Master Leren & Innoveren Voorlichting 19 mei 2016 Saxion.nl/mli Master Leren & Innoveren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Advertisements

De “ leraar” als rolmodel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
BWI praktijkopdrachten
Ontwerpprojecten In de praktijk
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Master Leren & Innoveren
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Een project van de Korengroep
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
De puzzel past steeds beter
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Startcollege B2 Psychologie
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Hoofdvestiging HHS 13 faculteiten studenten medewerkers 4 vestigingen Hoofdvestiging Zoetermeer.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Onderzoeklijn in de opleiding Studiedag Interactum
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Pré-NLT-module 3D-printen
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Naar een typologie van scholen
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Product van TU Delft, SEC
Academie voor Bouw & Infra
Product van TU Delft, SEC
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Master Leren & Innoveren Voorlichting 19 mei 2016 Saxion.nl/mli Master Leren & Innoveren

Programma Welkom en introductie De master Leren & Innoveren in het kort Opzet: leerlijnen en blokken Toelating en kosten Uiteen in groepen: -Algemeen & -Montessori en Dalton tracks -ROC

De master in het kort Voor ervaren docenten die pedagogisch en didactisch zijn toegerust In het bezit van een lesbevoegdheid of relevante hbo/wo Die gericht zijn op verbetering van het onderwijs in de eigen groep, klas, afdeling, academie of opleiding En die aan de slag willen op hun eigen school of academie, op een verantwoorde wijze, met kennis van zaken

De ambities Eigen onderwijs samen met anderen systematisch verbeteren en ontwikkelen Aan de hand van een project op de eigen school Ten behoeve van - Eigen professionalisering - Schoolontwikkeling

De rollen van de masterdocent De masterdocent vervult in zijn eigen praktijk vier rollen. Hij is… 1.Excellente docent (met meer kennis, inzicht en vaardigheden) 2.Ontwikkelaar en ontwerper 3.Onderzoeker (van opbrengsten, onderwijspraktijk) 4.Begeleider van collega’s

MLI is een professionele master Professionele master bedoeld voor beroepsbeoefenaren theorie is om te gebruiken (praktijktheorie) Academische master gericht op onderzoekers uitbreiding van theoretische kennis van een verklarende theorie

Een bijzondere master Door het eigen project staat eigen onderwijspraktijk centraal in je hele opleiding Interessante mix van studenten Veel ruimte voor maatwerk en differentiatie (onder andere montessori & dalton / ROC) Lectoren en docenten uit lectoraten - Onderwijsvernieuwing - Innovatief en effectief onderwijs - Wetenschap en techniek - Studieloopbaanbegeleiding

Opzet van de opleiding - proces 4 fasen in 4 semesters over 2 jaar. Deze vallen samen met de onderwijskundige ontwerpcyclus 1.Probleem identificeren en analyseren 2.Ontwerpen (prototype), plan van aanpak 3.Uitproberen, evalueren 4.Herontwerpen en implementeren

Opzet van de opleiding: inhoud Toepassingsgerichte leerlijnen in elk blok: A.Ontwerpen en innoveren (13 ec) B.Onderzoek (12 ec) C.Onderwijs (15 ec) Toepassing in: D.Project (20 ec) – In eigen praktijk – Volgens Onderwijskundige Ontwerpcyclus

vakken codeModuul 1 AProbleem identificeren en analyseren 1 BLiteratuuronderzoek 1 CEffectief onderwijzen en leren: onderzoeken en theorieën 1 DEigen project 1 2 AOntwerpen: pilotontwerp 2 BMeetinstrumenten 2 CDigitale didactiek 2 DWEigen project DPEigen project AOntwerpen: aanbevelingen herontwerp 3 BDataverwerking en analyse 3 CEffectief onderwijzen en leren: assessment 3 DEigen project 3 4 AOntwerpen: implementatie 4 BCapita selecta 4 CFaciliteren van onderwijsinnovaties (voorheen teamcoaching) 4DWEigen project 4.1 4DPEigen project 4.2

Studiebelasting De master is 60 ec’s in 2 jaar (30 per jaar)) 15 ec per half jaar (semester/fase) Studiebelasting ca. 20 uur per week Verdeeld over toepassingsgerichte werkvormen: – Hoor-, werkcolleges, practica (max. 4u per week) – Opdrachten – Zelfstudie – Project – Toetsen

