Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Differentiatie in de klas
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Industriële Chemie VWO 6
BattleBots The school battle.
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
NLT hoe staat het ermee? Aan de orde komen De organisatiestructuur
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Keuze scheikunde.
Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG
Welkom.
Wiskunde in Technologie
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Natuur, Leven en Technologie: de actuele stand van zaken
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
NLT modules en excellentiebevordering
EXACTE VOORBEREIDING OP DE MAATSCHAPPIJ NA SCHOOLTIJD
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Kies jij voor NLT ? Wij zoeken een enthousiaste kandidaat met een 1e graads bevoegdheid, met eindexamenervaring en met ervaring Natuur, Leven & Technologie.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wie weet alles over NLT? Afsluiting Landelijke Conferentie NLT 17 maart 2011.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Profielkeuze Bovenbouw
Profielkeuzevoorlichting havo bovenbouw
Natuur Leven en Technologie
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
welkom Grenzen verleggen met NLT
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
NLT: een vak voor jou?.
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Welkom NLT clustermiddag
Forensische Technieken Sportprestaties Human Technology Cares
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Programma van deze avond
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Welkom op deze voorlichtingsavond
Open Middag U-Talent Academie 20 april 2018
Voorlichting VWO 4 Natuurkunde 14 februari 2018 Natuurkunde.
Profielkeuze avond ( uur)
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Informatieavond Leerjaar 2 Mavo(+)
Transcript van de presentatie:

Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie) omvang 1,00 fte

Kies jij voor NLT ? HET LORENTZ LYCEUM/ ARNHEM INTERNATIONAL SCHOOL REQUIRES ENTHUSIASTIC TEACHERS TTO - Physics en Natuurkunde, 1e en 2e graad, 0,7500 a 1,0000 fte (liefst in combinatie met NLT)

Kies jij voor NLT ? * Van bovenbouwdocenten in de BINASvakken verwachten wij de bereidheid om mee te werken aan de vakken ANW / NLT.

Kies jij voor NLT ? Waarom kiest een leerling NLT? Vragen beantwoorden Opdracht introduceren Als ‘sectie’ aan de slag Presentatie geven Vragen & Bètasteunpunt & JCU Prijsuitreiking BBB

Waarom kiest een leerling NLT?  Doelen voor leerlingen  Wat zijn opvallende kenmerken?  Wat kan een leerling ermee?  Voor welke leerling is NLT aantrekkelijk?

Doelen voor leerlingen Leerlingen ervaren in NLT:  verbreding en verdieping  actualiteit en belang bètaonderwerpen  hoe spannend en uitdagend het bètagebied is  diversiteit aan studie en beroepsmogelijkheden  belang interdisciplinaire samenhang voor ontwikkelingen wetenschap en technologie

Opvallende kenmerken volgens leerlingen  Geen boek -> losse modules  Lang met een onderwerp bezig -> 40 SLU  Verschillende docenten ->multidisc.sectie  Bekende docenten doen ‘anders’ ->enthousiasme, samen anders voor de klas  Praktische bezig, excursies-> 25% vrije ruimte  Geen CSE -> schoolexamen

Modulaire opzet  66 modules gecertificeerd  enkele modules in ontwikkeling  Elke module 40 slu HAVO 320 slu -> 8 modules VWO 440 slu -> 11 modules  Minimaal 75% gecertificeerde modules  Maximaal 25% naar keuze van de school  Multidisciplinaire modules (soms monodisciplinair)

Voordelen modules voor leerlingen  Flexibiliteit: Belangstelling leerling (keuzemogelijkheden) Actualiteit of nieuwe ontwikkelingen Programma van jaar tot jaar aanpassen  Leerling legt eigen accenten binnen één module en in programma

Ontwikkeling modules  samenwerking tussen ontwikkelscholen en HO-instellingen of andere onderzoeksinstellingen (duur 20 mnd)  context-benadering

Verschillen tussen HAVO & VWO HAVO: Meer beroepsgericht Nadruk verbetering kwaliteit van leven Veel ruimte praktisch werk VWO: Meer onderzoeksgericht Nadruk op kennisontwikkeling Nieuwe kennis opdoen door het uitvoeren van onderzoek (evt UU of HU)

Wat is NLT? Examenprogramma in domeinen HAVO (toepassingsgericht)VWO (wetenschappelijk) A Vaardigheden (startmodule)A B Taal van de natuurwetenschap1BFundament van wetenschap en technologie 1 C Bedreiging en behoud van de leefomgeving 2 CAarde en klimaat (aardwetenschappen) 2 D Zorgen en genezenD Stellaire informatie en processen (ruimtewetenschappen) E Opsporen en beschermenE Biofysica, -chemie en informatica (interdisciplinaire wetenschappen) F Verbetering van de kwaliteit van leven 2 FBiomedische technologie en biotechnologie 3 G Grenzen verleggenG (Duurzaam) gebruik van grondstoffen, energie en ruimte H Communiceren en navigeren HMaterialen, proces- en productietechnologie I Gemak dient de mensIWerktuigen, voertuigen en producten

NLT-modules HAVO CodDome nlt3-h021Smaak makenI nlt3-h019Maak het verschilB nlt3-h017Glastuinbouw en energieC nlt2-h014De Bodem LeeftC nlt2-h012Medische beeldvormingD nlt1-h011Een Feest zonder KatersH nlt1-h010Forensisch onderzoekE nlt1-h009Plaatsbepaling en navigatieH nlt1-h008NulenergiehuisC nlt1-h007SportprestatiesG nlt1-h006Digitale TechniekI nlt1-h005Wat zeg je?E nlt1-h003Aërosolen en Vuile LuchtC nlt1-h002Dynamische modellen havoB nlt1-h001Het Beste EiH

NLT-modules VWO nltc-v208Moleculen in levenE nltc-v202De bewegende aardeC nlt3-v119HolografieI nlt3-v117KernfusieG nlt2-v115Bio-informaticaE nlt2-v114Hersenen en lerenE nlt2-v112De waterstofauto binnenstebuitenG nlt2-v110Technisch ontwerpen in de Biomedische TechnologieF nlt2-v109Brandstof voor het levenG nlt2-v108Meten aan melkwegstelselsD nlt2-v106Klimaatverandering, als het noordpoolgebied opwarmtC nlt1-v103Rijden onder invloedE nlt1-v102Dynamisch modellen vwoB nlt1-v101Forensisch onderzoekH

25% vrije ruimte Naar keuze van de school, bijv:  eigen materiaal (expertise)  onderwerpen informatica  onderwerpen wiskunde D  nog niet gecertificeerde modules  vakkennishiaten wegwerken  organiseren science café  ontwerp wedstrijden: bijv. solar cars  masterclasses

welke leerling mag NLT kiezen?  NT of NG-leerling Als  Profielkeuze vak  Keuzevak  Losse modules in de vrije ruimte

Vragen ???

Opdracht in NLT-secties bestuderen module Individueel - oriëntatie op de module Vakgenoot - bestudering enkele hfst adv ‘richtvragen’ ?????? Sectie - enkele vragen bespreken - presentatie maken Begeleiding - zaalhoofd - procesbegeleider per groep - steunpuntmedewerker of auteur

Opdracht Prijsuitreiking voor het beste M-team Multi-disciplinair Multi-tasking Multi-mediaal

Vragen en ervaringen Vragen?  site NLT:  10 regionale steunpunten  digischool community

NLT implicaties en beslispunten: rooster Idee werkgroep:  Inroosteren bij voorkeur op dagdelen, of blokuur + 1 of 2 losse uren  Blokuur eind van de dag ivm excursiemogelijkheid  Groepen naast elkaar programmeren -> keuze mogelijkheid voor leerlingen uitwisseling expertise docenten  Roosterwensen mogelijk?

NLT: implicaties en beslispunten: docenten  Wie kan NLT geven? 1 e graads docenten: wis, sch, nat, bio, inf en geografie  Onder coördinatieteam: min. drie leden van min. drie verschillende vakken (wis, sch, nat, bio en fys.geografie) Veld Ideeën  Teamteaching: wisselende koppels docenten voor de groep  Inroosteren bij voorkeur op dagdelen of blokuren en 1of 2 losse uren