Kadervorming communicatie – sessie1 12 april 2016 Vlaams Brabant & Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een afdelingswebsite bouwen met Google Sites
Advertisements

verenigings- communicatie
ontwerp - beheer - analyseer
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Workshop: ‘Opvoedcoach vanuit eigen praktijk’
Introductiebijeenkomst
Internet fun & veilig! titeldia.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Bavaria Serveerdesk Zo. kan het ook!
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Waarom Dress for Success?
SaMBO ICT Conferentie 19 januari 2012 Vertrouwelijk.
How to avoid being a code monkey ? Peter Vantieghem 18/6/2013.
BallonRon en Mechies Schmink Ballondecoraties
NAAR DE VAKANTIEBEURS Communicatie rondom de Vakantiebeurs.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Prokkelen Laagdrempelig, participatie, inclusie Marian Geling.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
O NLINE M ARKETING E XPERT, IN EEN WEEK. Sanne Koenders & Esmeé van der Aa.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Afbeeldingen op je webpagina
Studentencongres Reclame en PR.
Personeelsessie LOKO.
Planning bijeenkomsten ZZP Culemborg Wie zijn wij? De activiteitencommissie Andrea, Wim en Bep.
H51PHOTOSHOP 1 Les 4 Hagar: Vullen. audiovisueel centrum meise 2 Overzicht Elementaire handelingen  Vullen  Patronen.
Opslag Formaten.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
Definitief concept GG. Doelgroep 1 Singles Mannen en vrouwen Opzoek naar een serieuze relatie Tussen de 25 en de 35 jaar oud Weten wat ze willen Staan.
Beeldbewerking.
Minor Internet Marketing
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
DIGITALE FOTOGRAFIE V.10. DIGITALE FOTOGRAFIE Een inleiding in de digitale fotografie Info op website:
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Pedagogisch werken in de wijk
Prokkelweek maandag 6 t/m zaterdag 11 juni 1 week als voorbeeld voor de rest van het jaar.
Presentatie “OnS”. “OnS” staat voor “Ontmoet in Slochteren”
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
If you are looking for a perfect and reliable copyshop and printshop services in Nederland, then your search is complete.
Alle Uw Print Shop behoeften End hier  Internet Copyshop is een gerenommeerde naam in de print en media-industrie. Dit bedrijf bedient Nederland uit.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
BANNERS EN BUTTONS Beppie Jansen, Nathalie Hagen, Angela Voortman.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Printshop Services Online Copyshop, Printshop, Printen.
Team Communicatie 6 enthousiaste vrijwilligers Eind 2012 gestart Persvoorlichting, sociale media, evenementen, Kampong TV, interne communicatie, evenementen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Meer communiceren met een klein budget
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Social Media & Sport Deel I
What will you do to change the
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Huiswerkcontrole tabel 2
BASISCURSUS KLEUR BASIS KLEUREN.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Omzetting van kleur naar zwart wit
Social media voor statenleden/politici
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Kadervorming communicatie – sessie1 12 april 2016 Vlaams Brabant & Brussel

Even kennismaken / uitwisselen (1 min. per persoon) Kwb-afdeling ………….. = welk dier? Specifiek advies nodig tijdens deze kadervorming?

Wat weten ze over ons? Een bloemlezing… Katholieke Werklieden Bond. Arbeiders. Zondagochtend. De 'zachte' tak van het ACW. Socio-cultureel werk, vormingen… Gekend bij de ACV'ers. Steeds onbekender bij 'externen'. Katholiek, oud, vereniging Niets :-) ken het niet KWB? Daar heb ik google voor nodig...

Wat weten ze over ons? Een bloemlezing… Kookcursussen, de mannelijke kav, euh eigenlijk weet ik daar niet veel van hoor. Katholiek, beetje ouwbollig, vorming. Die hebben een vlag! Beetje gepensioneerde chiroleiders. Katholieke werklieden bond? Ooit rijles van gekregen ;) Werkmannen? Die mannen helpen bij het leren parkeren enzo. De schrijfwedstrijd die ik een paar jaar op rij gewonnen heb toen in int lager zat. En bonnekes voor goedkoper te zwemmen in Hengelhoef.

Wat weten ze over ons? Een bloemlezing… Ah kwb. Zegt me niets. Katholieke wijvenbreiclub? Kilowattuur? Christelijke werknemersbeweging? Ehm.. koninklijk wetsbesluit? DAT KAN BETER!

Promotie is…

1 - Communicatie Wat is doel van je promotie? (s.m.a.r.t.) Wie zijn jullie? Wat is je verhaal? elevator pitch / kernbegrippen bepalen (DNA-traject kwb Vlbr&Bxl) Interactie: graag! WAAROM Doen we het? WAT / HOE

Promotie is… 2 - Nooit teveel 3000 / d (3 /m) kans om opgemerkt te worden?

Promotie is… 3 - Bewust / gepland Doel + verhaal Doelgroep(en) Hoe / wanneer bereiken (mediaplan) (Taak)afspraken binnen afdeling! WWeek1Week2Week3Week4Week5Week6Week7 Interne communicatie Communicatie met pers en media Offline (drukwerk, affiche, flyer, uitnodiging) Mond aan mond Sociale media (Facebook, Twitter, Youtube,…) Website en nieuwsbrief Doelgroepcommunicatie bv. doelgroepmail

Media(plan)? advertentie, affiche, ansichtkaart, balonnen, banner, billboard, blog, boek, brief, brochure, busreclame (openbaar vervoer), cadeau, commercials (radio/tv/internet), dagbladreclame, direct mail, displays, dvd, , evenementsdrukwerk zoals bierviltjes, t-shirts, vlaggen, waterflesjes, e-zine, film, foto, gesprek, huis-aan-huisfolders, huisbezoek, informatiemarkt, informatiepanelen, informatiepakket, jingle, kalender, kerstkaart, kleding, lichtkrant, nieuwsbrief, omroepinstallatie (bv. geluidswagen), persbericht, persconferentie, poster, presentatie, sms, spandoek, stickers, telefoon, teletekst, twitter, videoscherm, vlaggen, website BUDGET, RIGHT FIT, MIX

Promotie is… 4 - Be good, and tell it! Product dat er staat Gelijkgezinden (peers) boven autoriteit > viraal?!  Echtheid / coherentie!

WHIDA? “Wat Heb Ik DaarAan?” Motivatoren: Financieel, vaardigheden, ontmoeting, sfeer, exclusiviteit, idealisme, of mix daarvan. Aanbodgericht -> vraaggericht. (doelgroep kennen) Uniek! (USP) USP

AIDA? Attention(aandacht) Interest(interesse) Desire(verlangen) Action(actie)

De tips op een rijtje Bepaal je doelen + verhaal (“waarom”) Meer = beter Handel bewust: Plan je communicatie (matrix) i.f.v. doel+verhaal, doelgroepen Mix je media i.f.v. “right fit” en budget/tijdsinverstering Verzorg je product (echtheid) Ga in andermans schoenen staan: WHIDA Opbouw van communicatie: AIDA

Even doen! (5 groepjes van 3, telkens 4 min. uitwisselen + 1 min. per groepje plenair terugkoppelen) totaal ca. 40 min. Voorbeelden nieuwsbrief / affiche / flyer / sociale media / website WHIDA. Welke motivatoren vind je terug? Voldoende? Herken je de AIDA elementen? Of ontbreken er?  Afspraak: wees respectvol, afdelingen zijn aanwezig

Nieuwsbrief

Affiche

Flyer

Nieuwsbrief

Sociale media (enkel AIDA)

Website

Affiche

Afmetingen social media works.be/cw1/blog/ha ndig-de-nieuwe- afmetingen-voor- facebook-twitter-en- andere-sociale-media- %C3%A9%C3%A9n- overzicht#.Vwu5hvmLR pg

Specifiek over drukwerk

Waarom verzorgd drukwerk? Hoge verwachtingen als kwb-lid, als consument Externe zichtbaarheid & imago Bereikbaarheid voor hobbyisten Betaalbaarheid, ook voor kleurendruk

Basisbegrippen: kleuren RGB (schermen): Rood – groen – blauw Lichtbronnen Cmyk (drukwerk): Cyaan – magenta – geel (yellow) – zwart (k) Reflectie PMS: pantone (drukwerk)

Basisbegrippen: kwb-kleuren Lichtgroen CMYK – RGB HEX#EAE34D Paars CMYK RGB HEX #9D0053 Donkergroen CMYK RGB HEX #C2B900

Basisbegrippen: afloop AFLOPEND OF NIET? (BLEED): Drukwerk kappen zonder witte randen

Basisbegrippen: raster/vector Rasterafbeeldingen: Pixels (blokjes) met vaste kleur Vergroten = kwaliteitsverlies.JPG /.BMP /.GIF / … Vectoren: Wiskundige (meetkundige) opbouw Vergrootbaar zonder kwaliteitsverlies.PDF /.PS /.AI / … RASTERAFBEELDINGVECTORAFBEELDING

Basisbegrippen: resolutie DPI: = DOTS PER INCH = RESOLUTIE Maat kwaliteit Afbeeldingen Groter = beter! (let op: gebruik) Instellen camera Hoge resolutie Afdruk 300 DPI Lage resolutie Scherm (internet) 72 DPI

Basisbegrippen: soorten fonts Met / zonder schreef (serif / sans serif) Combineer niet teveel (max. 3) Kies bewust! Raak: ASAP + ROBOTO Enkele adresjes:

Basisbegrippen: fonts (fout gebruik)

Basisbegrippen: kleuren

Basisbegrippen: Comic Sans…

Basisbegrippen: Wordart…

Enkele toepassingen Kwb-uitnodingendienstwww.kwb.be/uitnodigingenwww.kwb.be/uitnodigingen MS Publisher (drukwerk) In office pakket Basis technische kennis nodig Gimp (fotobewerking) Gratis Veel technische kennis nodig Adobe creative suite (Indesign, Photoshop, Illustrator, …) Zeer uitgebreide functionaliteit Duur! Veel technische kennis nodig

Even doen! Enkele voorbeelden. Jullie evaluatie? (niet whida/aida, wel stijl)

Jullie vragen?

Bedankt – Wel thuis!