Www.steunpuntSSL.be Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Hogeschool-Universiteit Brussel (HRRG), Universiteit Gent (SHERPPA) Elsy Verhofstadt Hogeschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
De sociale ongelijkheid in het onderwijs.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Cultuurparticipatie bij jongeren
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Wat geen moeite kost, is de moeite niet waard !
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Administrateur-generaal
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Vroegtijdige Schoolkeuze in het Onderwijs? NGVO Studiedag WELKOM 10 juni 2016.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Perspectieven op een gezond en gelukkig leven
23 juni 2017.
Belang (human) skills in CV jongeren
Research Centre for Education and the Labour Market
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Voorstelling kansarmoedeatlas
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Kansarmoede in de kleuterschool
Research Centre for Education and the Labour Market
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Research Centre for Education and the Labour Market
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Research Centre for Education and the Labour Market
DE VAL VAN DE LAGE MIDDENKLASSE?
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Drie richtinggevende vragen
Transcript van de presentatie:

Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven

Structuur secundair onderwijs Focus op twee kenmerken van het secundair onderwijs: – Leeftijd van ‘tracking’ (opsplitsing van leerlingen in onderwijsvormen) – Uitbouw van het beroepsonderwijs In Vlaanderen: – De facto opsplitsing van leerlingen op 12 jaar (schoolkeuze, optie-uren) – Masterplan: versterking oriënterende functie 1 ste graad (cf. domeinscholen)? – Vrij omvangrijk technisch en beroepsonderwijs 2

Andere landen, andere structuren Bron: 3

Andere landen, andere structuren Bron: 4

Omvang van het beroepsonderwijs In hogere cyclus secundair bijna overal onderverdeling algemeen <> beroepsgericht onderwijs Verschillen in omvang beroepsgericht segment: Bv. PIAAC 2012, subsample jarigen, beide ouders laagopgeleid: 5

Onderzoeksvraag “Hoe beïnvloeden deze kenmerken (leeftijd tracking, omvang beroepsonderwijs) de uitkomsten van verschillende groepen leerlingen, zowel op korte als op lange termijn?”  Vandaag komen drie soorten uitkomsten aan bod: 1.Schoolse vaardigheden 2.Risico op vroege schooluitval 3.Kansen op de arbeidsmarkt 6

Uitkomst 1: Schoolse vaardigheden Voor- en nadelen vroege opsplitsing -Voordeel: instructie afgestemd op niveau leerlingen -Máár: – Impact sociale achtergrond op studiekeuze – Concentratie leerproblemen ‘onderaan’ de waterval – Peer-effecten (?) – Rigiditeit 7

Empirisch: PISA-gegevens PISA 2012 (15-jarigen): wiskunde 8

Empirisch: PISA-gegevens PISA 2012 (15-jarigen), wiskunde (beperkt tot Westerse leden OESO) 9

Empirisch: PISA-gegevens Stand wetenschappelijk onderzoek (cf. review-artikel Van de Werfhorst & Mijs (2010), Achievement Inequality and the Institutional Structure of Educational Systems: A Comparative Perspective. Annual Review of Sociology, vol. 36: ): – vroege opdeling versterkt band tussen prestaties en sociale achtergrond – geen positief effect op gemiddelde prestaties PISA 2012 (15-jarigen), wiskunde (beperkt tot Westerse leden OESO) 10

Máár… PISA als maat voor succes secundair onderwijs? TIMSS 2011 (4e leerjaar)PISA 2012 (15-jarigen) 1.Singapore 2.South Korea2.Hong Kong 3.Hong Kong3.Taiwan 4.Taiwan4.South Korea 5.Japan 6.Flanders 7.Finland7.Netherlands 8.Netherlands8.Finland 11

TIMSS 2011 (4e leerjaar)PISA 2012 (15-jarigen) 1.Singapore 2.South Korea2.Hong Kong 3.Hong Kong3.Taiwan 4.Taiwan4.South Korea 5.Japan 6.Flanders 7.Finland7.Netherlands 8.Netherlands8.Finland Máár… PISA als maat voor succes secundair onderwijs?  Belang van ruimere context (sociaal, economisch, cultureel) + effect van basisonderwijs op de in PISA gemeten vaardigheden 12

