CSI en forensisch onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

WELKOM.
CSI Oldenzaal.
3. Stoichiometrie Hoeveelheden berekenen van stoffen bij een chemische reactie Natuurwetenschappen Gezondheid en voeding.
Practica/opdrachten via uitdagingen
Natuurwetenschappen Leerplantoelichting STW september 2008 ik.
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
KENNISMAKING MET FYSICA
Lerarenopleiding BASO Chemie
Fysica van elementair belang
1. Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Invloed van omgeving (T en pH) op reacties met CO2
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Maillard reactie Voorbeelden van Maillard reacties:
Wetenschappen 2e en 3e graad
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Les 7: het voorbereiden van een les
Meten en experimenteren
De nieuwe syllabus scheikunde
DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum
ATLANT CATERING WERK MET MEERWAARDE Opleiding Atlant WEL. Thema: Dranken.
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
AD6 in leerplan verzorging
AD in verzorging-voeding
Natuurkunde & Scheikunde
Powerpoint presentatie Natuurkunde § 1.1 & 1.2
Natuurkunde Paragraaf
Ginckels Walter Projectmedewerker Educatie
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Het profielwerkstuk, de Linnaeusprijs en de universiteit
Milieu en veiligheid Kelly van Helden.
Practicum 2.1 Microscopie Praktisch -Inleidend optisch practicum -Bepalen van afmetingen (vergroting...) -Resolutie (optisch en van een digitale camera)
Workshop Informatievaardigheden
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
LEERLING ACTIVITEITEN
PSO. Praktisch school onderzoek.
Onderwijstechnologie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Welkom bij Vereniging ECHT. Publicaties Vereniging ECHT.
Praktijklessen SWLOM1 PERIODE 3. Inhoud Procedure Voor de les Tijdens de les Na de les.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Zuren en basen Scheikunde Niveau 3 Jaar 2 Periode 3 Les 2.
Ouderavond 2015–2016  Voortgezet onderwijs  Voorbereiding voortgezet onderwijs  Kalender.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Chemistry and home Ketting van 100 proefjes chemie/NatWet
Welkom bij DC tuinlab DC tuinlab.
NLT: een vak voor jou?.
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Smul gezond.
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
CSI Oldenzaal.
Welkom! structuur van onze school
Diëten H 5.1 Ruststofwisseling Waar hangt dit van af? lichaamsgewicht
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Zelfherstellende materialen
Praktijk scheikunde P3 SWLOM1 Periode 3.
Voorbereiding op de biologie toets
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
ECONOMIE en IT (A stroom)
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Transcript van de presentatie:

CSI en forensisch onderzoek In chemie – natuurwetenschappen – wetenschappelijk werk - STEM Navorming i.s.m studenten baso chemie /techniek of-3 Vrijdag 11 maart 2016 Filip.Poncelet@ucll.be

Dagindeling 09.30-09.45u: ontvangst 09.45-10.00u: verwelkoming 10.00-10.15u: KVCV 10.15-10.45u: Co-valent 10.45-11.45u: Doorlopen van 2 workshops 11.45-12.45u: Middagmaal 12.45-14.15u: Doorlopen van 3 workshops 10.45-12.15u: Doorlopen van 3 workshops 12.15-13.15u: Middagmaal 13.15-14.15u: Doorlopen van 2 workshops 14.15-14.30u: Koffiepauze 14.30-16.00u: Doorlopen van 3 workshops 16.00-16.05u: Afronding

Map 1. Etiket : naam – school – startgroep 2. Bundel CSI Onderzoeksvraag Materiaal/stoffen Werkwijze 3. Maaltijdbon: soep/brood – middagschotel – nagerecht – drank 4. Aanwezigheidsattest 5. Flyer Lerarenopleiding BASO chemie 6. Evaluatieformulier

Groep 1: start chemie (1.17) vooraan: Korneel + Dorine Groep2: start chemie (1.17) achteraan: Astrid + Nick Groep3: start biologielokaal(1.20) : Dorien + Jorne Groep4: start fysica achteraan(1.30): Linde + Nele Groep5: start fysica vooraan(1.30): Bertil + Olivier Groep6: start techniek voor(0.14): Joke + Jorge Groep7: start techniek achter(0.14):Sandra +Laure+ Maarten Groep8: start vergaderlokaal(2.23): Celine + Marlies

1: DNA afzonderen uit een banaan. 2: DNA uit wangslijmvliezen/ speeksel 3: Elektroforese van DNA 4: Geheime koperboodschap 5: Rood-Gouden boodschap 6: Bont Geheimschrift. 7: Het schenden van briefgeheim 8: Geheime boodschap korte tijd zichtbaar. 9: Bloedspetters analyseren 10: Bloedgroepen met zelfgemaakt bloed 11: Botten in zuur en base. 12: Crème maken 13: Halveringstijd: 14: Forensische antropologie 15: Vind het moordwapen: Kogelbaan 16: Gelatine en kogel: kogelinslag 17: Bepaling van de dikte van een haar. 18: Haarpalet 19: Haarbeschadiging 20: Haren laten verdwijnen 21: Lievelingslimonade van de moordenaar? 22: Parfumanalyse 23: Vezels onderzoeken onder de microscoop 24: Verbrandingstest op vezels 25: Chemisch onderzoek vezels 26: Drugskit 27: De moordplaats geeft ook zijn informatie. 28: De moordplaats bepalen via bladeren. 29: De temperatuur van een lijk 30: Heart Rate app en VitalSigns Philips 31: De plaats delict in kaart brengen 32 Vingerafdrukken met ninhydrine 33: Vingerafdrukken met cacao- en talkpoeder 34: Vingerafdrukken op een ballon 35: Vingerafdrukken op klei 36: Vingerafdrukken met jodiumdampen 37: Bepalen van de kleur van een grondstaal 38: pH van een grondstaal 39: Calciumcarbonaat in grondstaal 40: Ijzergehalte in een grondstaal 41: Sedimentatie 41: Geheime boodschap citroensap / bakpoeder 42: Geheime boodschap met een tintenkiller 43: Inktanalyse 44: Kogeltype bepaling 45: Kunststoffen bepalen 46: Geweerschot residu bepalen (lood/nitraat) 47: Metalen bepalen met vlamtest 48: Nitriet bepalen afkomstig van kogelresidu 49: Zinkanalyse in babypoeder 50: Mysterie van de poeders 51: Microscopie bloed 52: Aantonen van bloed met twee testen 53: Bloedgroepen onderscheiden 54: Fysische eigenschappen van glas onderzoeken 55: Drugstesten met pijnstillers 56: Voetafdrukken 57: Energetische aspecten kogelbaan 58: Handgeschrift

CSI -cases CSI- case/koffer voor de eerste graad: invalshoek natuurwetenschappen – STEM CSI-case/koffer voor de tweede graad Invalshoek wetenschappen Bouw zelf een case uit samen met je leerlingen: 55 uitgewerkte proeven (OVUR) Integratie Ipad, smartphone… Theoretische benaderingen

DIGITAAL :Onderzoek Onderzoeksvraag Voorbereiding Uitvoering Begrippen als achtergrond Materiaal en stoffen Bereiding oplossingen Opstelling Veiligheid Etiketten H/P zinnen WGK code COS brochure Uitvoering Werkwijze Waarneming Reflecteren Reacties Besluit Koppeling aan leerplan Koppeling andere onderwijsvakken Bronnen Literatuur Film Tips en tricks Werkblaadje Verdachten totaal

Website: Chemieleerkracht.be www.chemieleerkracht.be chemie.basolimburg.ucll.be https://www.facebook.com/chemieleerkrachtbe-1498936547081073/

Chemieleerkracht.be chemie.basolimburg.ucll.be Navorming Experimenten Spellen en film ICT Quiz Animatie Web2.0 Chemie Algemeen Ipad Contexten Cartoons Geleerden Stockbeheer Stoffen Veilig in labo Extra’s Begrippenlijst Lager onderwijs Nieuwsbrieven Bronnen chemie.basolimburg.ucll.be

Proefjes met voedingsmiddelen deel2 Bruis/water – wijn – geestrijke dranken – melk – frisdranken – suiker –zout – bakpoeder – soda - zetmeel Navorming i.s.m studenten baso chemie of-3 Dinsdag 26 april 2016 Filip.Poncelet@ucll.be proeven

FREEK CONTROLE COR NAVAL I