Voorlichting FLE 29 maart 2016 International School Groningen Lorraine Evans Joke Jansma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dit is de start- en eindpagina
Advertisements

Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
ouderavond 6 tvwo programma InleidingJaap Oudenaarden IBAnette van het Erve DecaanAlbert Wisgerhof.
Dit is de start- en eindpagina
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Dit is de start- en eindpagina
Informatieavond CAE, Internationale Stage en IB voor 4VTTO 15 Februari 2013.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
CAMBRIDGE ENGELS.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
CAMBRIDGE ENGLISH Informatieavond
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
De “Cambridge English” presentatie voor de leerlingen… Jane West (native speaker en docent Engels)
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Ouderavond Cambridge 2016.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Decaanavond 19 januari 2017 Tto gedeelte
English listening lesson Christiaan van der Logt
Ouderavond 6 tvwo Welcome Dinsdag 12 september.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Welkom op de ouderavond van 3 tvwo woensdag 6 september
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Verlangen naar God Longing for God
Cambridge English op De Boerhaave.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Venlo, The Netherlands.
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Venlo, The Netherlands.
Transcript van de presentatie:

Voorlichting FLE 29 maart 2016 International School Groningen Lorraine Evans Joke Jansma

Fast Lane English English A Language and Literature SL Het vak English A Language and Literature maakt deel uit van het IBDP (International Baccalaureate Diploma Programme) Twee jarige cursus, 3 lessen per week, gegeven door docenten van de Internationale School Alle lessen worden volledig in het Engels gegeven Maximale groepsgroote in het eerste jaar is 16 leerlingen Schriftelijk Examen, start eerste week in mei (vakantie) 2018 Bij voldoende resultaat (min. cijfer 4 op schaal 1-7) wordt het IBDP English A Language and Literature Certificate uitgereikt

English A Language and Literature programma onderdelen 4 parts: part 1: Language in Cultural Context part 2: Language and Mass Communication part 3: Literature – Texts and Context part 4: Literature – Critical Study

Parts 1 and 2 Part 1: Language in a Cultural Context Students explore how language develops in specific cultural contexts, how it impacts on the world, and how it shapes both individual and group Identity. Examples of topics to be explored:, e.g. the use of persuasive language in political speeches, the status of minority languages in multilingual societies. Part 2: Language and Mass Communication Students explore the way language is used in the media. Mass media includes newspapers, magazines, the internet, tv and film. Students will look critically at advertising, propaganda, news coverage. Examples: study how mass media use language to inform, persuade or entertain, the use of stereotypes in tv commercials, layout and use of images.

Parts 3 and 4 Part 3: Literature – Texts and Contexts Students study two literary texts, one originally written in English and one originally written in another language. Through the close reading of literary texts students are able to consider the relationship between literature and issues at large, such as gender, power and identity. Works: e.g. The Colour Purple and Fiela’s Child ( about racism, position of women in U.S. and South Africa) Part 4: Literature – Critical Study Students study two literary texts. They explore the works in detail, analyse elements such as theme and ethical stance or moral values and make use of appropriate literary terms, such as image, tone and metaphor. Works: e.g. The Handmaid’s Tale and Macbeth

Examenonderdelen External Assessment(May break 2018)70% Paper 1: Textual Analysis: analysis (essay) of a non-literary text25% Paper 2: Essay based on the literary works read in part 325% Written Task: a creative piece based on material studied during the course20% Internal Assessment30% Individual Oral Commentary: students comment on an extract from a literary text studied in part 415% Further Oral Activity: students complete at least 2 further oral activities in class15%

De Lessen Lezen en bespreken van en schrijven over artikelen, teksten, en literaire werken binnen de verschillende onderdelen (parts) Kijken naar en bespreken van bv. documentaires, you-tube, websites etc. Oefenen van creatieve schrijfopdrachten Houden van presentaties – leerlingen! Leren schrijven van een goed essay qua inhoud, presentatie, stijl en taalgebruik met behulp van de IBO criteria Vergelijken en analyseren van verschillende soorten teksten (gedicht, advertentie, speech, etc.) op inhoud, thema, stijl, register, taalgebruik, etc. met behulp van de IBO criteria Spreek- en luistervaardigheid spelen uiteraard een grote rol, niet alleen tijdens de gewone les maar ook bij het geven van presentaties

