De verwerving van de verleden tijd door Nederlandstalige kinderen De invloed van het taalaanbod en semantische predisposities Margot Rozendaal Scriptiepresentatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
De (on)gezonde leerling?
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Gepresenteerd door Tuur Vandesande
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Dankdag 2012: Steun vaders en moeders in Oeganda..
Marktonderzoek als proces
Vergelijkbaarheid historische studies
Vandaag hebben we het over :
Vaderschap na echtscheiding
Interventies bij Multi-Problem Gezinnen Effectiviteit van de gezinskliniek van het RMPI & Moderatoren van WIG Universiteit Utrecht Marloes Philippa
Werkwoordspelling Hoe ging het ook alweer?.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Jong geleerd, fout gedaan?
Synthese artikel ANOUK KETELERSINFORMATIEVAARDIGHEDEN 1BATPA3VIVES SAW KORTRIJK.
Ontwikkelingspsychologie
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Marktonderzoek als proces
De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Gering is kostbaar in Gods koninkrijk
Annelie Tuinman, Holger Mitterer & Anne Cutler
Mam, ik heb een vraag … De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Een review van het artikel: Gender-specific development of nonverbal behaviors and mild depression in adolescence Door: Yolanda van Beek, Marlies S. M.
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Onderzoekend leren bij Nederlands
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Match made in Mekka Online daten voor moslim vrouwen
Kwetsbare ouderen zonder thuiszorg
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
2 VWO Werkwoorden.
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
in Nieuw-Testamentisch perspektief
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Vroeg geleerd is oud gedaan: stimulering van vertelvaardigheid op school Akke de Blauw (UvA/HvA)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
ZOEK DE TRAP!. Imke wandelt veel met haar vader en moeder. Onderweg moeten ze op de paaltjes letten. Imke vergeet vaak naar de pijltjes te kijken. Samen.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Werkwoorden en tijden van het werkwoord. Spoorboekje Oefening werkwoorden Uitleg werkwoorden Uitleg tijden Oefening tijden Wat gaan we leren? Jullie kunnen.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Werkwoordsvormen, voorzetsels en voegwoorden
Hoe hun-vrees tot fouten leidt Een onderzoek naar het gebruik van hen en hun in formeel en informeel schriftelijk taalgebruik Merel van Leeuwen, Tim van.
Ingevulde ouderbevragingen: 23 Aantal verstuurde Ankerberichtjes met de oproep om de bevraging in te vullen: 590. Percentage: 3,9% Verdeling binnen de.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
GRAMMATICA TIJDEN VAN HET WERKWOORD. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN Wat de acht tijden van het werkwoord zijn. Wat toekomende tijd is.
Sportparticipat ie, gepercipieerd e veiligheid in de wijk en individuele cognities Annie minasian 1BaSw C.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Meertaligheid in en om Friesland
Inkomen gedurende de levensloop
De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Disclosure belangen NHG spreker
Een frequent attender is meer dan de som van zijn morbiditeiten
Syntactische Annotatie CHILDES
Alleen wat je moet weten!
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Spelling.
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

De verwerving van de verleden tijd door Nederlandstalige kinderen De invloed van het taalaanbod en semantische predisposities Margot Rozendaal Scriptiepresentatie Taalwetenschap 12 december 2001

Opzet van de presentatie Verleden-tijdsreferenties in NL Verleden tijd en taalverwerving Onderzoeksvragen Methode Resultaten Discussie en conclusie Vragen

Verleden-tijdsreferenties (NL) Voltooid tegenwoordige tijd (vtt) –Ik heb gewerkt Onvoltooid verleden tijd (ovt) –Ik werkte Voltooid verleden tijd (vvt) –Ik vertelde haar vrijdag, dat ik een poesje gevonden had Verleden tijd

Verwerving van verleden tijd Verwerving van grammaticale verleden- tijdsreferenties in verschillende talen verbonden met betekenis van het werkwoord (semantische categorie) Onderzoek uitgevoerd naar o.a. Engels, Italiaans, Duits, Turks en Japans Verleden tijd en taalverwerving

Semantische categorie Niet-telisch Geen eindpunt Toestand of activiteit Telisch Eindpunt (Eind)puntgebeuren Verleden tijd en taalverwerving Verleden-tijdsreferenties van jonge kinderen (2;0) bij voorkeur op telische werkwoorden

Taalverwervingstheorieën Taalverwervingsvermogen (Slobin 1985) Semantische predisposities Het resultaat van een gebeurtenis  ingang voor verwerving van verleden tijd Verleden tijd en taalverwerving Invloed van taalaanbod (Bowerman 1985) Predisposities afkomstig uit taalaanbod

Verleden tijd in het taalaanbod Distributional Bias Hypothesis (Andersen 1990) –Volwassen native speakers van het Engels hebben een voorkeur voor telische verleden-tijdsvormen Child Directed Speech (Engels en Turks) –meer dan 50% telische verleden-tijdsvormen in CDS (Shirai & Andersen 1995; Aksu-Koç 1998) Verleden tijd en taalverwerving

Onderzoeksvragen 1. Voorkeur voor telische vtt’s in taalaanbod? 1a/b/c. Verschil tussen vaders en moeders? 2. Voorkeur voor telische vtt’s bij kinderen ? 2a/b. Ontwikkeling in de eventuele voorkeur voor telische vtt’s met leeftijd of taalniveau? 3. Relatie tussen taalaanbod en taalproductie van kinderen? 4. Bij ovt en vvt: ook een voorkeur voor telische werkwoorden? Onderzoeksvragen

Onderzoeksgroep en dataselectie Vijf jongens uit CHILDES Ouders van vijf jongens (vier moeders en vier vaders) Leeftijdsmomenten: 2;2-2;5-2;8-2;11-3;2 Taalniveau: MLU-categorieën MLU = Mean lenght of utterance Methode Categorie I  : negen transcripten Categorie II  : tien transcripten Categorie III  > : vier transcripten

Analyse van data Uitingen met een werkwoord –constructies met een vtt –overige werkwoordsconstructies Vaststelling van semantische categorie –hoofdwerkwoord van de uiting –telisch / niet-telisch –systematisch dmv testjes Methode

Statistische bewerking Niet naar individuen gekeken Chi-kwadraat (X2); verschillen tussen groepen Contingentiecoëfficiënt (C); sterkte van relatie tussen twee variabelen: – 0,10 = klein – 0,29 = middelmatig – 0,40 = groot Methode

Algemene kenmerken van data Resultaten Semantisch analyseerbare werkwoorden Voldoende data in totale sample voor beantwoording van onderzoeksvragen

Algemene kenmerken van data (2) Analyseerbare werkwoorden per LT-categorie (kinderen) Aantal vtt’s per leeftijdscategorie LT- categorieën 2;2 en 2;5 en MLU- categorie I afzonderlijk niet representatief. Vtt’s in LT-categorie 2;2-2;5-2;8 gering Vragen over ontwikkeling moeilijk te beantwoorden Resultaten

Vergelijking van vaders en moeders Geen significant verschil in % vtt’s –moeders (4,7%), vaders (5,1%) Geen significant verschil in % telische vtt’s –moeders (57,3%), vaders (56,7%) Wel significant verschil % telische werkwoorden uit overige constructies –moeders (28,3%), vaders (31,8%), C = 0,034 Resultaten

Semantische categorie in taalaanbod Ouders produceren significant meer telische vtt’s dan telische werkwoorden uit overige werkwoordconstructies Resultaten

Semantische categorie in taalproductie van kinderen Kinderen produceren significant meer telische vtt’s dan telische werkwoorden uit overige werkwoordconstructies Resultaten

Ontwikkeling met leeftijd Vtt’s: wel variatie, geen ontwikkeling Overig: significante toename van % telische werkwoorden na 2;2, maar data op 2;2 niet representatief Resultaten

Ontwikkeling met MLU-niveau Vtt’s: wel variatie, geen significante ontwikkeling Overig: significante afname in % telische werkwoorden na categorie I Resultaten

Ontwikkeling met MLU-niveau (2) Taalproductie Niek afwijkend door gespreksthema Zonder Niek geen significante ontwikkeling in % telische overige werkwoorden op MLU-niveau Resultaten

Vergelijking ouders en kinderen Kinderen produceren significant meer telische vtt’s en telische werkwoorden uit overige constructies dan hun ouders C = 0,03C C = 0,17 Resultaten

Semantische categorie van ovt en vvt Ovt significant vaker niet-telisch dan vtt Geen verschil in % telische werkwoorden tussen vtt en vvt Resultaten

Resultaten op een rij Taalaanbod: significant meer telische vtt’s dan overige ww Kinderen: significant meer telische vtt’s dan overige ww Kinderen: geen ontwikkeling verdeling telisch / niet-telisch Relatie taalaanbod en taalproductie van kinderen…….. …..maar kinderen produceren significant meer telische vtt’s dan hun ouders Teliciteit geen algemeen kenmerk van verleden tijd: – vtt: telisch – vvt: telisch – ovt: niet-telisch Discussie & conclusie

Hypotheses over telische vtt’s Semantische predisposities –niet bevestigd want geldt niet voor ovt! Taalaanbod WAAROM?? Discussie & conclusie

Verklaring voorkeur telische vtt’s Gesprekssituatie tussen ouder en kind Gebruik van verleden-tijdsvormen in het NL –vtt en vvt: ‘nog van belang’ en ‘voltooid’ –ovt: beschrijving van gebeurtenis Binnen het hier-en-nu –verleden tijd  net gebeurd  vtt  telisch Buiten het hier-en-nu –verleden tijd  beschrijving  ovt  niet-telisch Discussie & conclusie

Vervolgonderzoek Verleden-tijdsreferenties ouder en kind Gebruik van verleden-tijdsvormen – binnen het hier-en-nu – buiten het hier-en-nu Discussie & conclusie

VRAGEN?