Wanneer en hoe regel je je financiering
Programma Welkom Voorstellen Svn en bank Toelichting op proces financiering Vragen
Activiteiten in relatie tot je financiering Bouwplan uitwerken, check op kavelpaspoort Oktober, buren- en aansluitingenavond Taxatie bouwplan Aanvraag bouwvergunning Aanvraag financiering
Financiering van je huis Maximale financiering is 103% van VON-prijs – Maximaal meefinancieren van bijkomende kosten 3% – VON 100% – Keuken minimaal € 2.000,- Zelf betalen uit eigen middelen – Ca 2,5% financieringskosten: ca. € 5.000,- – Meerkosten keuken – Tuin en inrichting
Hypotheek drie delen 1 e hypotheek: eigen bank 2 e hypotheek: Ibb starterslening via SVn 3 e hypotheek: zekerheid gemeente – Betaling maximaal 50% van overwaarde bij verkoop of oversluiten hypotheek
Voorwaarden financiering Ibb Vast inkomen (actuele werkgeversverklaring) Geen BKR Studieschuld maximaal € 5.000,- Eigen vermogen boven ca. € ,- inzetten
Voorwaarden aangaan financiering Aanvraag start bouw door bouwbegeleider in overleg met koper – Inclusief intentieverklaring met bouwer – Inclusief bouwplan (bij aanvraag taxatie) Gemeente laat plan taxeren – Taxatiewaarde moet hoger zijn dan maximale bedrag – Anders plan aanpassen
Eerste hypotheek Hypotheek onder NHG Maximale genormeerde leencapaciteit wordt ingezet Hypotheekrente 10 jaar vast Een langere rentevaste periode is toegestaan, indien aangetoond wordt dat bij een langere rentevaste periode van 15 of 20 jaar, er een hogere leencapaciteit is dan bij 10 jaar
Ibb-Starterslening Tweede hypotheek Overbrugt verschil 1 e hypotheek en benodigde verkrijgingskosten (103%) Inbreng eigen geld verlaagt starterslening – (geen invloed op de verkrijgingskosten van 103%) Maximaal 25% van de verkrijgingskosten Maximaal € ,- Toets SVn op normen Advies toekenning SVn-> gemeente wijst toe-> SVn verstrekt – Gemeente past hoogte aan in relatie met eigen hypotheek offerte
Ibb-Starterslening vervolg Toewijzingsbrief Ibb-Starterslening Voorbeeldberekening: – Bedrag lening: € ,- – Rente 15 jaar vast4,1% – Maandbedrag vanaf jaar 4 € 125,31
Wat moet ik in ieder geval hebben voor het transport bij de notaris? Een aanneemovereenkomst met de bouwer Garantiecertificaat bouwer Verleende omgevingsvergunning Goedkeuring bouwplan door gemeente Offerte 1 e hypotheek bank Goedkeuring op starterslening
Start bouw? Alle stukken ok en bij de notaris? Transport bij de notaris Je betaalt grond en ‘vestigt’ hypotheken Je wordt eigenaar van de kavel
Planning Sept./begin okt.:Intentieovereenkomst 12 oktober:Burenavond aansluitdetails Half oktober:Taxatie (aanvraag start bouw) Ca. november:Indienen aanvraag omgevingsvergunning Medio feb. 2016:Omgevingsvergunning onherroepelijk Vanaf feb. 2016:Hypotheek en grondoverdracht (transport) April 2016:Start bouw (fundering) Mei 2016:Start opbouw (eerste) woningen Vanaf okt. 2016:Oplevering woningen
Na transport Nadat bij de notaris de kavel aan je is overgedragen en de financieringen zijn vastgelegd, kan er niet meer veranderd worden. Bij betalingsproblemen -> bank
Start bouw Na overdracht grond In opdracht van jou als kaveleigenaar Samen met je buren opdracht geven In overleg met je bouwbegeleider
Rekeningen betalen Betaling grond bij overdracht notaris Rekeningen voor grond en huis betalen Eerst uit de eerste hypotheek Daarna uit de starterslening Handtekening van jou en je bouwbegeleider
Rente en aflossing betalen? Rente en aflossing betalen Over gehele eerste hypotheek – vanaf moment notaris, let op: aflossing is geen onderdeel van de investeringskosten berekening, komt dus bovenop de eigen middelen Min vergoeding voor ongebruikt deel van hypotheek Fiscaal aftrekbaar – Rente hypotheek – Betalingen voor financiering uit eigen middelen
Einde