De F is van Facebook Uw kind en de online wereld Emy van Maaren, functionaris gezondheidsbevordering Montessorischool Helmond, 20 november 2014 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Welkom op de Informatieavond over Cyberpesten
Presentatie over Cyberpesten
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Verborgen vormen van pesten
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Internet fun & veilig! titeldia.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Themabijeenkomst Pesten
Kinderen online.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Computerverslaving.
Kinderen vinden internet geweldig!
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Facebook Skype Instagram Google+ Twitter Whatsapp Snapchat Messenger
Dr. Albertus Risaeusschool
Uw kind en drinken, roken, blowen en gamen; Opvoedingstips.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
© Wilma de Hond 2015.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Altijd online!.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
VEILIG INTERNETTEN.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Alcohol, roken en opvoeding
Alcohol, roken en opvoeding
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Ouderavond pesten Welkom
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
2 Wat is (digitaal) pesten? Groep 7 3 Leuke school De tweede dag lag mijn lunch Als beleg tussen blz 13 en 14 Van mijn nieuwe wiskundeboek Toen kreeg.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Mediawijsheid competentie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Mediawijsheid competentie:
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Boek: maatschappelijke zorg 2.
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

De F is van Facebook Uw kind en de online wereld Emy van Maaren, functionaris gezondheidsbevordering Montessorischool Helmond, 20 november

Wat is er 3

Online wereld/internet Is er altijd Informatie blijft altijd bestaan Is overal, thuis en op school Is anoniem, onzichtbaar Is laagdrempelig 4

Kansen Informatiebron  Kennis  Gevoelige thema’s Fun Communicatie Meedoen 5

Bedreigingen FOMO Slaapgebrek Verslaving Discriminatie Pesten Spelen met je eigen identiteit Privacy Kinderlokkers Webcam seks Op verkeerde pagina terecht komen 6

Hoe werkt dat bij u? -Hoe gaat u om met sociale media, computergebruik, spelletjes? -Hoe vaak, hoe lang, op welke momenten? -Hoe bereikbaar bent u/moet u zijn? -Hoe maakt u gebruik van wachtwoorden, beveiliging, enz. 7

Kinderen Zijn sneller Proberen meer uit Minder bang om fouten te maken Kennen de nieuwste trends Ouders Overzien de gevolgen van mediagedrag beter Hebben meer kennis en overzicht Technologie Mediawijsheid 8

Afspraken over mediagedrag Bespreek hoe je op internet communiceert Bespreek met wie je op internet communiceert (geen onbekenden) Bekijk samen de privacy- en security instellingen en maak afspraken hierover Spreek af wat een goed wachtwoord is Spreek af wat privé-gegevens zijn, maak een lijstje Spreek af wie bekenden en onbekenden zijn 9

Afspraken over mediagedrag Stel grenzen aan mediagebruik: afspraken over hoe lang en wanneer Bespreek welke programma’s en games wel en niet mogen, leg dit uit Kijk samen naar de websites/games waar uw kind mee bezig is Houd in de gaten wat uw kind doet en blijf in de buurt voor hulp als dat nodig is 10

Richtlijnen 4-6 jaar: Maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 10 à 15 minuten 6-8 jaar: Maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 30 minuten 8-10 jaar: Maximaal 1 à 1½ uur per dag jaar: maximaal 2 uur per dag > 12 jaar: maximaal 3 uur per dag 11

Filmpje over online pesten HNRkqg 12

Cijfers In Nederland wordt ongeveer 16-27% van de kinderen gepest. Pesten komt op de leeftijd van 9-12 jaar het meeste voor. (TNO, 2012) In 2007 maakte 56% van de jongeren zich minstens één keer per maand schuldig aan een vorm van online pesten, blijkt uit onderzoek. (Monitor Jongeren en Internet, NJI, mei 2012) 13

Pesten Herhaaldelijk in aanraking komen met negatieve acties van één of meer personen Ongelijke balans in sterkte (verschil in machtsverhouding) Plagen Beide partijen gelijk aan elkaar De ene keer doet de één wat, de andere keer doet de ander wat Wordt niet altijd prettig gevonden en er kan ruzie van komen, maar zelfs dan zijn beide partijen in balans 14

Cyberpesten Een nieuwe vorm van pesten Opzettelijk iemand beschadigen via digitale kanalen, zoals computer en mobieltjes (oa sexting) Vormen: Belachelijk maken (foto’s, fotobewerking) Schelden, haatberichten Beledigen Negeren, buitensluiten Roddelen Bedreigen, intimideren, liegen, misleiden 15

Cyberpesten -minder zichtbaar -moeilijker aan te pakken -soms juist ernstigere gevolgen (depressie, angst, ontreddering, zelfmoord) -langer zichtbaar (online sporen) -slachtoffer zwijgt (56% zegt het tegen niemand) -omstanders zwijgen uit angst en onmacht 16

17 Verschil offline en online pesten Angst en onveiligheid bij slachtoffer is groter, meer gevoelens van depressie Maar, Het principe is hetzelfde: -Schadelijk als niet wordt ingegrepen -Reactie ouders is belangrijk

18 Essentie - Alle kinderen willen gezien worden. - Gezien worden geeft veiligheid. -Dus: zorg dat ze zich gezien voelen. -En bedenk: - Als je niet kijkt, zie je niets - Als je online kijkt, zie je heel veel meer dan offline!

19 Opvoeden= voortdurend in gesprek -Werk aan mediawijsheid -Versterk ze in het goede gedrag -(wat zou jij doen als?) -Ontwikkel empathisch vermogen -Leer ze dat oog-in-oog contact belangrijk is -Stimuleer kinderen op te komen voor anderen

20 Mediawijsheid regel 1 1.Breng geen schade toe door beelden van anderen door te sturen. Wanneer schadelijk? Herkenbare beelden (van bekende of onbekende personen) met: - Seks - Geweld - Kinderporno

21 Mediawijsheid regel 2 2. Doe de ‘like’-check. Als je op ‘verstuur’ drukt, krijgt de ander dan een glimlach op z’n gezicht? Nee? Delete dan voor je verzendt.

22 Mediawijsheid regel 3 3. Leer kinderen om op te komen voor een ander (niet weg te kijken) of om hulp te vragen (melden is geen klikken). - bij wie kunnen ze terecht?

Hoe zou u het cyberpesten aanpakken? 23

24 Help je kind Do’s: 1.Neem je kind serieus 2.Maak het ‘incident’ bespreekbaar Blijf rustig! Luister met aandacht en interesse naar je kind Vraag door: wie, wat, waar, wanneer, hoe. Wat deed jij toen? Bedenk samen: waarom zou die ander dat doen? Wat zouden we er samen aan kunnen doen? Verlaag de drempel (verhalen, boeken, serie op tv) Oefen ander gedrag/andere reactie/samen internetten Kom er later nog op terug 3. In gesprek gaan met ‘leiding’ (school, club). Evt in gesprek gaan met de ouders (+bewijs).

Help je kind Don’ts: Internet afnemen Actie ondernemen vóór je kind Denken dat je je kind niet kunt helpen 25

Waar kunt u in Helmond terecht? Jeugdverpleegkundige GGD Nicole Sinkiewicz Centrum voor Jeugd en Gezin Cindy Wijtmans Telefonisch bereikbaar op (06) Elke laatste vrijdag van de maand spreekuur op school 26

Meer weten? (Justien Pardoen) 27

Vragen? Bedankt voor uw aandacht! 28