Voorlichtingsavond 30 oktober 2007
VMBO voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs leerwegen sectoren tlgl klbl
Sectoren en afdelingen techniek: - bouw * - metaal * - installatie - elektro - grafisch - voertuigen - transport en logistiek zorg en welzijn: - verzorging * - uiterlijke verzorging economie: - administratie - handel en verkoop - mode en commercie - consumptief landbouw: - landbouw en natuurlijke omgeving
BL en KL Pelikaanweg (PEL) P.C. Boutenssingel (PCB) Verzorging* Sport, dienstverlening en veiligheid ISP Handel en administratie ICT Bouwtechniek* Metaaltechniek* Installatietechniek Elektrotechniek ISP Metalektro (KL) ISP Instalektro (KL) ISP Handel en administratie Zorg en welzijn Economie Techniek Economie
Verplichte vakken avo-vakken in klas 3 en 4 BL / KL Nederlands Engels Duits (3 kl) Economie (handel en administratie) Wiskunde Nask Kunstvakken Victo Maatschappijleer Godsdienst Lichamelijke Opvoeding
TL alle secotren Krimpen a.d. IJssel (KRI) Nieuwerkerk a.d. IJssel (NIE) P.C. Boutenssingel (PCB) Rotterdam Alexanderpolder (RAL)
Verplichte vakken avo-vakken in klas 3 en 4 TL Nederlands Engels Wiskunde Nask Kunstvakken Maatschappijleer Godsdienst Lichamelijke Opvoeding Beroepsvoorbereidend vak: Technologie Keuzevakken: Duits Frans Kunstvakken 2 Nask 2 Aardrijkskunde Geschiedenis
Na VMBO Doorleren: MBO HAVO Werken: Startkwalificatie (18 jaar)
Mogelijkheden op MBO BOL opleiding volgen bij het MBO 5 dagen leren en stage lopen BBL opleiding volgen in het bedrijf en MBO 4 dagen werken en 1 dag leren
Na het voortgezet onderwijs Universiteit Hoger Beroeps- onderwijs ROC Niveau 4 ROC Niveau 4 ROC Niveau 3 ROC Niveau 2 ROC Niveau 1 VWO HAVOTheoretischGemengdKader- beroeps- gericht Basis- beroeps- gericht Geen diploma leerweg
Een beroepskeuze maken Wat zijn je mogelijkheden? Welke karaktereigenschappen heb je? Hoe is je lichamelijke gesteldheid? Waar ben je goed in? Welk soort werk vind je leuk? Welke toekomst wensen heb je? Kies je een baan voor heel je leven?
Keuzebegeleiding Methode Optie Interessetest Voorlichting afdelingskeuze door decaan Gesprekken met mentor / decaan
Activiteiten Beroepenmanifestatie in sporthal “Schenkel ” Excursies: Go Infra SkillsMasters Voorlichtingsavond L18
Kiezen K euzeformulier sector afdeling Inleveren met het tweede rapport.
Bevordering 1 Mening docenten 2 Cijfers
Mening vakdocenten Capaciteiten Inzicht Vaardigheden Werkhouding Samenwerken Zelfstandig werken
Procedure Docent geeft op persoonlijke titel een indicatie van de leerweg Mentor verzamelt informatie Mentor en teamleider doen voorstel gebaseerd op: verzamelde informatie cijfers Vakdocenten bespreken voorstel Vergadering neemt een besluit
Beslissing Bij rapport 2: voorgenomen besluit Het is belangrijk contact te hebben met mentor. Bij rapport 3: definitieve beslissing De leerling wordt geplaatst conform deze beslissing.
Cijfers op niveau Cijfers op het eerst genoemde niveau B2A:BL B2D en EBL / KL B2FKL / TL
Bevordering Drie tekorten mag 5 is 1 tekort 4 is 2 tekorten 3 is 3 tekorten Pedagogisch cijferen
Mogelijkheden B2ABL bouw of metaal (kleine groep) B2DBLalle afdelingen KLalle afdelingen en ISP B2EBLalle afdelingen KLalle afdelingen en ISP B2FKLalle afdelingen en ISP TL
Stellingen Het beste is niet hetzelfde als het hoogste Kinderen die een kans verdienen, moeten die ook krijgen Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden