Opleiding Syntra 1. Boeken (+ spel) van Redactiebureau Palindroom - Verstandig Bouwen en Renoveren (i.o.v. De Witte & Co) - Met zicht op zee (boek over.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pagina-instelling.
Advertisements

Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 •Ga naar CMS •Kies Nieuwsbrief Caribbean.nl.
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
VERKOOPSTYLING spring eruit en verkoop je huis sneller en tegen de best mogelijke prijs.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Geld verdienen met trends
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Corporate Guidelines.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Curriculum vitae Het opstellen van een curriculum vitae
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
01/10/2013. Veel voorkomende soorten:  Big header: een grote, opvallende header, die +/- 1/3 van pagina inneemt  Minimale header: een sobere header,
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
. LESS IS MORE… Onderscheid u en personaliseer uw verpakking! Onderscheid u… en personaliseer al uw verpakkingen, POS en andere marketing tools… En dit.
De dag van het solliciteren Blok 1
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Niet storen ik maak een boek.
Houd uw winkel in de hand met. Strategie Wat heeft u in de hand? Uw inkopen (u koopt alleen in wat nodig is) Uw verkopen (u rekent snel en efficiënt.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Gemeentelijk armoedebeleid, koopkracht en armoedeval Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
WOW: enqueteren bij Jumbo
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
MIDDELEN - TOOLS - WERKVORMEN
Hoe zoek ik informatie in de bibliotheek ? Sociaalagogisch werk VIVES bibliotheek Kortrijk
Inrichten van de webwinkel. Meest voorkomende fouten in-e-commerce-design-and-how-to-avoid-them/
Efficiënt samenstellen Document. Bestand: Overzicht.muziekinstrumenten Verander naam Elk nieuw instrumentensoort: op ander blad Met enter?
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Verschillende rollen en stijlen
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Woordjes leren.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Hoe je materiaal voorbereiden? Begin je tekst steeds met de volgende gegevens: Weeknummer Editienummer + titel Voorbeeld Week: 39 (nummer van 23 september.
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Google Analytics Statistieken over je website
Meer communiceren met een klein budget
Automatic Delivery Rewards
De vraag is je beste vriend
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
communicatie van activiteiten via Stad Hasselt
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
GOUD is geld de rest krediet
Wat maakt een PPT goed?.
By Dionne, Nadia en Danielle
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Slim tellen.
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Slim tellen.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Opleiding Syntra 1

Boeken (+ spel) van Redactiebureau Palindroom - Verstandig Bouwen en Renoveren (i.o.v. De Witte & Co) - Met zicht op zee (boek over vernieuwde Kursaal in Oostende (i.o.v. Mercatorfonds) - Limburg vanuit de Lucht (*) - Vlaamse Architectuur vanuit de Lucht (*) - Flanders from the Air (*) - Hasselt-Expert (gezelschapsspel gemaakt voor Stad Hasselt, *) - *: uitgegeven in eigen beheer 2

Waarom een boek (niet) in eigen beheer uitgeven?  Via uitgever: minder werk en zorgen Geen financieel risico Minder eigen zeggenschap Relatief kleine opbrengst  Eigen beheer Volledige zeggenschap Alle kosten en opbrengsten zijn voor jou Meer arbeidsvreugd 3

Conceptbepaling  Vernieuwend?  Kan het anderen interesseren?  Welke doelgroep?  Type boek  Met of zonder sponsoring?  Soortgelijke initiatieven Tip: stel je eigen ‘denktank’ samen / leg het voor aan mensen uit de sector 4

Financieel plan  Uitgaven Eigen uren? Redactiewerk Correctiewerk Administratie Vormgeving Vertaling Drukker Verzending /portkosten Distributie (percentage voor boekhandel en distributeur) Promotie Voorfinanciering ISBN-nummer  Tip: ruilovereenkomsten mogelijk? 5

Financieel plan  Inkomsten Rechtstreekse verkoop Verkoop via boekhandel en andere winkels Sponsoring Terugbetaling portkosten? Doorverkoop teksten/foto’s ? 6

Timing  Lanceringsdatum bepalen en dan terugtellen  Tracht datum lancering te koppelen aan bepaald evenement of gebeurtenis (vb. Batibouw, eindejaar, Valentijn, Pukkelpop,….)  Voldoende marge nemen  Let op: je hebt niet alles zelf in de hand  Rekening houden met vakanties ? 7

Drukspecificaties (1)  Ga samenzitten met een drukker voor je meerdere prijzen opvraagt  Vraag voldoende prijzen op en zorg voor correcte vergelijking (goedkoopste blijkt op einde van de rit niet altijd goedkoopste)  Drukker ver van huis kan, maar bij strikte timing geen voordeel  Indien grote tijdsmarge: prijzen opvragen in Oostblok, China,… kan interessant zijn, maar wees voorzichtig  Papiersoort (grammage / mat-glanzend, speciale effecten,…)  Cover: hardcover of softcover (hardcover is duurder, maar het is vak hardcover die verschil makt tussen magazine en boek)  Schutbladen (gewoon wit laten, gekleurd of bedrukt?) 8

Drukspecificaties (2)  Formaat (uit band springen is aanrader, maar kan prijs sterk doen stijgen)  Afwerking: inbinden, nieten, wire-o  Met of zonder kapitaalbandjes  Aantal pagina’s (deelbaar door 4)  Oplage (prijs per exemplaar zakt heel sterk narmate oplage stijgt)  Vraag staffel op (tabel met aantallen, pagina’s,…) 9

Drukspecificaties (3)  Kleine oplages: digitaal drukken kan een optie zijn  Gepersonaliseerde boeken (zie verder)  Wikkel / doos / cassette?  Meerprijzen  Termijn?  Hoe materiaal aanleveren?  Hoe en waar worden boeken geleverd Tip: kleine stootkar is gen overbodige luxe  Sealen, krimpfolie: absolute aanrader om beschadigingen te voorkomen 10

Meerwaarde van personaliseren  Geeft klant het gevoel dat het ‘zijn’ boek is  Door te personaliseren kan je commerciële info in boek zelf tot een minimum beperken  Prijs personalisatie valt best mee  Personaliseren kan ook al voor kleine hoeveelheden (vb. 25 exemplaren)  Wat personaliseren? Cover, backcover en rug Eerste of laatste katern Bijkomende katern kan ook (opletten met paginanummers in dat geval) Cassette, doos, wikkel (kan ook nadien nog) 11

Redactie  Duidelijke afspraken maken  Tracht te werken met één document (vb. Google docs) waar iedereen tegelijkertijd aan kan werken  Schakel spellingstest maar overschat hem niet  Laat je tekst door anderen nalezen  Hou het zo bondig mogelijk  Titels, tussentitels en bijschriften worden het meest gelezen 12

Vertaling  Document sharing ook voor vertaling absolute aanrader (zo kan je veel knip- en plakwerk vermijden)  Native speakers?  Extra controle van vertaling?  Welke talen? Waarom beperken tot voor de hand liggende talen? 13

Fotografie  Belang van goede foto’s mag niet onderschat worden  Hoge resolutie is een must (vuistregel: 100 pixels voor 1 cm goed drukwerk)  Bekijk met fotograaf, vormgever en drukker hoe foto’s aangeleverd moeten worden  Manieren om deel van de kosten fotografie terug te verdienen (vb. ruildeal, verkoop foto’s,…  Tip: op sommige sites kan je aan scherpe prijzen knappe foto’s aankopen (vb. / ) 14

15

16

Pagina-indeling  Stel een ‘plank’ samen met weergave van Begin en einde van hoofdstuk Advertenties,… Voorwoord Colofon Inhoudstafel,… Index  Moet deelbaar zijn door 4 of 8 17

Lay-out / Grafische vormgeving  Zorg dat het “klikt” met de vormgever  Eerst een stramien, een ‘look & feel’ bepalen  Alles staat of valt met goede briefing  “Platte tekst” aanleveren zonder foto’s; vet,… aanduiden op print  Foto’s apart aanleveren  Tracht zo veel mogelijk in één keer aan te leveren. Benoem teksten en foto’s zo dat vormgever meteen weet waar ze thuishoren  Streefdoel: teksten staan volledig op punt als ze naar lay-out gaan (gemakkelijker om het in word-bestand te verbeteren dan in opgemaakte pagina’s)  Kijk pdf’s goed na; laat anderen het ook nakijken  Interessante tools voor doorsturen materialen:  18

Aanleveren drukker  Vormgever en drukker moeten op voorhand afspreken hoe materiaal aangeleverd moet worden  Streefdoel: gen tekstuele aanpassingen of aanpassingen foto’s voor aanlevering van materialen aan drukker  Ga zeker eens kijken naar drukproces  Bekijk drukproeven  Indien fotoboek: zeker ook digitale kleurenplot of sherpa-proef vragen zodat je er zeker van kan zijn dat kleuren correct weergegeven worden; kleur op jouw scherm is niet altijd zelfde als kleur in boek 19

Vergeet ISBN-nummer en streepjescode niet  Vormgever moet hier plaats voor vrij laten op cover  Best ook vermelden in colofon  ISBN-nummer aanvragen via  Streepjescode niet verplicht maar wel aanrader  Aan de hand van ISBN-nummer kan drukker streepjescode samenstellen. Laat dit wel p voorhand controleren in boekhandel) 20

Promotie maken voor jouw boek  Datum is belangrijk (te koppelen aan bepaald evenement?)  Zoek naar originele invalshoek om boek te promoten  Ruilovereenkomst mogelijk?  Nodig ook sponsors en klanten uit op persconferentie  Officiële overhandiging eerste exemplaar?  Interessante actie: gratis boeken weggeven aan bepaalde tijdschriften (bij voorkeur wedstrijd aan koppelen waarvoor men naar jouw site moet surfen)  Besteed aandacht op jouw website aan het boek of maak een aparte website  Gerichte acties naar specifieke doelgroepen 21

Distributie  Wacht niet te lang om hier afspraken over te maken  Niet evident om boek uitgegeven in eigen beheer in boekhandel te krijgen (monopoliepositie van grote uitgeverijen)  Indien beperkt aantal winkels, interessant om elke winkel individueel te contacteren  Via boekendistributeur (vb. : Vrij grote marge In depot met maandelijkse afrekening Teruggave van boeken na bepaalde tijd  Via persagentschappen (vb. AMP) Ook in supermarkten, krantenwinkels,… Nog grotere marge  Eigen verkoop loont het meest (geen marges afstaan; stimuleren door gerichte acties en website. Wel niet goedkoper verkopen dan in winkel)  Zoeken naar andere, minder voor de hand liggende kanalen  Hou rekening met beperkte houdbaarheid van het boek  Wat doen met overschot? 22

Succes ermee!  Meer advies nodig? ○ Rik Neven ○ Redactiebureau Palindroom ○ Molenpoort 10/6 ○ 3500 Hasselt ○ Tel: ○ ○