College 3 TAALGESCHIEDENIS 2015-2016 1. Je herhaalt enkele punten van de theorie van week 1 en 2. 2. Je maakt kennis met de klanken van het gesproken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lees- en Taalproblemen
Advertisements

GESCHIEDENIS VAN HET NEDERLANDS
Karel en grote problemen
Verdeel het woord in lettergrepen
Lesprogram ma 1.Voorgaande lessen 2.Tekstjes overnemen, ppt 3.Filmfragment met opdracht 4.Nabespreking 5.Huiswerk volgende week. 1.
Christus: Zijn namen en levensgang
'Om mijn oud woonhuis peppels staan'
Bronnen Merle Wissink.
D E ZAAK V.. Bronnenmateriaal Handschrift In de vorm van een ‘codex’ Overlevering Middelnederlandse literatuur.
Thema 1 Het landje is van ons.
Europa wordt christelijk
Afkomst, zoeken en vinden
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
Geschiedenis van het Nederlands
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
Leerlijnen in relatie met de methode
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
MET GRAMMATICA MEER SNAPPEN! O O O, WAAROM TOCH?.
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
QUIZ hoofdstuk 1.
Duistere eeuwen Prehistorisch Nederlands en Oudnederlands
Samenvatting Havo 5.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Blok 6.
Geschiedenis van het Nederlands
Karel De Grote door Yorick en Jarno..
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Onderwijsassistent Leerjaar 1 Periode 3, les 8 en 9
Feiten, meningen en argumenten
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
Duistere eeuwen Prehistorisch Nederlands en Oudnederlands
Op zoek naar Mariken van Nieumeghen
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
Het belang van voorlezen
Taalgeschiedenis DT jaar periode 3
Taalgeschiedenis Dt JAAR 1, , Periode 3
College 4 TAALGESCHIEDENIS Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
College 5: Vroegnieuw -nederlands TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Werkwoordspelling -d of –t?
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
H3.4, Geboorteverhalen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Taalgeschiedenis cw 4.
Semantiek
De vraag is je beste vriend
Taalgeschiedenis Dt JAAR 1, , Periode 3
VWO 5 Middeleeuwen – les 2 SCHM.
Taalgeschiedenis dt jaar 1, , periode 3
S/k/l interviewen.
College 5 Taalgeschiedenis
Vwo 6 – week
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Johannes (1) WELKOM 1.
Taalgeschiedenis.
Informatieve teksten, interviewverslag
Hoe herkennen mensen klanken?
Les 3: regels en afspraken met de klas
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Kritiek geven en krijgen
Transcript van de presentatie:

College 3 TAALGESCHIEDENIS

1. Je herhaalt enkele punten van de theorie van week 1 en Je maakt kennis met de klanken van het gesproken Middelnederlands. 3. Je maakt kennis met klankveranderingen: vocalisering, apocope, procope, fronting, deletie, diftongering, vocaalreductie, voicing en assimilatie. 4. Je kent het begrip lexicale diffusie. DOELEN 2

 Geef in tweetallen antwoord op de vragen op de volgende sheet. Je kunt gebruik maken van de theorie (m.n. De Vries 2007) om de vragen te beantwoorden. TERUGBLIK COLLEGE 2/ THEORIE 3

VRAGEN TERUGBLIK Wie zorgde er in 58 v.C. voor welke taalveranderingen? Welke Ingweoonse* taalverschijnselen zijn nog zichtbaar in het Engels en het Nederlands? (± 400 n.C.) Wat is precies ‘Diets’ en wat heeft dat te maken met de ‘romaniseringsbeweging’? *Ingweonen zijn Noordzeegermanen. 4

Julius Ceasar  Gallo-Romeinse cultuur/invloed Vulgair- Latijn in Germaans gebied Meervoud op –s; pers.vnw. beginnen met h-; verlenging klinker na verdwijnen –n- tussen een klinker en de medeklinkers f, s, th > zie De Vries 2007, p. 47 reader Diets = ‘volks’/volkstaal’ - nieuwe naam Germaanse volkstaal na romaniseringsbeweging en ontstaan ‘Franken’ met Frankisch (Romaanse taal) – 7 e eeuw > zie ook kaartje p. 50 reader BESPREKING 5

 Vocalisering ■ Apocope  Fronting ■ Procope ■ Deletie ■ Assimilatie  Diftongering ■ Vocaalreductie ■ Voicing  Lexicale diffusie BEGRIPPEN COLLEGE 3 KLANKVERANDERINGEN 6

