ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
3 H/V, kiezen voor een profiel
Verbinden met energie Sporen naar de toekomst met GPX op basis van ICT en energie.
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Presentatie BètaMentality
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
© 2005 natuurlijke partner voor jongerenmarkten Products, services & marketing for sustainable [youth]markets ¤
Hang je poppetje op de muur.
Update nodig? test je eigen mediawijsheid. Wat is‘bloggen’?
Bedrijfsleven en onderwijs: “een paar apart”. Agenda Wat is ICT~Office Wat is het CIO Platform Waarom zijn we niet één Waar wel samen voor B.V. Nederland.
Wie durft te zeggen dat vrouwen ook niet in staat zijn om technische problemen van een auto te herkennen?
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Een lessenserie van drie lessen
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Ho 8: Portfolio.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Wie zijn wij? Welkom Wie ben ik en wat is mijn functie (diegene die de presentatie geeft) Wat doen wij in dit bedrijf? Waarom geef ik deze presentatie?
Mij een zorg!?.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Masker.
Waarom WISSCHNAT? Nut van de N-profielvakken voor jou (en de maatschappij)
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Met wie ben je in gesprek geweest? Wat heb jij zelf in je rol gedaan?
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Mijn stage plek is solis, afdeling Gr.Voorster. Naam: Pinar I Klas: 5a Jaar: 17 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
LOB 3 HAVO Schooljaar
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Waar gaan we heen met het weidevogelbeheer De Groene Motor 06 november 2014 “de Zwaan” Berkenwoude Ron van Wetten.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Doelen realiseren met media
Introductie Zorg & Technologie
Tilburg University Facts&Figures 2015.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
<naam bedrijf> & <naam school>
Een lerende en adaptieve organisatie
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013

Wat betekent onderwijs en ict voor jou

Onderwijs, JONGEREN en ICT

Jongerentrends 2013 – bronnen Trendwolves en YoungWorks Hyperambitieus On-off line Sharification Virtueel imago Digital natives Hoog tempo 24 uurs economie Participatie

WELK ICT TYPE BEN JIJ?

VAN BÈTAMENTALITY NAAR ICT-MINDSETS INVENTARISATIE -D ESKRESEARCH -I NPUT VANUIT HBO-I INVENTARISATIE -D ESKRESEARCH -I NPUT VANUIT HBO-I ONDERZOEK -B ÈTA M ENTALITY JONGERENPANEL -I NTERVIEWS OUDERS / DECANEN ONDERZOEK -B ÈTA M ENTALITY JONGERENPANEL -I NTERVIEWS OUDERS / DECANEN ICT-MINDSETS

BÈTAMENTALITY ALS BASIS

SPONTANE BEELD ICT: ASSOCIATIES

HET ICT-MINDSETS MODEL

HUIDIGE IMAGO ICT F UNCTIONEEL O NDERHOUD B ELANGRIJK MAAR VANZELFSPREKEND A CHTER DE SCHERMEN H UIDIGE IMAGO ICT F UNCTIONEEL O NDERHOUD B ELANGRIJK MAAR VANZELFSPREKEND A CHTER DE SCHERMEN

HUIDIGE IMAGO ICT I DEALE IMAGO ICT H UIDIGE IMAGO ICT F UNCTIONEEL O NDERHOUD B ELANGRIJK MAAR VANZELFSPREKEND A CHTER DE SCHERMEN H UIDIGE IMAGO ICT F UNCTIONEEL O NDERHOUD B ELANGRIJK MAAR VANZELFSPREKEND A CHTER DE SCHERMEN

DE VIER ICT-MINDSETS

“Ict is onmisbaar!” Wie ben ik? Ik hoef niet op te vallen (rol achter de schermen) Ik voel me prettig bij mensen met dezelfde interesse (zelfde taal) Wat betekent ict voor mij? Dol op de technische werking van computers Trots op inhoudelijke kennis ict Typische ict-expert Wat vind ik belangrijk (voor mijn toekomst)? Praktisch ingesteld, inhoudelijke uitdaging Ondersteunende en onderhoudende rol Liever een laptop dan een auto van de zaak

“Ict is onmisbaar!” Kansen en bedreigingen Dit type bepaalt voor groot deel huidig imago ict = zowel kans als bedreiging Biedt voldoende inhoudelijke uitdagingen

“Ict is fun!” Wie ben ik? Online én offline Creatief Opvallen met technische creativiteit Wat betekent ict voor mij? Games, consoles, digitale mogelijkheden voor muziek maken, deze jongeren hebben ict overal om zich heen Trots op de creatieve (technische) mogelijkheden van ict Wat vind ik belangrijk (voor mijn toekomst)? Creativiteit, uitdaging & afwisseling ‘Spelen’ met ict-techniek, crossmediaal

“Ict is fun!” Kansen en bedreigingen Dit type realiseert zich vaak nog niet welke mogelijkheden je hebt met een ict opleiding of binnen een bedrijf Meer nadruk op gekke, creatieve ict-toepassingen die het dagelijks leven verrijken

“Met ict ben je succesvol!” Wie ben ik? Bewondering van anderen, comfortabel leven, merkbewust Status en zekerheid; zowel in het dagelijks leven als voor de toekomst Wat betekent ict voor mij? Ict als praktisch & sociaal communicatiemiddel Ict-toepassingen als statussymbool Trots op status, bewondering van anderen voor ict-toepassingen Bekende (statusverhogende) merken & bedrijven Wat vind ik belangrijk (voor mijn toekomst)? Zekerheid, een goede beloning en het liefst een (doorgroei)mogelijkheid voor een leidinggevende functie Flitscarrière, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden

“Met ict ben je succesvol!” Kansen en bedreigingen Nadruk op succesverhalen, snelle ontwikkelingen, internationale aspecten, wat levert een carriere in de ict op Het bedenken of aansturen van de meer ‘spectaculaire’ toepassingen

“Ict is menselijk!” Wie ben ik? Ict is vanzelfsprekend en onmisbaar, maar ik doe liever iets met mensen Betrokken, sociaal, idealistisch Wat betekent ict voor mij? Trots op menselijke kant van ict − Verbeteren van leefkwaliteit − Eindgebruiker centraal Toepassingen voor en door mensen Wat vind ik belangrijk (voor mijn toekomst)? Samenwerken (ook met andere disciplines) Iets met mensen, iets medisch, iets maatschappelijks, iets in de ontwikkelingshulp.

“Ict is menselijk!” Kansen en bedreigingen Ict is geen voor de hand liggende keuze: functionele imago en type schrikt de sociale ict-er af Nadruk op toepassingen en eindgebruiker Nadruk op ict in relatie tot milieu, derde wereld, zorg, user interface

DE VIER ICT-MINDSETS – KERNVRAAG PER TYPE Wat kun je maken/bedenken Wat kun je bereiken? Wat kun je leren? Wat kun je betekenen?

Welk type ben jij ?