worden, hoofdzakelijk ten voordele van de zachte weggebruiker. Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

18 Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid
Voor het betalend maken van de parking of het beperken van de parkeertijd zijn zeer weinig voorstanders al is er ook wel vraag naar fietsstraten. Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

19 Verhogen verkeersveiligheid: impact
Aandacht voor de zwakke weggebruiker heeft het meeste invloed op de algemene tevredenheid met betrekking tot mobiliteit en verkeersveiligheid. Voornamelijk fietsen wordt als onveilig en onaangenaam ervaren. Minst impact Meest impact Ook al is het merendeel van de Stekenaren het er over eens dat de tarieven en de uurregeling van de centrumparking ongewijzigd moet blijven, heeft dit weinig invloed op de tevredenheid over het verkeer in de dorpskern. N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

20 Mobiliteit en verkeersveiligheid Weginrichting en infrastructuur
Groenvoorziening, natuur en duurzaamheid Gemeentebevraging Stekene

21 Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid
Slechts een klein aandeel van de Stekenaren is echt tevreden over de weginrichting en de infrastructuur in de dorpskern. “Hoe tevreden bent u over de weginrichting en infrastructuur in de dorpskern?” “Fietsers moeten hun eigen – veilige! – plaats in het verkeer krijgen.” 65+’ers zijn meer tevreden over de weginrichting dan jongere mensen. N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

22 Verhogen verkeersveiligheid: tevredenheid
Ook wanneer het gaat over weginrichting en infrastructuur komt de aandacht voor de zachte weggebruiker terug. Vooral fietspaden zijn volgens de Stekenaren een groot probleem, voetpaden zijn er voldoende (maar kunnen misschien wel beter onderhouden worden...). Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

23 Verhogen verkeersveiligheid: impact
De weginrichting aanpassen aan de hoeveelheid verkeer en de veiligheid verhogen voor de fietsers zullen een enorme impact hebben op de tevredenheid van de Stekenaar over de dorpskern. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

24 Mobiliteit en verkeersveiligheid Weginrichting en infrastructuur
Groenvoorziening, natuur en duurzaamheid Gemeentebevraging Stekene

25 Aandacht voor groen: tevredenheid
Men is eerder tevreden over het groene, duurzame karakter van de dorpskern, maar er is zeker ruimte voor verbetering. “Hoe tevreden bent u het groene, duurzame karakter van de dorpskern?” “Met wat meer groen creëer je gemakkelijk dat ‘parkgevoel’ op het marktplein.” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

26 Aandacht voor groen: tevredenheid
Naast verkeersveiligheid is aandacht voor groen ook zeer belangrijk voor de Stekenaar. Inwoners zijn het er over eens dat meer groen, zoals bloemenzones en bomen, een toegevoegde waarde biedt aan de dorpskern. Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

27 Aandacht voor groen: impact
Al lijken bloemenzones niet de beste manier om het groene karakter van de dorpskern op te krikken, deze hebben namelijk een mindere impact op de tevredenheid over het groene karakter van de dorpskern. Struiken en bomen (permanent groen) zijn een goed alternatief. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

28 De aanbevelingen van Profacts
Conclusie Gemeentebevraging Stekene

29 “Een veilige dorpskern, is een goede dorpskern.”
Conclusie Fietsveiligheid als kernfocus bij de heraanleg van de dorpskern Voor de Stekenaar is de dorpskern het hart van de gemeente en moet het ook die functie vervullen. De stekenaar is niet per sé ontevreden over de huidige dorpskern, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Focuspunten zijn verkeersveiligheid en groenvoorziening. Voornamelijk aandacht voor de fietser dient meegenomen te worden bij de heraanleg. “Een veilige dorpskern, is een goede dorpskern.” Gemeentebevraging Stekene

30 Fietsveiligheid als kernfocus bij de heraanleg van de dorpskern
Aanbevelingen Fietsveiligheid als kernfocus bij de heraanleg van de dorpskern Bij de heraanleg van de dorpskern moeten volgende zaken centraal staan: Focus op fietsveiligheid: aanleg van fietspaden, idealiter afgescheiden van de rijbaan Aandacht voor onderhoud van de voetpaden Aandacht voor een vlotte doorstroom van het verkeer Plaatsing van groen: bomen en struiken geven een meer organische look dan bloembakken Gemeentebevraging Stekene

31 Maak van het dorpsplein een echte ‘leefzone’.
Wat zegt de Stekenaar? Maak van het dorpsplein een echte ‘leefzone’. Enkele ideeën: Een fietspunt met een fietspomp en basisherstelmateriaal voor fietsers Toeristische info bijvoorbeeld borden met wandel- of fietsroutes Banken onder de bomen om te vertoeven in de zon Wandelwinkelstraat maken van het centrum Verlichting bij het skatepark Speeltuigen voor kinderen Parking autodelen Oplaadpunt elektrische auto’s en fietsen Graffitikunst Openbaar WiFi netwerk Parkeerplaatsen voor fietsen Kiosk voor optredens Gemeentebevraging Stekene

32 Vragen of feedback? Karen De Visch Jolien De Baerdemaeker
Gemeentebevraging Stekene

33 Appendix Gemeentebevraging Stekene

34 Algemene tevredenheid
Binnen elke domein is er ruimte voor verbetering. Minst impact Meest impact “Hoe tevreden bent u over…?” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

35 Lokale horeca Lokale economie Toegankelijkheid
Gemeentebevraging Stekene

36 Lokale economie: tevredenheid
De Stekenaren zijn zeer enthousiast over de zaterdagmarkt op het centrale plein in de dorpskern. Voor centralisatie van de handelaars is er minder enthousiasme. Top 3-score (tevredenheid) 45% Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

37 Locale economie: impact
Al zien we wel dat de impact op de tevredenheid zich net omgekeerd verhoudt: De charme die de dorpskern uitstraalt en de variatie binnen de locale economie, is belangrijker dan de zaterdagmarkt. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

38 Lokale economie Lokale horeca Toegankelijkheid
Gemeentebevraging Stekene

39 Lokale horeca: tevredenheid
Een vierde van de Stekenaren geeft aan dat er niet voldoende kwalitaitieve horecazaken zijn in het centrum. Top 3-score (tevredenheid) 28% Minst akkoord Meest akkoord “Een leuke brasserie/taverne met een gezellig terras zou welkom zijn. Een zaak waar men van een hapje en een drankje kan genieten, zou een echte meerwaarde zijn voor de beleving binnen de dorpskern.” N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

40 Locale economie: impact
Het aantal kwalitatieve horecazaken is dan ook cruciaal voor de tevredenheid over de locale horeca. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

41 Lokale horeca Lokale economie Toegankelijkheid
Gemeentebevraging Stekene

42 Toegankelijkheid: tevredenheid
Mensen die op de hoogte zijn van de situatie voor andersvaliden geven aan dat er nog ruimte is voor verbetering op vlak van toegankelijkheid. Top 3-score (tevredenheid) 14% Minst akkoord Meest akkoord N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

43 Toegankelijkheid: impact
Ook hier primeert de aandacht voor de zachte weggebruiker op de aandacht voor voertuigen. Minst impact Meest impact N(totaal) = 612 Gemeentebevraging Stekene

44 Questions or comments? Karen De Visch Jolien De Baerdemaeker


Download ppt "Gemeentebevraging Stekene"

Verwante presentaties


Ads door Google