 ‘Toegevoegde waarde’ secundair onderwijs bepalen  Niet PISA-resultaten zélf, maar het verschil tussen PISA en resultaten op een test afgenomen in het 4 e leerjaar gebruiken als indicatie voor ‘toegevoegde waarde’ secundair onderwijs ModelTest 4e leerjaarTest 15 jaarDomein# Landen 1.PIRLS 2001PISA 2006Reading23 2.PIRLS 2006PISA 2006Reading27 3.PIRLS 2006PISA 2009Reading30 4.PIRLS 2011PISA 2009Reading35 5.TIMSS 2007PISA 2006Math23 6.TIMSS 2011PISA 2009Math35 7.TIMSS 2007PISA 2006Science23 8.TIMSS 2011PISA 2009Science35 13

Vroege opdeling: geen of negatief effect op gemiddelde 40 PISA-punten ~ 1 leerjaar 14

Negatief voor zwakken, dubbelzinnig voor sterken 15

Conclusie eerste eindpunt Onze analyse bevestigt eerdere inzichten: Vooral zwakke en kansarme leerlingen verliezen bij vroege opdeling Geen ondubbelzinnig voordeel voor sterke leerlingen Resultaten gepubliceerd als: Lavrijsen J., Nicaise I New empirical evidence on the effect of educational tracking on social inequalities in reading achievement. European Educational Research Journal, vol. 14 Lavrijsen J., Nicaise I Educational tracking, inequality and performance. New evidence using a differences-in-differences technique. Research in Comparative and International Education (accepted) 16

Uitkomst 2: vroege schooluitval ‘Vroege schooluitval’ = geen diploma secundair Wat veroorzaakt schooluitval? -Onderwijsperspectief: “schooluitval = resultaat van onderpresteren en demotivatie” -Maar ook samenleving belangrijk Bv. “naar school gaan = geen inkomen verwerven”, relevant voor jongeren in arme gezinnen 17

Risico op vroege schooluitval Data: Labour Force Survey (2009), jongeren jaar 18

Belang diploma ouders: odds ratio 19

Verschillen tussen landen? 20

Verschillen tussen landen?  Model dat risico op schooluitval verklaart in termen van - diploma ouders - voor elk land tiental kenmerken van onderwijssysteem én van de samenleving 21

Beroepsonderwijs (hogere cyclus) werkt als v angnet  Rood resp. groen land: land waarin variabele 1 standaarddeviatie afwijkt van gemiddelde (ceteris paribus) 22

Vroege tracking versterkt impact sociale afkomst  Rood resp. groen land: land waarin variabele 1 standaarddeviatie afwijkt van gemiddelde (ceteris paribus) 23

Armoede is n efast voor onderwijskansen in sociaal zwakke milieus (sterkste effect)  Rood resp. groen land: land waarin variabele 1 standaarddeviatie afwijkt van gemiddelde (ceteris paribus) 24

Conclusie Conclusie: samenleving bepaalt mee onderwijsuitkomsten – maar het onderwijssysteem speelt zelf ook zijn rol Resultaten gepubliceerd als: Lavrijsen J., Nicaise I Social inequalities in early school leaving: the role of educational institutions and the socio-economic context. European Education (in press) 25

Uitkomst 3: arbeidsmarkt Beroepsonderwijs: essentieel voor integratie van sociaal kwetsbare jongeren op arbeidsmarkt Cf. PIAAC, jarigen, beide ouders laagopgeleid 26

Uitkomst 3: arbeidsmarkt Beroepsonderwijs: essentieel voor integratie van sociaal kwetsbare jongeren op arbeidsmarkt Cf. PIAAC, jarigen, beide ouders laagopgeleid 27

Analyse doorheen de loopbaan Maar wat op langere termijn? – Eisen arbeidsmarkt veranderen doorheen loopbaan (bv. technologie) – Omscholing vereist voldoende brede basis – Blijft beroepsonderwijs zijn waarde behouden?  Model dat nagaat hoe kansen op werk veranderen met de leeftijd, rekening houdend met gevolgde opleiding 28

Resultaat Resultaten gepubliceerd als: Lavrijsen J., Nicaise I Een sterke basisvorming voor duurzame kansen op de arbeidsmarkt. Over.werk (25) 29

Twee grote conclusies Belang van structuur onderwijssysteem, én belang van andere kenmerken van samenleving “Integratie en differentiatie”: beroepsonderwijs belangrijk als ‘vangnet’, maar liever niet té snel specialiseren – Minder goede leeromstandigheden in lager aangeschreven richtingen – Verhoogt kans op uitval sociaal zwakkere jongeren – Specifieke job leren belangrijk voor intrede op arbeidsmarkt, maar op lange termijn basisvaardigheden belangrijk Meer weten: – leren/ leren/ – 30