DE NIEUWE SPORTCONSUMENT? HET NIEUWE SPORT CONSUMEREN! Ontwikkelingen in 'passieve' sportbeleving vanuit het perspectief van een marketeer. Nationaal Hockey Congres Bob van Oosterhout, 28 januari 2012
TRIPLE DOUBLE; EVEN VOORSTELLEN Sportmarketingbureau gevestigd in 1997 te Deurne Gids van het bedrijfsleven in de sport 25 medewerkers, 2 commissarissen Groot netwerk in sport, bedrijfsleven en media Kernwaarden E3 Teamplayer Opvallers
‘TEAM LIGA’
‘LIBELLE ZOMERWEEK’ ONLINE CRM IN STORE BOARDING SKATE SUIT INTERNAL PR SAMPLING COMMERCIAL
SPORTCONSUMENT ANNO 2012
SPORTSPONSORING In Nederland jaarlijks € 850 mln aan sportsponsoring. De groei van ‘traditionele‘ reclame stagneert al jaren ‘Sponsoring vertelt iets zonder het te zeggen’ Geen sponsor meer maar ‘partner’: Wederkerigheid is cruciaal Sport en sponsoring is emotie…
STUDIO SPORT ALS ZALIGMAKEND EINDDOEL!
LA LIVE: 720 GRADEN/3D FANBELEVING! 20 miljoen bezoekers; 800 evenementen
HOE VEROVER JE ALS BOND / VERENIGING / CLUB MIDDELS SPORT EEN PLEK IN HET HART VAN MENSEN!
SPONSOR DAAR WAAR DE PASSIE IS!
‘SHIRTSPONSORING IS PASSÉ’ Jan Driessen, Directeur Communicatie Aegon
OOK ALLEEN SPORT KIJKEN IS EEN COLLECTIEVE BELEVENIS GEWORDEN! FANS ZIJN 'MULTI- CONNECTED' EN LEVEN VAN 'COMMUNICATION & SHARING'; ALTIJD OP DE HOOGTE ÉN OPPERMACHTIG! OOK ALLEEN SPORT KIJKEN IS EEN COLLECTIEVE BELEVENIS GEWORDEN! FANS ZIJN 'MULTI- CONNECTED' EN LEVEN VAN 'COMMUNICATION & SHARING'; ALTIJD OP DE HOOGTE ÉN OPPERMACHTIG!
ALLES DRAAIT OM INTERACTIVITEIT; BINNEN 5/10 JAAR ZAL 'EXPOSURE DRIVEN' SPONSORING NIET MEER BESTAAN/NIET MEER RENDEREN.. bovendien zijn de 'aanbieders' van sport niet meer in control
SPORT & DE SPORTCONSUMENT ZIJN 24/7 ZINTUIGLIJK VERBONDEN! 'maxinvolvement'; 8 tot 20x per dag online/social; verdieping via kranten/magazines/TV
'THE CLOSER A FAN CAN GET TO A PLAYER, THE MORE POWERFUL ENGAGEMENT WILL TURN OUT TO BE'
Bestaat géén ongewenste communicatie (sponsoring 1.0) meer. Bepaalt de sportconsument de waarde van een sportorganisatie. Behoort langdurige klantenbinding voor merken tot het verleden. Is exclusiviteit in sponsoring geen issue meer (eigen properties?). IN 2020
SPORTSPONSORING IN THEORIE