 Waar gaat dit over? LUISTER! 1. Magnes die es sonder waen 2. Alse een isermal ghedaen. 3. Sine nature es sulc ghemecket, 4. Dat hi iser na hem trecket, 5. Eist datter gheen seilsteen ne si. 6. Mar esser die seilsteen bi, 7. So segghemen dat hijs niet ne doet. 8. Ter toverien es hi goet, 9. Ende oec hevet hi ene cracht 10. Diemen over wonder acht. 11. Want wie hem dies ontsiet te vele, 12. Dat sijn wijf met andren spele, 13. Hi sal legghen dien magnet 14. Onder hare hovet onghelet, 15. Alsi slapende leghet sachte. 16. Es soe van reinen ghedachte, 17. Soe sal slapende als ende als 18. Haren man nemen omden hals. 19. Die onghetrouwe sal met allen 20. Neder vanden bedde vallen. 7

8

Tekstmateriaal college 2 Uit tekst 2 (Hebban Olla Vogala) en tekst 3 (Karel ende Elegast). Welke klankverandering vindt er plaats in de volgende woordparen? a)hebban – hebben (tekst 2) b)hic – ik (tekst 2) c)sine tale – zijn taal (tekst 3, regel 3) 9 KLANKVERANDERINGEN

Tekstmateriaal college 2 Kijk opnieu (Karel ende Welke klan kverandering vindt er plaats in de volgende woordparen? a)hebban – hebben = vocaalreductie b)hic – ik (tekst 2) = procope c)sine tale – zijn taal = diftongering + apocope NB: procope = wegstoting klank (vocaal of consonant) aan begin woord, niet alleen beperkt tot /h/. 10 KLANKVERANDERINGEN

ONLMNL vocalisering coldcoud fronting moesmuus vocaalreductie hebbanhebben voicing findanvindan [ft]  [xt]kraftkracht HAND-OUT KLANKVERANDERINGEN (BOEKJE COLLEGEMATERIAAL P ) 11

MNLNNL diftongering muusmuis assimilatie veemnootveennoot > vennoot apocope tongetong procope huusuus deletie wederweer HAND-OUT KLANKVERANDERINGEN (BOEKJE COLLEGEMATERIAAL P ) 12

Ik zou een ander niet aanraden om dit boek te lezen, omdat sommige dingen in het verhaal heel vies besproken worden. Bijvoorbeeld als Bruun vastzit in de boomstam en hij zich losrukt en daarmee zijn oor en stukken huid eraf trekt. Dat wordt zo smerig omschreven, niet echt prettig om te lezen. Verder eindigt het verhaal gewoon onbevredigend.' Tess, 4 vwo, op: VAN DEN VOS REYNAERDE 13

Beluister het fragment van Van den vos Reynaerde (Willem die Madocke maecte, ± 1260) en lees mee. Noteer in drietallen: a. Drie zaken die afwijken van het Oudnederlands. b. Drie zaken die afwijken van het Nieuwnederlands. NB: laat de spelling buiten beschouwing. geluidsfragment Reynaerde LUISTER EN LEES MEE 14

 Lexicale diffusie = niet alle woorden veranderen tegelijk Voorbeeld: - broeder > broer - vader > vaar (deels doorgezet) - moeder > moer (deels, ook met betekenisverandering) - hoeder > *hoer  Echter: klankveranderingen in groot aantal woorden met systematisch karakter?  klankwet LEXICALE DIFFUSIE & KLANKWET 15

LEXICALE DIFFUSIE & KLANKWET 16 Moer:

 Bestuderen: Zie modulewijzer + hand-out klankverschijnselen  Doen: Opdracht ‘Geïntegreerde Taalbank’ VOORBEREIDING VOLGEND COLLEGE 17

STARTSCHERM 18

ZOEKSCHERM 19

 Noteer hoe de volgende woorden uit Karel ende Elegast (Middelnederlands) zich hebben ontwikkeld: - gezelschap - koning - maagd (Zie aanvullende vragen)  Benoem klankveranderingen waar mogelijk met behulp van de hand-out.  Inventariseer welke taalkundige informatie de Geïntegreerde Taalbank geeft over een gevonden trefwoord. OPDRACHT GEÏNTEGREERDE TAALBANK 20

VRAGEN? 21