De F is van Facebook Uw kind en de online wereld Emy van Maaren, functionaris gezondheidsbevordering Montessorischool Helmond, 20 november
Wat is er 3
Online wereld/internet Is er altijd Informatie blijft altijd bestaan Is overal, thuis en op school Is anoniem, onzichtbaar Is laagdrempelig 4
Kansen Informatiebron Kennis Gevoelige thema’s Fun Communicatie Meedoen 5
Bedreigingen FOMO Slaapgebrek Verslaving Discriminatie Pesten Spelen met je eigen identiteit Privacy Kinderlokkers Webcam seks Op verkeerde pagina terecht komen 6
Hoe werkt dat bij u? -Hoe gaat u om met sociale media, computergebruik, spelletjes? -Hoe vaak, hoe lang, op welke momenten? -Hoe bereikbaar bent u/moet u zijn? -Hoe maakt u gebruik van wachtwoorden, beveiliging, enz. 7
Kinderen Zijn sneller Proberen meer uit Minder bang om fouten te maken Kennen de nieuwste trends Ouders Overzien de gevolgen van mediagedrag beter Hebben meer kennis en overzicht Technologie Mediawijsheid 8
Afspraken over mediagedrag Bespreek hoe je op internet communiceert Bespreek met wie je op internet communiceert (geen onbekenden) Bekijk samen de privacy- en security instellingen en maak afspraken hierover Spreek af wat een goed wachtwoord is Spreek af wat privé-gegevens zijn, maak een lijstje Spreek af wie bekenden en onbekenden zijn 9
Afspraken over mediagedrag Stel grenzen aan mediagebruik: afspraken over hoe lang en wanneer Bespreek welke programma’s en games wel en niet mogen, leg dit uit Kijk samen naar de websites/games waar uw kind mee bezig is Houd in de gaten wat uw kind doet en blijf in de buurt voor hulp als dat nodig is 10
Richtlijnen 4-6 jaar: Maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 10 à 15 minuten 6-8 jaar: Maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 30 minuten 8-10 jaar: Maximaal 1 à 1½ uur per dag jaar: maximaal 2 uur per dag > 12 jaar: maximaal 3 uur per dag 11
Filmpje over online pesten HNRkqg 12
Cijfers In Nederland wordt ongeveer 16-27% van de kinderen gepest. Pesten komt op de leeftijd van 9-12 jaar het meeste voor. (TNO, 2012) In 2007 maakte 56% van de jongeren zich minstens één keer per maand schuldig aan een vorm van online pesten, blijkt uit onderzoek. (Monitor Jongeren en Internet, NJI, mei 2012) 13
Pesten Herhaaldelijk in aanraking komen met negatieve acties van één of meer personen Ongelijke balans in sterkte (verschil in machtsverhouding) Plagen Beide partijen gelijk aan elkaar De ene keer doet de één wat, de andere keer doet de ander wat Wordt niet altijd prettig gevonden en er kan ruzie van komen, maar zelfs dan zijn beide partijen in balans 14
Cyberpesten Een nieuwe vorm van pesten Opzettelijk iemand beschadigen via digitale kanalen, zoals computer en mobieltjes (oa sexting) Vormen: Belachelijk maken (foto’s, fotobewerking) Schelden, haatberichten Beledigen Negeren, buitensluiten Roddelen Bedreigen, intimideren, liegen, misleiden 15
Cyberpesten -minder zichtbaar -moeilijker aan te pakken -soms juist ernstigere gevolgen (depressie, angst, ontreddering, zelfmoord) -langer zichtbaar (online sporen) -slachtoffer zwijgt (56% zegt het tegen niemand) -omstanders zwijgen uit angst en onmacht 16
17 Verschil offline en online pesten Angst en onveiligheid bij slachtoffer is groter, meer gevoelens van depressie Maar, Het principe is hetzelfde: -Schadelijk als niet wordt ingegrepen -Reactie ouders is belangrijk
18 Essentie - Alle kinderen willen gezien worden. - Gezien worden geeft veiligheid. -Dus: zorg dat ze zich gezien voelen. -En bedenk: - Als je niet kijkt, zie je niets - Als je online kijkt, zie je heel veel meer dan offline!
19 Opvoeden= voortdurend in gesprek -Werk aan mediawijsheid -Versterk ze in het goede gedrag -(wat zou jij doen als?) -Ontwikkel empathisch vermogen -Leer ze dat oog-in-oog contact belangrijk is -Stimuleer kinderen op te komen voor anderen
20 Mediawijsheid regel 1 1.Breng geen schade toe door beelden van anderen door te sturen. Wanneer schadelijk? Herkenbare beelden (van bekende of onbekende personen) met: - Seks - Geweld - Kinderporno
21 Mediawijsheid regel 2 2. Doe de ‘like’-check. Als je op ‘verstuur’ drukt, krijgt de ander dan een glimlach op z’n gezicht? Nee? Delete dan voor je verzendt.
22 Mediawijsheid regel 3 3. Leer kinderen om op te komen voor een ander (niet weg te kijken) of om hulp te vragen (melden is geen klikken). - bij wie kunnen ze terecht?
Hoe zou u het cyberpesten aanpakken? 23
24 Help je kind Do’s: 1.Neem je kind serieus 2.Maak het ‘incident’ bespreekbaar Blijf rustig! Luister met aandacht en interesse naar je kind Vraag door: wie, wat, waar, wanneer, hoe. Wat deed jij toen? Bedenk samen: waarom zou die ander dat doen? Wat zouden we er samen aan kunnen doen? Verlaag de drempel (verhalen, boeken, serie op tv) Oefen ander gedrag/andere reactie/samen internetten Kom er later nog op terug 3. In gesprek gaan met ‘leiding’ (school, club). Evt in gesprek gaan met de ouders (+bewijs).
Help je kind Don’ts: Internet afnemen Actie ondernemen vóór je kind Denken dat je je kind niet kunt helpen 25
Waar kunt u in Helmond terecht? Jeugdverpleegkundige GGD Nicole Sinkiewicz Centrum voor Jeugd en Gezin Cindy Wijtmans Telefonisch bereikbaar op (06) Elke laatste vrijdag van de maand spreekuur op school 26
Meer weten? (Justien Pardoen) 27
Vragen? Bedankt voor uw aandacht! 28