De IBO Criteria Paper 2: Essay There are five assessment criteria at SL Criterion A Knowledge and understanding 5 marks Criterion B Response to the question 5 marks Criterion C Understanding of the use and effects of stylistic features 5 marks Criterion D Organization and development 5 marks Criterion E Language 5 marks Total 25 marks

De IBO Criteria Paper 2 : Essay Criterion A: Knowledge and understanding How much knowledge and understanding of the part 3 works and their context has the student demonstrated in relation to the question answered? Marks Level descriptor 0The work does not reach a standard described by the descriptors below. 1 Little knowledge of the part 3 works is demonstrated. 2 Some knowledge of the part 3 works and their context is demonstrated, but understanding is limited. 3 Knowledge of the part 3 works and the way in which context affects their meaning is adequately demonstrated and shows a general understanding. 4 Knowledge of the part 3 works and the way in which context affects their meaning is substantially demonstrated, and the understanding shown is good. 5 Knowledge of the part 3 works and the way in which context affects their meaning is thoroughly demonstrated, and the understanding shown is very good.

De Kosten Per schooljaar € 685 inclusief lesmateriaal, boeken en “exam fee” in jaar 2

Toelating (1) Als je het vak FLE volgend schooljaar wilt gaan volgen, neem dan deel aan de FLE instaptoets (schrijfvaardigheid) op dinsdag 12 april, van – 16.30, in lokaal E2 – Esserberg villa Schrijf je nu in voor de toets, en informeer zelf tijdig de docent wiens les je het 8ste (en evt. 9de) uur zult missen De uitkomst van de toets wordt besproken met de huidige docent Engels en evt. mentor, waarbij motivatie en “extra belasting” ook meegewogen worden. Voor de meivakantie word je per geïnformeerd over plaatsing/ afwijzing en evt. wachtlijst

Toelating (2) Het inschrijvingsformulier voor FLE kan vanaf vandaag ingevuld en ingeleverd worden Toelating gebeurt op een “first come first serve” basis (bij gelijke geschiktheid) Als je toegelaten bent, en het inschrijvingsformulier is ingeleverd, is de registratie een feit en dient het cursusgeld betaald te worden Eenmaal toegelaten ben je verplicht de FLE lessen bij te wonen, uitgezonderd ziekte en andere bijzondere omstandigheden Bij te weinig deelname/aanwezigheidtijdens het eerste jaar zal je het tweede jaar niet verder mogen, c.q. tijdens het tweede jaar het examen niet af kunnen leggen.

Rapportage In het eerste jaar twee geschreven rapporten; januari en juni – worden naar huis gestuurd in het tweede jaar een geschreven rapport in januari cijfers op schaal 1-7 geschreven commentaar aantal lessen gemist

Waarom FLE? Je vindt het leuk om met de Engelse taal en literatuur bezig te zijn Je vindt het leuk verschillende vormen van schrijfvaardigheid beter onder de knie te krijgen: formeel, informeel en creatief Je vindt het leuk naar films en documentaires te kijken en er over te spreken en te schrijven Je vindt het leuk om je in uiteenlopende onderwerpen te verdiepen, je er een mening over te vormen en er over te spreken en schrijven Je bent bereid extra tijd aan je schoolwerk te besteden; niet alleen de 3 lesuren per week, maar ook het extra huiswerk Je vindt het een leuke bijkomstigheid dat FLE helpt ter voorbereiding van willekeurig welke vervolgstudie, denk aan Engelstalige studieboeken, colleges die in het Engels gegeven worden, etc. Je hebt plannen in het buitenland te gaan studeren en vindt het prettig alvast goed te oefenen in zowel de geschreven als gesproken taal

Voor Verdere Vragen Joke Jansma Deputy Head IBDP en FLE Coördinator Gebouw de Esserberg Tel.: