Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie) omvang 1,00 fte
Kies jij voor NLT ? HET LORENTZ LYCEUM/ ARNHEM INTERNATIONAL SCHOOL REQUIRES ENTHUSIASTIC TEACHERS TTO - Physics en Natuurkunde, 1e en 2e graad, 0,7500 a 1,0000 fte (liefst in combinatie met NLT)
Kies jij voor NLT ? * Van bovenbouwdocenten in de BINASvakken verwachten wij de bereidheid om mee te werken aan de vakken ANW / NLT.
Kies jij voor NLT ? Waarom kiest een leerling NLT? Vragen beantwoorden Opdracht introduceren Als ‘sectie’ aan de slag Presentatie geven Vragen & Bètasteunpunt & JCU Prijsuitreiking BBB
Waarom kiest een leerling NLT? Doelen voor leerlingen Wat zijn opvallende kenmerken? Wat kan een leerling ermee? Voor welke leerling is NLT aantrekkelijk?
Doelen voor leerlingen Leerlingen ervaren in NLT: verbreding en verdieping actualiteit en belang bètaonderwerpen hoe spannend en uitdagend het bètagebied is diversiteit aan studie en beroepsmogelijkheden belang interdisciplinaire samenhang voor ontwikkelingen wetenschap en technologie
Opvallende kenmerken volgens leerlingen Geen boek -> losse modules Lang met een onderwerp bezig -> 40 SLU Verschillende docenten ->multidisc.sectie Bekende docenten doen ‘anders’ ->enthousiasme, samen anders voor de klas Praktische bezig, excursies-> 25% vrije ruimte Geen CSE -> schoolexamen
Modulaire opzet 66 modules gecertificeerd enkele modules in ontwikkeling Elke module 40 slu HAVO 320 slu -> 8 modules VWO 440 slu -> 11 modules Minimaal 75% gecertificeerde modules Maximaal 25% naar keuze van de school Multidisciplinaire modules (soms monodisciplinair)
Voordelen modules voor leerlingen Flexibiliteit: Belangstelling leerling (keuzemogelijkheden) Actualiteit of nieuwe ontwikkelingen Programma van jaar tot jaar aanpassen Leerling legt eigen accenten binnen één module en in programma
Ontwikkeling modules samenwerking tussen ontwikkelscholen en HO-instellingen of andere onderzoeksinstellingen (duur 20 mnd) context-benadering
Verschillen tussen HAVO & VWO HAVO: Meer beroepsgericht Nadruk verbetering kwaliteit van leven Veel ruimte praktisch werk VWO: Meer onderzoeksgericht Nadruk op kennisontwikkeling Nieuwe kennis opdoen door het uitvoeren van onderzoek (evt UU of HU)
Wat is NLT? Examenprogramma in domeinen HAVO (toepassingsgericht)VWO (wetenschappelijk) A Vaardigheden (startmodule)A B Taal van de natuurwetenschap1BFundament van wetenschap en technologie 1 C Bedreiging en behoud van de leefomgeving 2 CAarde en klimaat (aardwetenschappen) 2 D Zorgen en genezenD Stellaire informatie en processen (ruimtewetenschappen) E Opsporen en beschermenE Biofysica, -chemie en informatica (interdisciplinaire wetenschappen) F Verbetering van de kwaliteit van leven 2 FBiomedische technologie en biotechnologie 3 G Grenzen verleggenG (Duurzaam) gebruik van grondstoffen, energie en ruimte H Communiceren en navigeren HMaterialen, proces- en productietechnologie I Gemak dient de mensIWerktuigen, voertuigen en producten
NLT-modules HAVO CodDome nlt3-h021Smaak makenI nlt3-h019Maak het verschilB nlt3-h017Glastuinbouw en energieC nlt2-h014De Bodem LeeftC nlt2-h012Medische beeldvormingD nlt1-h011Een Feest zonder KatersH nlt1-h010Forensisch onderzoekE nlt1-h009Plaatsbepaling en navigatieH nlt1-h008NulenergiehuisC nlt1-h007SportprestatiesG nlt1-h006Digitale TechniekI nlt1-h005Wat zeg je?E nlt1-h003Aërosolen en Vuile LuchtC nlt1-h002Dynamische modellen havoB nlt1-h001Het Beste EiH
NLT-modules VWO nltc-v208Moleculen in levenE nltc-v202De bewegende aardeC nlt3-v119HolografieI nlt3-v117KernfusieG nlt2-v115Bio-informaticaE nlt2-v114Hersenen en lerenE nlt2-v112De waterstofauto binnenstebuitenG nlt2-v110Technisch ontwerpen in de Biomedische TechnologieF nlt2-v109Brandstof voor het levenG nlt2-v108Meten aan melkwegstelselsD nlt2-v106Klimaatverandering, als het noordpoolgebied opwarmtC nlt1-v103Rijden onder invloedE nlt1-v102Dynamisch modellen vwoB nlt1-v101Forensisch onderzoekH
25% vrije ruimte Naar keuze van de school, bijv: eigen materiaal (expertise) onderwerpen informatica onderwerpen wiskunde D nog niet gecertificeerde modules vakkennishiaten wegwerken organiseren science café ontwerp wedstrijden: bijv. solar cars masterclasses
welke leerling mag NLT kiezen? NT of NG-leerling Als Profielkeuze vak Keuzevak Losse modules in de vrije ruimte
Vragen ???
Opdracht in NLT-secties bestuderen module Individueel - oriëntatie op de module Vakgenoot - bestudering enkele hfst adv ‘richtvragen’ ?????? Sectie - enkele vragen bespreken - presentatie maken Begeleiding - zaalhoofd - procesbegeleider per groep - steunpuntmedewerker of auteur
Opdracht Prijsuitreiking voor het beste M-team Multi-disciplinair Multi-tasking Multi-mediaal
Vragen en ervaringen Vragen? site NLT: 10 regionale steunpunten digischool community
NLT implicaties en beslispunten: rooster Idee werkgroep: Inroosteren bij voorkeur op dagdelen, of blokuur + 1 of 2 losse uren Blokuur eind van de dag ivm excursiemogelijkheid Groepen naast elkaar programmeren -> keuze mogelijkheid voor leerlingen uitwisseling expertise docenten Roosterwensen mogelijk?
NLT: implicaties en beslispunten: docenten Wie kan NLT geven? 1 e graads docenten: wis, sch, nat, bio, inf en geografie Onder coördinatieteam: min. drie leden van min. drie verschillende vakken (wis, sch, nat, bio en fys.geografie) Veld Ideeën Teamteaching: wisselende koppels docenten voor de groep Inroosteren bij voorkeur op dagdelen of blokuren en 1of 2 losse uren