WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Energieborrel Klimaatwijken
Advertisements

Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Transport en Infrastructuur
Duurzame aandrijving en hybride
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Project “Schone motor”
Duurzaam koelen en verwarmen met aardgas
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Gemiddeld energieverbruik per woning Ca m³ aardgas voor verwarming, daalt langzaam Ca. 350 m³ aardgas voor warm water, lijkt.
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Het water hier op aarde 2x Dat raakt nu op 2x
Hoe elektriciteit opwekken?
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Energieomzettingen in technische toepassingen
Energieomzettingen in technische toepassingen
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
Stoffen en hun eigenschappen
OVERZICHT PRESENTATIE
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Effecten afhankelijk van type olie
Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)
NATUURKUNDE’ Paragraaf 6.4
Een voorbereidende doe-les voor groep 8
Deel 2 Uitleg paragraaf 2-5 H2.
WAT IS ELEKTRICITEIT H 8 Elektriciteit De wet van Ohm.
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Ontwikkelingen in de scheepsbouw 11 maart Netherlands Maritime Technology Branchevereniging van de maritieme maakindustrie, 400 leden 300 toeleveranciers,
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Asfaltcentrale Utrecht
IJS EN KLIMAAT nlt module met stukken natuurkunde
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
Informatiebijeenkomst Het Zon Effect Welkom. Programma uur Opening door de dagvoorzitter uur Al vijf jaar Het Zon Effect – Ilse Pama, ZMf.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders Verduurzaming in de maritieme sector Symposium 30 jaar Stichting De Noordzee 16 december 2010 Tineke Netelenbos.
Milieu Silke, Amber, Jules, Geertje. Klimaatverandering. Altijd warmere en koudere periodes geweest Waarom nu dus druk maken? Andere situatie, mensen.
Klaren EN Bottelen Theo Jacobi. Klaren EN Bottelen Theo Jacobi.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Groen voor luchtkwaliteit (1) Probleem, beleid, onderzoek en groenstructuur Ontwikkeld door Alterra Ing. E.A. de Vries.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
een toekomst zonder gas
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Wat is CO2? CO2 = natuurlijk gas Fossiele brandstoffen
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Algen als dragers van de circulaire economie
De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval
Klein vaarbewijs 5e bijeenkomst.
Euronorm voor diesel generatoren
Wat is warmte? Eerst iets over energie Warmteoverdracht technieken
Zonnebloem op zonne-energie
LNG met haring 21 juni 2018.
Binnenvaart.
Brandstoffen verbranden
LNG pilots Vloeibaar aardgas als (transitie)brandstof voor het zware wegvervoer Almelo, 14 december 2018 Provincie Gelderland, Theo Heinink.
Brandstoffen verbranden
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Toolbox Diesel Motor Emissie (DME)
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart …. allen in de Nederlandse Maritieme familie: 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

Een ochtend over een té onbekend potentieel:  voor klimaat- en milieu-verbetering  voor file-vermindering zónder miljarden aan asfalt programma:1. presentatie 2. rondkijken alhier met toelichtingen 3. aan boord MS Nadorias 4. afrondend gesprek alhier 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

Presentatie: 1. Een serie 7 CONCRETE TECHNISCHE OPLOSSINGEN “…. voor niet – techneuten…..” (meeste staat hier) vanuit de Nederlandse Scheepsbouw- en maak-industrie, die metéén kunnen… 2. “moraal van het verhaal” : zoveel potentie…. …. neem dat mee in beleid 3. onze hoop over wat de politiek kan doen 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! FOTO NADORIAS 1.1. Diesel-elektrisch maken van een schip: PROBLEEM: Voor PIEK-vermogen sóms alle 1500 PK nodig…..... maar 80 a 90 % tijd gebruik je maar 250 á 400 pk, … motor draait dus op kwart = vies en onzuinig OPLOSSING: 80 a 90 % van de tijd: schroef door elektrische motor laten draaien, stroom uit één of twéé optimaal draaiende 250 pk generatoren EFFECT: 25 % minder CO2 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! Hier filmje Nadorias 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.2. Diesel-elektrisch maken met BUFFER-ACCU’s; volledig hybride: PROBLEEM: Voor PIEK-vermogen sóms alle 1500 PK nodig…..... maar 80 a 90 % tijd gebruik je maar 250 á 400 pk, … motor draait dus op kwart = vies en onzuinig OPLOSSING: zie plaatjes….. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.2. Diesel-elektrisch maken met BUFFER-ACCU’s; volledig hybride i.p.v PK…. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.2. Diesel elektrisch maken met BUFFER-ACCU’s; volledig hybride EFFECT: Brandstof/ CO2: 40 a 45 % minder Nox: 95 % minder (met nageschakelde technieken) Fijnstof : 95 % minder (met nageschakelde technieken) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.3. LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof: Dual-fuel oplossing: in plaats van diesel wordt LNG de brandstof Hybride LNG- elektrisch: LNG in een hybride installatie 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.3. LNG in Dual-fuel toepassing: 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.3. LNG- dual-fuel, of LNG en volledig hybride: EFFECT LNG DUAL-FUEL:CO2 ca. 20 % minder NO x ca. 90 % minder Fijnstofca. 90 % minder EFFECT LNG- DUAL-FUEL ÉN HYBRIDECO2ca. 50 – 55 % minder NO xca. 95% minder Fijnstofca. 95 % (ca. 99%) minder 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.4. Flexibele tunnel in binnenvaart; FLEX TUNNEL PROBLEEM: in ondiepte varen: schroef kan geen water onder het schip vandaan halen….. Zo maar 25 % te veel uitstoot / CO2 OPLOSSING: FLEX TUNNEL: toestroom van OPZIJ beter 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.4. FLEX TUNNEL 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.4. FLEX TUNNEL EFFECT: varieert met de diepte van het water…. Ondiep CO2 besparing tot 27 % Diep geen besparing tov vaste tunnel GEMIDDELD “over all”: ca. 10 % 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.5. LUCHTSMERING ONDER WATER PROBLEEM: veel weerstand = wrijving met water OPLOSSING: creëer een LUCHTLAAGJE onder de vlakke bodem 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.5. LUCHTSMERING ONDER WATER EFFECT CO2:ca. 15 % minder (varieert per diepgang) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.6. ECOLOGISCH EXPERIMENTEEL VISSERSCHIP 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.6. ECOLOGISCH EXPERIMENTEEL VISSERSCHIP combinatie allerlei technieken: - diesel-electrische aandrijving - warmte-terugwinning - integraal power-management - lichte materialen, nieuw ontwikkelde rompvorm en composiet-technologie - visverwerking aan boord in een ononderbroken koelketen - nieuwe vis-technieken EFFECT : CO2 ca. 80 % minder bij vergelijkbare vis-capaciteit 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.7. SCRUBBER ONTZWAVELING-TECHNOLOGIE PROBLEEM: Zware olie als brandstof: veel SO2 (zwavel) uitstoot OPLOSSING: Scrubber-technologie: Zwavel binden/ afvangen in fijn verneveld zeewater, dan het zwavel uit zeewater halen, en schoon water terug 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.7. SCRUBBER ONTZWAVELING -TECHNOLOGIE EFFECT: vrijwel alle SO2 eruit 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! Moraal van het verhaal 1/3 NEDERLAND transportland kampt met:  FILES en géén geld en ruimte voor veel extra wegen…  vrachtauto: in lab. schoon, maar in file: onzuinig en vies NEDERLAND Klimaat-bewust land heeft wensen en verplichtingen:  enorme CO2 –reductie taakstellingen  enorme Zwavel en Nox en fijnstof uitdagingen 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! Moraal van het verhaal 2/3 NU AL…. Kan er zo veel uit de file:  3000 tons SHALIMAR: 100 grote 30-tons vrachtwagens  Ook TLN zegt: op weg wat op weg MOET, anders water… NU al…. Kan er zo veel uit de lucht:  CO2 uitstoot per ton-kilometer: weg 65 gram, water: 25 gram  30 ton over weg: 500 PK nodig; 3000 ton over water: 3 x 500 = 1500 PK 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! Moraal van het verhaal 3/3 POTENTIEEL VAN SCHEEPSBOUW IN (binnen-)SCHEEPVAART bovenop NU AL: bij brééd invoeren technologieën… CO2 binnenvaart: min % projectie op héél NL goederenvervoer: CO2 NL VERVOERSLAND: min 12-15% (bij spoor/ weg/ water: 5 / 60/ 35 %) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor) steeds: AO Scheepvaart resp. AO Spoor resp. AO Wegen waarom niet: AO “Nationale Vervoerscapaciteit” of….. AO “infrastructuurkaart verdeling goederenstromen” 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor)  Herken en ZET IN: de Nederlandse (Maritieme) Industrie als “ENABLER VAN DE NATIONALE VERGROENINGS-AGENDA” (en zet dit in je verkiezingsprogramma’s…) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor)  Herken en ZET IN: de Nederlandse (Maritieme) Industrie als “ENABLER VAN DE NATIONALE VERGROENINGS-AGENDA” (en zet dit in je verkiezingsprogramma’s…)  “PUT YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS…..” nogmaals: ZET IN…. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  “PUT YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS…..” dat deed u eerder…. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor)  HERKEN en ZET IN: de Nederlandse (Maritieme) Industrie als “EEN (nu onbenutte…) ENABLER VAN DE NATIONALE VERGROENINGS-AGENDA” (en zet dit in je verkiezingsprogramma’s…)  “PUT YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS…..” nogmaals: ZET IN…. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

dank namens allen in…….  nu rondkijken en toelichting bij diverse opstellingen  aan boord MS Nadorias  napraten en retour met lunch-pakket 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !