ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013
Wat betekent onderwijs en ict voor jou
Onderwijs, JONGEREN en ICT
Jongerentrends 2013 – bronnen Trendwolves en YoungWorks Hyperambitieus On-off line Sharification Virtueel imago Digital natives Hoog tempo 24 uurs economie Participatie
WELK ICT TYPE BEN JIJ?
VAN BÈTAMENTALITY NAAR ICT-MINDSETS INVENTARISATIE -D ESKRESEARCH -I NPUT VANUIT HBO-I INVENTARISATIE -D ESKRESEARCH -I NPUT VANUIT HBO-I ONDERZOEK -B ÈTA M ENTALITY JONGERENPANEL -I NTERVIEWS OUDERS / DECANEN ONDERZOEK -B ÈTA M ENTALITY JONGERENPANEL -I NTERVIEWS OUDERS / DECANEN ICT-MINDSETS
BÈTAMENTALITY ALS BASIS
SPONTANE BEELD ICT: ASSOCIATIES
HET ICT-MINDSETS MODEL
HUIDIGE IMAGO ICT F UNCTIONEEL O NDERHOUD B ELANGRIJK MAAR VANZELFSPREKEND A CHTER DE SCHERMEN H UIDIGE IMAGO ICT F UNCTIONEEL O NDERHOUD B ELANGRIJK MAAR VANZELFSPREKEND A CHTER DE SCHERMEN
HUIDIGE IMAGO ICT I DEALE IMAGO ICT H UIDIGE IMAGO ICT F UNCTIONEEL O NDERHOUD B ELANGRIJK MAAR VANZELFSPREKEND A CHTER DE SCHERMEN H UIDIGE IMAGO ICT F UNCTIONEEL O NDERHOUD B ELANGRIJK MAAR VANZELFSPREKEND A CHTER DE SCHERMEN
DE VIER ICT-MINDSETS
“Ict is onmisbaar!” Wie ben ik? Ik hoef niet op te vallen (rol achter de schermen) Ik voel me prettig bij mensen met dezelfde interesse (zelfde taal) Wat betekent ict voor mij? Dol op de technische werking van computers Trots op inhoudelijke kennis ict Typische ict-expert Wat vind ik belangrijk (voor mijn toekomst)? Praktisch ingesteld, inhoudelijke uitdaging Ondersteunende en onderhoudende rol Liever een laptop dan een auto van de zaak
“Ict is onmisbaar!” Kansen en bedreigingen Dit type bepaalt voor groot deel huidig imago ict = zowel kans als bedreiging Biedt voldoende inhoudelijke uitdagingen
“Ict is fun!” Wie ben ik? Online én offline Creatief Opvallen met technische creativiteit Wat betekent ict voor mij? Games, consoles, digitale mogelijkheden voor muziek maken, deze jongeren hebben ict overal om zich heen Trots op de creatieve (technische) mogelijkheden van ict Wat vind ik belangrijk (voor mijn toekomst)? Creativiteit, uitdaging & afwisseling ‘Spelen’ met ict-techniek, crossmediaal
“Ict is fun!” Kansen en bedreigingen Dit type realiseert zich vaak nog niet welke mogelijkheden je hebt met een ict opleiding of binnen een bedrijf Meer nadruk op gekke, creatieve ict-toepassingen die het dagelijks leven verrijken
“Met ict ben je succesvol!” Wie ben ik? Bewondering van anderen, comfortabel leven, merkbewust Status en zekerheid; zowel in het dagelijks leven als voor de toekomst Wat betekent ict voor mij? Ict als praktisch & sociaal communicatiemiddel Ict-toepassingen als statussymbool Trots op status, bewondering van anderen voor ict-toepassingen Bekende (statusverhogende) merken & bedrijven Wat vind ik belangrijk (voor mijn toekomst)? Zekerheid, een goede beloning en het liefst een (doorgroei)mogelijkheid voor een leidinggevende functie Flitscarrière, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden
“Met ict ben je succesvol!” Kansen en bedreigingen Nadruk op succesverhalen, snelle ontwikkelingen, internationale aspecten, wat levert een carriere in de ict op Het bedenken of aansturen van de meer ‘spectaculaire’ toepassingen
“Ict is menselijk!” Wie ben ik? Ict is vanzelfsprekend en onmisbaar, maar ik doe liever iets met mensen Betrokken, sociaal, idealistisch Wat betekent ict voor mij? Trots op menselijke kant van ict − Verbeteren van leefkwaliteit − Eindgebruiker centraal Toepassingen voor en door mensen Wat vind ik belangrijk (voor mijn toekomst)? Samenwerken (ook met andere disciplines) Iets met mensen, iets medisch, iets maatschappelijks, iets in de ontwikkelingshulp.
“Ict is menselijk!” Kansen en bedreigingen Ict is geen voor de hand liggende keuze: functionele imago en type schrikt de sociale ict-er af Nadruk op toepassingen en eindgebruiker Nadruk op ict in relatie tot milieu, derde wereld, zorg, user interface
DE VIER ICT-MINDSETS – KERNVRAAG PER TYPE Wat kun je maken/bedenken Wat kun je bereiken? Wat kun je leren? Wat kun je betekenen?
Welk type ben jij ?