1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Advertisements

Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Thuis oefenen met het Otago Oefenprogramma
21 januari 2012 Ben Vaessen (Metrisquare B.V.) in samenwerking met:
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Methoden van Onderzoek
Kwaliteit van meetinstrumenten
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Een begaanbaar PAD voor agressieve jongeren
Synthese artikel ANOUK KETELERSINFORMATIEVAARDIGHEDEN 1BATPA3VIVES SAW KORTRIJK.
Verandering van persoonlijkheidstypen & angst gedurende de adolescentie. Joyce Akse, Rutger Engels, Quinten Raaijmakers, Wim Meeus & William Hale Josje.
Autisme en intelligentie
Non-parametrische technieken
Meten van onderzoeksvariabelen
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Aanvullende vragen Collegesheets M&S3
Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Bourdon Bourdon test verwijst algemeen naar verzameling aan tests die gemeenschappelijk hebben dat de testpersoon zo snel en zo selectief mogelijk moet.
Psychologische Test.
Geheugen in beeld Caroline Apeldoorn en Nanda Zonjee Benedictus, Heiloo september april 2013 Inleiding In het verwonderingsdagboek van de onderzoekers.
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
De verwerving van de verleden tijd door Nederlandstalige kinderen De invloed van het taalaanbod en semantische predisposities Margot Rozendaal Scriptiepresentatie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Een onderzoeksvoorstel naar het effect van supervisie tijdens looptraining bij claudicatio intermittens Daria Jaenicke & Rachel Verbeek Presentatie BO.
Pouya Arami, Laura Kelderman & Pim Spaargaren Hogeschool van Amsterdam, juni 2011.
Liske Hulleman Floor Roest Opdrachtgevers: Miranda Kok en Will Busweiler, VU Medisch Centrum Begeleider: Martin van der Esch.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
1 Welkom! Beroepsopdracht Hoe groot is het slagingspercentage van het oriGENE-concept bij a-specifieke low back pain (LBP) op basis van discusproblematiek,
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Critical Appraisal of a Topic of rectale thermometer?
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Functioneren en fysieke activiteiten van patiënten na chirurgie in verband met botsarcoom; resultaten van een lange termijn studie J.C. van Egmond-van.
Tevredenheidsonderzoek 2017
Disclosure belangen NHG spreker
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Stabiliteit van stolparameters in ontdooid Omniplasma bij 4° Celsius
A F K B E x M H C 14 Van hand veranderen voor de X splitsen en
Disclosure belangen NHG spreker
Een frequent attender is meer dan de som van zijn morbiditeiten
Titel wetenschapsproject
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Disclosure belangen NHG spreker
Wetenschapsbeursproject
Transcript van de presentatie:

1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent Begeleider Rob Schouten Martin v/d Esch

2 Een observationele studie naar de relatie tussen de intelligentie en de motorische vaardigheid, gemeten volgens de Movement ABC-test, van kinderen op een school voor speciaal basisonderwijs

3 Inhoud Introductie Introductie Methode Methode Resultaten Resultaten Discussie Discussie Conclusie Conclusie Vragen Vragen Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

4 Introductie De praktijk / Relevantie De praktijk / Relevantie Vraagstelling Vraagstelling Hypothese Hypothese Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

5 Vraagstelling Bestaat er een relatie tussen het IQ en de uitkomst van de Movement ABC-test bij minder begaafde kinderen? Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

6 Hypothese 0-hypothese (H 0 )0-hypothese (H 0 ) Er is geen relatie tussen het IQ en de motorische vaardigheid, gemeten volgens de Movement ABC-test Alternatieve hypothese (H A )Alternatieve hypothese (H A ) Er is een relatie tussen het IQ en de motorische vaardigheid, gemeten volgens de Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

7 Methode Proefpersonen Proefpersonen Design Design Meetinstrument / Procedure Meetinstrument / Procedure Statistiek Statistiek Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

8 Proefpersonen 151 kinderen 151 kinderen 100 Jongens en 51 Meisjes 100 Jongens en 51 Meisjes 5 tot 12 jaar 5 tot 12 jaar IQ van 100 of lager IQ van 100 of lager 6 Negroïde en 145 Kaukasische kinderen 6 Negroïde en 145 Kaukasische kinderen Normale verdeling lengte en gewicht Normale verdeling lengte en gewicht Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

9 Design Dit onderzoek is een observationeel dwarsdoorsnede onderzoek Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

10 Meetinstrument / Procedure Materiaal Materiaal Wat meet de test? Wat meet de test? Opbouw Opbouw Scoringswijze Scoringswijze Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

11 Opbouw Movement ABC Weergave optelsom Movement ABC-test Handvaardigheid test 1 + test 2 + test 3 Balvaardigheid test 4 + test 5 Statisch en dynamisch evenwicht test 6 + test 7 + test 8 Uitkomst Movement ABC-test handvaardigheid + balvaardigheid + evenwicht Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

12 Scoringswijze Voorkeurshand Niet- voorkeurshand RechtsLinks 7 jaar 8 jaar 7 jaar 8 jaar We testen Bas, 7 jaar en rechtshandig. Hij vangt met zijn rechterhand de bal 8 keer en met zijn linkerhand 4 keer. Bas heeft dan 1 punt met zijn rechterhand en 4 punten met zijn linkerhand gescoord. 1+4 / 2 = 2,5. De item score van Bas is 2,5.Itemscore2,5 Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

13 Statistiek Frequentietabellen / Histogrammen Frequentietabellen / Histogrammen Correlatieberekening volgens Spearman over IQ / Motoriek Correlatieberekening volgens Spearman over IQ / Motoriek Scatterplots over IQ / Motoriek Scatterplots over IQ / Motoriek Correlatieberekening volgens Pearson over interbeoordelaarsbertouwbaarheid Correlatieberekening volgens Pearson over interbeoordelaarsbertouwbaarheid Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

14 Resultaten Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie Voorkeurshand en been Voorkeurshand en been Gemiddeld IQ en uitkomst Movement ABC-test Gemiddeld IQ en uitkomst Movement ABC-test Scatterplots Scatterplots Correlatietabel Correlatietabel

15 Voorkeurshand en been Weergave van het aantal links en rechtshandige kinderen, in combinatie met het voorkeursbeen Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

16 Gemiddeld IQ + uitkomst Movement ABC-test Gem. IQ (SD) Gem. uitkomst ABC (SD) Jongens (n=100) Meisjes (n=51) 80 ± ± ± ± 6.75 Leeftijdscategorie 1 Leeftijdscategorie 2 Leeftijdscategorie 3 Leeftijdscategorie 4 69 ± ± ± ± ± ± ± ± 7.20 Totaal (n=151) 79 ± ± 7.32 Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

17 Scatterplots Weergave van de correlatie tussen IQ en de uitkomst van de Movement ABC-test. Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

18 Scatterplots De correlatie tussen IQ en de uitkomst van de Movement ABC-test per leeftijdscategorie Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

19 Correlatietabel Uitkomst Movement ABC-test IQ Nonparametrische correlatie volgens Spearman Partiële correlatie, gecontroleerd voor leeftijdscategorie Partiële correlatie, gecontroleerd voor geslacht * ** ** * Correlatie is significant op p ≤ 0.05 ** Correlatie is significant op p ≤ 0.01 ICC varieerde van r= tot r=1.00 bij p=0.04 Nonparametrische correlatie volgens Spearman tussen het IQ en de uitkomst van de Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

20 Discussie Confounders Confounders Validiteit en betrouwbaarheid van de Validiteit en betrouwbaarheid van de Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

21 Confounders Vertegenwoordiging leeftijds-groepen en geslacht Vertegenwoordiging leeftijds-groepen en geslacht Verschil jongens en meisjes Verschil jongens en meisjes Deelname weigering Deelname weigering Kleding Kleding Koffers Koffers Instructie Instructie Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

22 Validiteit en betrouwbaarheid HandtotBaltotEwtot Handtot ** Baltot ** Ewtot0.342**0.369**- Weergave correlatie volgens Spearman tussen verschillende items van de Movement ABC-test. HandtotBaltotEwtotHandtot *0.3250** Baltot0.1755* ** Ewtot0.3250**0.4139**- Weergave partiële correlatie tussen verschillende items van de Movement ABC-test gecontroleerd op geslacht. Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie * Correlatie is significant op p ≤ 0.05 ** Correlatie is significant op p ≤ 0.01

23 HandtotBaltotEwtot Handtot ** Baltot ** Ewtot0.3242**0.3529**- Hand 1 Hand 2 Hand 3 Hand *0.290** Hand *-0.303** Hand **0.303**- Weergave partiële correlatie tussen verschillende items van de Movement ABC-test gecontroleerd op leeftijdscategorie. * Correlatie is significant op p ≤ 0.05 ** Correlatie is significant op p ≤ 0.01 Weergave correlatie volgens Spearman tussen verschillende testen die vallen onder het item handvaardigheid. Validiteit en betrouwbaarheid Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

24 Bal 2 Bal * Ew 1 Ew 2 Ew 3 Ew **0.148 Ew ** Ew Weergave correlatie volgens Spearman tussen verschillende testen die vallen onder het item balvaardigheid. Weergave correlatie volgens Spearman tussen verschillende testen die vallen onder het item statisch en dynamisch. Validiteit en betrouwbaarheid Movement ABC-test Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie * Correlatie is significant op p ≤ 0.05 ** Correlatie is significant op p ≤ 0.01

25 Conclusie Er zijn aanwijzingen voor een relatie tussen het IQ en de motoriek, in dit geval gemeten volgens de Movement ABC-test, deze hebben echter een geringe statistische correlatie. Verder onderzoek naar de Movement ABC-test en de relatie tussen IQ en motoriek wordt aangeraden. Introductie Methode Resultaten Discussie Conclusie

26 Vragen? Bedankt voor uw aandacht! Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein