Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
Doel experimentele doorlopende leerroutes vmbo-mbo Aantrekkelijkheid beroepsonderwijs vergroten, via: Uitdagende, meer doelmatige en waar mogelijk versnelde leerroutes Betere doorstroming vmbo-mbo Minder uitval
Ter inspiratie: twee leerlingprofielen
Kenmerken routes Vakmanschaproute vmbo basis en kader alle sectoren CSPE en examen sectorvakken niet verplicht diploma mbo 2 alle domeinen Technologieroute vmbo gl en tl techniek, technologie in GL volledig vmbo examen + diploma diploma mbo 4 topsectoren = techniek, innovatief groen Beide routes Start derde leerjaar vmbo - BOL en BBL - Geïntegreerd onderwijsprogramma – versnelling mogelijk – vakken gespreid afsluiten Samenwerkingsovereenkomst (met o.a. terugvaloptie voor de deelnemer) Reguliere bekostiging
Waarom deelnemen? Ruimte voor regionale inkleuring. Focus op: Doelgroep Regionale arbeidsmarkt Doelmatig aanbod bij dalende leerlingaantallen ……
Aanvragen experimenten Schooljaar : aangevraagd 2013 Schooljaar ; 1 t/m 31 oktober 2014: tenminste één vmbo-school + mbo-instelling Per route en combinatie sector & domein één aanvraag indienen
Stand van zaken Veel animo Verhouding vakmanschap – technologie Veel techniek Regionale spreiding Bilaterale / regionale samenwerkingsverbanden
Ondersteuning experimenten Netwerk (ondersteuning) Helpdesk DUO Leerlingprofielen Leerplankaders voor beide routes Digitaal platform PLEIO Betrokkenheid inspectie(s) Monitor
Voorbereiding aanvragen Regionale voorlichtingsbijeenkomst en Adviesgesprekken
Tessa van Dorp Saskia Frenken Dorin Bolkesteijn 14 maart 2014