DE NIEUWE SPORTCONSUMENT? HET NIEUWE SPORT CONSUMEREN! Ontwikkelingen in 'passieve' sportbeleving vanuit het perspectief van een marketeer. Nationaal Hockey.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activatie Platformen LED Screens buiten het stadion
Advertisements

Crossmedia Strategie en concept.
Over de toekomst van tafelvoetbal in Nederland
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
JCI Vlaanderen Toon je passie 2.Projecten 3.Groei 4.PR & Communicatie 5.Online Tools TOON JE PASSIE JCI Vlaanderen.
I love you.
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Les 5 Nieuwe Media Lab: Hoe veranderen nieuwe media sport? 1. Actieve sportbeleving: Nieuwe manieren om te meten wat je doet, nieuwe manieren om sport.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
De omgekeerde wereld 31 januari 2008 Dinand Jansen.
1 Case 1: De kernwaarden van het WK en EK Voetbal.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Nieuw relatiemanagement, SCRM
H16 Promotiebeleid Communicatie-instrumenten Persoonlijke verkoop
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 4 Sport-sponsoring en reclame
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
Het Nederlands Uitburo
TERUGBLIK HOCKEYSPONSORING 2011 donderdag 7 augustus 2014 © 2010 BDOPage 1.
Marieke Verdonk, hoofdredacteur EventsDigitaalPrint Cursus- sen.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
GO FOR ZERO Lanceringsconcept. Gedeelde visie Rode draad doorheen alle thema’s Jong en oud (same same but different) Informeert Participatief Sociaal.
Online Media Plan LOHC Nieuwe media commissie
Herman Krommendam 23 september 2009
Welkom.
WELKOM publiek in control, draai de rollen om Anneke van der Vaart Account manager CJP Thijs Sprangers CEO Live on Demand CJP Cultuurkaart.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Met de complimenten van Lien
Vraaggericht aanbod creëren. Lage Mierde, 13 november 2012Albert van Schendel 1.
Gedachten voor de maand mei Bond zonder Naam.
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Klantgericht Ondernemen De Toekomst 7 December 2011.
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Internet training 2015 gevorderden wat willen we met de website Info delen Passie uitdragen Leden werven...
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
More than hockey. Unieke sport voor beide geslachten Ethiek en fair play centraal spelers in België en groeiend Sinds dit seizoen op Play Sports,
Rabobank Noord-Kennemerland 1 De Rabobank benadering van sponsoring Presentatie voor Sportraad Bergen, 25 maart 2015.
H.C. ‘s-Hertogenbosch Gerard Booij en Pieter Bak, sponsorcommissie H.C. ‘s-Hertogenbosch HockeySociëteit ‘s-Hertogenbosch.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Kenniscentrum Events Wat is het Kenniscentrum Events Het Kenniscentrum beoogt de partner te zijn voor het aanjagen van ontwikkelingen,
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
“MEET & MATCH” DOOR : JAN MENSINK. VOORSTELLEN  JAN MENSINK  NIJVERDAL  LEEFTIJD 57 JAAR  GETROUWD  2 KINDEREN.
Marvin & Miles/Volvo Simon Keizer, Marvin & Miles/Volvo Volvo Clubbonus.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Utrecht, 29 januari 2011 Minisymposium: Succesvolle sponsorproposities.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
BDO Bram Broess, Sponsoring, Marketing & Communicatie BDO Maurice de Kleer, partner BDO en hockeyambassadeur BDO hockeysponsoring.
Fan beleving Hink Jan Apotheker
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Prijs Wordt per blikje rond de 2 euro verkocht.
Zitvolleybal Tilburg.
Ga je mee met de versnellingsvertrager?
Transcript van de presentatie:

DE NIEUWE SPORTCONSUMENT? HET NIEUWE SPORT CONSUMEREN! Ontwikkelingen in 'passieve' sportbeleving vanuit het perspectief van een marketeer. Nationaal Hockey Congres Bob van Oosterhout, 28 januari 2012

TRIPLE DOUBLE; EVEN VOORSTELLEN Sportmarketingbureau gevestigd in 1997 te Deurne Gids van het bedrijfsleven in de sport 25 medewerkers, 2 commissarissen Groot netwerk in sport, bedrijfsleven en media Kernwaarden E3 Teamplayer Opvallers

‘TEAM LIGA’

‘LIBELLE ZOMERWEEK’ ONLINE CRM IN STORE BOARDING SKATE SUIT INTERNAL PR SAMPLING COMMERCIAL

SPORTCONSUMENT ANNO 2012

SPORTSPONSORING In Nederland jaarlijks € 850 mln aan sportsponsoring. De groei van ‘traditionele‘ reclame stagneert al jaren ‘Sponsoring vertelt iets zonder het te zeggen’ Geen sponsor meer maar ‘partner’: Wederkerigheid is cruciaal Sport en sponsoring is emotie…

STUDIO SPORT ALS ZALIGMAKEND EINDDOEL!

LA LIVE: 720 GRADEN/3D FANBELEVING! 20 miljoen bezoekers; 800 evenementen

HOE VEROVER JE ALS BOND / VERENIGING / CLUB MIDDELS SPORT EEN PLEK IN HET HART VAN MENSEN!

SPONSOR DAAR WAAR DE PASSIE IS!

‘SHIRTSPONSORING IS PASSÉ’ Jan Driessen, Directeur Communicatie Aegon

OOK ALLEEN SPORT KIJKEN IS EEN COLLECTIEVE BELEVENIS GEWORDEN! FANS ZIJN 'MULTI- CONNECTED' EN LEVEN VAN 'COMMUNICATION & SHARING'; ALTIJD OP DE HOOGTE ÉN OPPERMACHTIG! OOK ALLEEN SPORT KIJKEN IS EEN COLLECTIEVE BELEVENIS GEWORDEN! FANS ZIJN 'MULTI- CONNECTED' EN LEVEN VAN 'COMMUNICATION & SHARING'; ALTIJD OP DE HOOGTE ÉN OPPERMACHTIG!

ALLES DRAAIT OM INTERACTIVITEIT; BINNEN 5/10 JAAR ZAL 'EXPOSURE DRIVEN' SPONSORING NIET MEER BESTAAN/NIET MEER RENDEREN.. bovendien zijn de 'aanbieders' van sport niet meer in control

SPORT & DE SPORTCONSUMENT ZIJN 24/7 ZINTUIGLIJK VERBONDEN! 'maxinvolvement'; 8 tot 20x per dag online/social; verdieping via kranten/magazines/TV

'THE CLOSER A FAN CAN GET TO A PLAYER, THE MORE POWERFUL ENGAGEMENT WILL TURN OUT TO BE'

Bestaat géén ongewenste communicatie (sponsoring 1.0) meer. Bepaalt de sportconsument de waarde van een sportorganisatie. Behoort langdurige klantenbinding voor merken tot het verleden. Is exclusiviteit in sponsoring geen issue meer (eigen properties?). IN 2020

SPORTSPONSORING IN THEORIE