DUTO: Kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie (introductie voor architecten) duto@nationaalarchief.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
Advertisements

Advies databankarchivering COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
12 maart 2008 Structuurplannen Opfrisser SOD Structuurplannen.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Aan de slag met de Baseline Informatiehuishouding van Gemeenten
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Informatiebeheer.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Implementatie ondersteuning werkpleinen
ICT in een dynamische context
Amsterdam virtueel Ruimtelijke plannen in 3D als onderdeel van Bouw Informatie Modellering (BIM) IBA / PMB en OGA – OntwikkelingsAlliantie (OA) Bas Vroon.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire ARCHIVO, NOS MEMORIA Mw. M.L..
Enterprise Document Management Fase
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Project Proceshuis Road show
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Waardering en selectie op de schop Charles Jeurgens Robbert Jan Hageman KVAN, 7 juni 2011.
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Digitale duurzaamheid binnen de VO COP Documentbeheer en archivering
Recordkeeping - naar een digitaal archief
4. Online strategie Internet scorecard
ARCHIEVENPROJEKT CENTER FOR RESEARCH ON DUTCH JEWRY SPI OKTOBER 2012.
6 stappen in Risico management
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
T OTSTANDKOMING SELECTIELIJST Romana Goedendorp BECIS.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Positionering en functionaliteit Informatiebeheer Architectuur Archief 2020 Utrecht 8 juli 2015 Adrie Spruit.
DUTO: kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie Themadag Duurzaam digitaal archiveren bij de provincies
E-Depot Pilot e-Depot Pilot. 1.Gemeente Maastricht 2.NA 3.A C-content (MyLex) – Gershon Janssen (CMIS) 5.NCDD 6.BMC businesscase Partners.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie Themabijeenkomst Digitaal Stelsel Omgevingswet 14 juli 2016
Archiefwet? Informatiewet!
Openbaar Lichaam Bonaire
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Het E-depot van Rotterdam
Waarde(n)vol werk in uitvoering
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

DUTO: Kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie (introductie voor architecten) duto@nationaalarchief.nl

Programma DUTO 0.1  DUTO 0.3 Achterliggende gedachten Inhoud (selectie) Implementatie

Van DUTO 0.1 naar DUTO 0.3 DUTO 0.3 verwacht rond 1 december PDF  wiki Review online Focus op toegevoegde waarde t.o.v bestaande kaders Normenkader  kwaliteitseisen Directe doelgroep beperkt (niet bestuurders en managers) Basisprincipes weg Afgeleide principes  SMART eisen Uitgebreide toelichting op eisen en definities Minder inleidende teksten

Opmerking voor archiefprofessionals Uitgangspunt: archivering aan de voorkant Perspectief: informatiebeheer, niet archiefbeheer Reden: archiefbeheer als gedeeld belang, niet iets extra’s Beoogd effect: archiefbeheer geïntegreerd Implicatie: reframing van archief- en DIV-taal

Gefaseerd vs. Continu beheer Papier: gefaseerd beheer  focus op overgangen Digitaal: continu beheer  focus op ontwerp vooraf creatie dynamisch archief semi-statisch archief statisch archief procesapplicaties schemergebied schemergebied recordsmangement-/archiefapplicaties

afzonderlijke benadering aandacht voor relatie geïsoleerde positie DIV/archief

Duurzaam toegankelijke overheidsinformatie Wens: Overheidsinformatie is vindbaar en bruikbaar voor iedereen die daar recht op heeft, vanaf het moment van ontstaan en voor zolang als noodzakelijk. Waarom: Wetgeving Beleid van overheidsorganisaties Verwachtingen publiek en medewerkers Vergelijk met missie Google: Alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. DUTO beschrijft wat daarvoor moet gebeuren

Belang duurzame toegankelijkheid Burgers en bedrijven: goede dienstverlening rechtsvinding, bewijs, transparantie, verantwoording participatie erfgoed Medeoverheden: ketensamenwerking Eigen organisatie: effectieve en efficiënte werkprocessen business intelligence

Welke overheidsinformatie Alle procesgebonden informatie (= archiefbescheiden): Alle werkprocessen Alle inhoud Alle formaten Alle applicaties Alle fases Alle bewaartermijnen Dat wil niet zeggen dat alle informatie gelijk is!!! Bewaartermijn en beheerregime kan verschillen Mits keuzes weloverwogen en expliciet

Wat is toegankelijk Vindbaar Beschikbaar Interpreteerbaar Authentiek Volledig [opmerking: vervangen de 10 basisprincipes uit versie 0.1]

Wat is duurzaam Informatie toegankelijk gedurende gehele levensloop Ongeacht wijzigingen in processen en applicaties, zoals: Reorganisatie en opheffen van organisatie Update en uitfaseren van applicaties Verplaatsen van informatie tussen applicaties Veranderingen in ondersteunde bestandsformaten Veranderende gebruikerswensen Keuzes maken, zoals: Bewaartermijn (selectielijst) Inschatten technische ontwikkelingen Inschatten toekomstig gebruik

Status duurzame toegankelijkheid Belang wordt onderkend en gevoeld Maar implementatie loopt achter, vooral digitaal Passiviteit, willekeurig en onzichtbaar Oorzaak o.a.: Omslag van analoog naar digitaal Kennis moet nog opgebouwd worden Bestaande kaders en normen niet concreet en uniform

Kwaliteitseisen DUTO Geeft concreet aan wat er geregeld moet zijn Instrument voor specificeren en ontwerpen Doelgroep: Direct: analisten en ontwerpers (adviseurs, architecten, etc.) Indirect: opdrachtgevers en managers Vorm: Lijst met functionele eisen aan informatiebeheer Website (semantische wiki) Community Beheerorganisatie (wijzigingen, ondersteuning, etc.) Door Nationaal Archief (i.v.m. relatie Archiefwet)

Ontwikkeling DUTO-eisen Fasering: Analyse gezaghebbende bronnen (weinig concreet) Best theory (door experts)  hier zijn we nu Best practice (door community) Voorschrift (door bestuurders en/of wetgever) Planning: Versie 0.1: beschikbaar Versie 0.3 (wiki): +/- 1 december Versie 1.0: +/- 1 maart, daarna permanent bèta Voorschrift: na 1-1- 2017

Inhoud

Functionele eisen Beschrijven alleen het ‘wat’, niet het ‘hoe’ Geen aannames over soort systemen (DMS, e-Depot, etc.) Geen eisen aan organisatie

Voorbeelden DUTO-eisen Er is een integrale zoekfunctie voor alle informatieobjecten van de organisatie Er is een classificatieschema voor het indelen van werkprocessen naar de aard van de taak Er is een beschrijving van alle actoren binnen de organisatie Er is een lijst van wettelijke gronden voor het beperken van openbaarheid Een informatieobject heeft een uniek en onveranderlijk identificatiekenmerk

(meta)gegevens informatieobject versie reproductie weergave wijzingen uitwisselen informatieobject versie reproductie weergave waarneming conceptueel model gelijkluidend

informatieobject context werkproces actor applicatie informatieobject etcetera beschrijving beschrijving beschrijving beschrijving

Metagegevens Welke: identificatiekenmerk classificatie (en daarmee semantiek via model) beschrijving inhoud (verwijzing naar) beschrijving van contextentiteiten beperkingen op toegang wijzigingen Automatisch toegevoegd/gewijzigd (zoveel als mogelijk) Zijn beschreven in conceptueel model Kunnen vertaald worden naar standaarden

Implementatie

Implementatie Impact op zowel werkprocessen als applicaties Werkprocessen zoveel mogelijk ontzien Applicaties: Bronapplicaties (mail, zaaksysteem, boekhoudsysteem, …) Archiefapplicatie (DMS, RMA, e-depot, …) Componenten (zoekmachine, conversie, …) Alleen invoeren archiefapplicatie is onvoldoende: Bronapplicaties moeten aangepast worden Vaak is archiefapplicatie helemaal niet nodig Alle bronapplicaties worden geraakt Vergt gefaseerde aanpak!

Risicomanagement

Zelf inkleuren (beheerregimes)

Kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement DUTO-eisen bepaald door DUTO-community beheerregimes bepaald door organisatie bepaald door organisatie Plan bepaald door opdrachtgever Act project Do mede bepaald door ontwerpers Check fit/gap-analyse (DUTO-scan) soms begint het hier

Implementatiestrategie Werkproces als aangrijpingspunt, applicaties volgend Wie: Opdrachtgever: proceseigenaren (daar zit het belang) Opdrachtnemer: informatiemanagement (daar zit de kennis) Wanneer: Op moment van (her)ontwerp werkprocessen en applicaties Na ±10 jaar 80% van alle informatie duurzaam toegankelijk Hoe: Organiseren  verandermanagement Prioriteiten stellen  risicomanagement Eisen stellen en controleren  kwaliteitsmanagement

DUTO-scan Fit/gap-analyse implementatie DUTO-eisen Onderzoeksobject: informatie uit bepaalde werkprocessen van een organisatie bestaande of toekomstige situatie bij voorkeur als verandering aan de orde is Resultaten: concrete aanbevelingen voor verbeteren toegankelijkheid verbeterpunten en praktijkvoorbeelden voor DUTO vergroten kennis binnen en buiten de organisatie Onderzoek, geen toets!

Stappen DUTO-scan Eerste contact Intake Aftrap Onderzoeksopdracht Vooronderzoek Onderzoek (interviews, workshop) Rapportage Presentatie, reactie opdrachtgever Evaluatie DUTO (inhoud en werkwijze) Delen met community Doorlooptijd 5-8: 1,5 maanden, rest moeilijk te schatten