Het eerste semester, Blok 1: Probleem identificeren en analyseren Leerlijn: Ontwerpen en innoveren Onderwerpen: -Ontwerpmodellen en –aanpak -Analyses (probleem, context, doelgroep, krachtenveld) Werkvormen: -Workshops en praktica gericht op het project -Zelfstudie -Opdrachten Toetsvorm: opdrachten in portfolio

Blok 1 Onderzoek Leerlijn: Onderzoek Onderwerpen: -Literatuuronderzoek doen: Kennisdomeinen onderscheiden en zoektermen definieren Bronnen selecteren, kwaliteit bepalen en benutten Opbouw van een literatuuronderzoek Werkvormen: Practica bronnen zoeken en gebruiken gericht op project Hoor/werkcolleges en zelfstudie Toetsvorm: opdracht in portfolio

Blok1 Onderwijs Leerlijn: Onderwijs Onderwerpen: Essentials of educational psychology Learning Behaviorism Sociale Learning Theory Information Processing Theory Constructivism Sociocultural Theory Implicit learning Explicit learning Cognition Memory Storage Retrieval Declarative knowledge Procedural knowledge Rote learning Meaningful learning Elaboration Retrieval cues Mnemonic Learning disability Response Stimulus Cueing Positive reinforcement Extrinsic reinforcer Intrinsic reinforcer Punishment Situated learning and cognition Culture shock Community of learners Multicultural education Metacognition Self questioning/asking Self-regulation Transfer Problem solving Creativity Problem-based learning Sensitive period Zone of proximal development Distributed intelligence Discovery earning Cognitive apprenticeship Motivation theories Motivation Affect Anxiety Self-efficacy Mastery goal Attribution Self-fulfilling prophecy Personality Peer pressure Popular student Neglected student Shame Teacher directed instruction Learner directed instruction Sense Classroom management Classroom Climate of community Misbehavior response Werkvormen: Interactieve hoorcolleges Toetsvorm: Opdrachten Andere thema’s in deze lijn: digitale didactiek, toetsen en beoordelen, teamcoaching

Onderwijs in differentiatie dalton montessori Leerlijn Onderwijs in de montessori en dalton track Het waartoe van het dalton- en montessori-onderwijs Observeren, registreren en beslissen Zelfsturend leren Het onderwijs voorbij (Toelichting in deel 2)

Onderwijs in de differentiatie ROC Leerlijn Onderwijs in de ROC track (mbo) Beroepsonderwijs: samen met bedrijven Digitale didactiek Beroepsonderwijs: verbindende schakel in team en opleiding Persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten (Toelichting in deel 2)

Blok 1 Project Het project van onderwijsverbetering in eigen school staat centraal. De student komt zelf met een projectvoorstel. Het geleerde wordt toegepast in het project: -Het project is voldoende complex (je werkt er 2 jaar aan) -Het project is onderwijskundig van aard -Het project is realistisch en haalbaar -Het project wordt in semester 3 in praktijk gebracht (eerste helft schooljaar ) -De eigen school ondersteunt het project -De student participeert zelf in het project en is leading

Voorbeelden van projecten Professionaliseren docenten studieloopbaanbegleiding (MBO) 21 e eeuwse vaardigden (BO) Vakdidactiek pabo 2 (HBO) Zelfregulerend leren in keuzeuren (VO) Gebruik van ict-middelen bij rekenen en taal (BO) Ondersteuning keuze bètavakken (VO) (Ver)nieuw(d)e curricula/vakken: - Productietechnieken (HBO) - Engels geïntegreerd in basiscurriculum (HBO) -Ontwikkeling van het vak science in het (VO) -Klinisch redeneren in verpleegopleidingen (HBO) Toetspraktijk verbeteren (MBO) Aansluiting mbo-hbo (HBO) Hoogbegaafdheidslijn opzetten (PO) Ontwikkelen van een exellentietraject (HBO) Leerlijn internationalisering opzetten(VO)

Lestijden en locatie Maandag in reguliere schoolweken Lesplaats Deventer 32 lesweken per jaar 4 kwartielen Middag14.30 – Pauze Avond17.30 – 19.30

Toelating 0 orienterend gesprek 1 schriftelijke aanmelding  intake-opdracht 2 intakegesprek (kennismaking, bespreken project, ondersteuning, tijd) 3 inschrijving/ aanmelden studielink

Kosten Elk jaar betaal je collegeld euro Inschrijfkosen 150 euro (eenmalig) Restitutie in het derde jaar bij eerder afstuderen De master komt in aanmerking voor de lerarenbeurs

Deel 2 Montessori-Dalton: lokaal A4.12 ROC: lokaal B4.10