De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten."— Transcript van de presentatie:

1

2

3

4

5 Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten.
Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten. Je zwakke punten zijn je valkuilen.

6 Waarom? Wanneer je weet waar je niet goed in bent, heb je al veel gewonnen. Je kunt je ontwikkelen en daar ook hulp bij inschakelen. Hoe beter jij jezelf kent, hoe succesvoller je zult zijn! 

7 Tijdens deze fase (1. Dit (bedrijf) ben ik) staat het onderdeel Wie je bent & wat je hebt centraal.

8 Geef de studenten een gerichte kijkinstructie
Geef de studenten een gerichte kijkinstructie. Aan het einde van de film moeten ze deze vier vragen kunnen beantwoorden: Wat zijn de kwaliteiten en valkuilen van Martijn? Hoe gaat hij daarmee om? Waarom is het belangrijk om jezelf goed te kennen als je gaat ondernemen? Wat doe jij als je weet dat je ergens niet zo goed in bent?

9 Vragen bij de film Wat zijn de kwaliteiten en valkuilen van Martijn?
Hoe gaat hij daarmee om? Waarom is het belangrijk om jezelf goed te kennen als je gaat ondernemen? Wat doe jij als je weet dat je ergens niet zo goed in bent?

10 Opdrachten Dewi legt uit op welke manier zij haar eigen droombaan heeft gecreëerd. Het was niet makkelijk voor haar om een baan te vinden, waardoor ze nu freelancer is en doet wat ze leuk vindt. 

11

12 Uitleg Vaak weet je ongeveer waar je goed in bent, maar is het moeilijk om dat concreet te benoemen. Anderen zien jouw kwaliteiten vaak nog beter dan jij zelf. In deze opdracht breng je zelf jouw kwaliteiten in kaart en twee anderen doen dit ook voor jou. 

13 Uitleg De kwaliteitenlijst vind je in je werkbladen bij opdracht 4. De kwaliteitenlijst print je drie keer. Kruis op lijst 1 de kwaliteiten aan die jij volgens jou hebt.

14 Uitleg Vraag een klasgenoot je kwaliteitenlijst in te vullen. Ga vervolgens met elkaar in gesprek. Vraag waarom hij jou die kwaliteiten geeft.

15 Uitleg Vraag bijvoorbeeld:
Ik zie dat jij geduldig hebt aangekruist. Hoe merk jij dat ik geduldig ben? Kun je een voorbeeld noemen? Je hebt aangekruist dat ik duidelijk ben. Waar merk je dat aan als wij een samenwerkingsopdracht doen?

16 Uitvoering Maak opdracht 4 uit je werkboek.
Op Mijn Jong Ondernemen kun je de uitleg nog een keer nalezen en het filmpje van Martijn bekijken.

17 Nabespreking Welke kwaliteiten herken jij bij jezelf en herkent de ander ook bij jou? Wie heeft er een kwaliteit gekregen van een klasgenoot, waarvan je eerst dacht: ‘die kwaliteit heb ik niet’, maar nu denk je ‘die kwaliteit heb ik wel’? Heb jij jezelf een kwaliteit gegeven die jouw klasgenoot je niet gaf? Hoe komt dat denk je? Leg uit dat de studenten de derde kwaliteitenlijst af gaan nemen en de lijst nog kunnen aanvullen. 

18 Uitleg Laat lijst 3 invullen door iemand buiten school, bijvoorbeeld je moeder, een vriend of je stagebegeleider en praat er met hem over. Je stelt hetzelfde type vragen als aan je klasgenoot. Dat doe je om erachter te komen waarom iemand deze kwaliteiten bij jou herkent. Je uiteindelijke kwaliteitenlijst kun je daarna nog aanvullen.

19 Opdrachten Dewi legt uit op welke manier zij haar eigen droombaan heeft gecreëerd. Het was niet makkelijk voor haar om een baan te vinden, waardoor ze nu freelancer is en doet wat ze leuk vindt. 

20

21 Succesvolle ondernemers
Weten wat ze willen en hoe ze anderen kunnen beïnvloeden om hun eigen doelen te bereiken. Ze gaan er vanuit dat hun gezag of mening wordt aangenomen. Reageren op veranderingen die ze in de omgeving waarnemen, zoals nieuwe wensen van de klant of nieuwe concurrenten op de markt. Gaan er helemaal voor, ze zijn doelgericht. Zij gaan daarbij zo nodig de strijd met anderen aan.

22 Succesvolle ondernemers
Komen los van anderen tot beslissingen, lossen zelf hun problemen op en brengen hun werkzaamheden op eigen kracht tot een goed einde Begrijpen dat mensen en netwerken nodig zijn om hun ideeën te realiseren. Hebben vertrouwen dat ze hun doelen zelf kunnen bereiken. Ze zijn ervan overtuigd een opdracht tot een goed einde te brengen.

23 Succesvolle ondernemers
Hebben een groot doorzettingsvermogen. Met een duidelijk en helder doel voor ogen overwinnen ze uiteindelijk elke hobbel. Spelen in op de behoefte van een duidelijk afgebakende markt. Ze weten precies wat hun concurrenten doen. Staan open voor wat er om hen heen gebeurt. Ze worden uitgedaagd door de dingen die wel kunnen en niet door wat niet kan.

24 Je kunt niet alles… Mensen zijn verschillend en hebben andere kwaliteiten, ook op het gebied van ondernemerschap. Hoe ondernemend je ook bent, je kunt niet overal goed in zijn. Daarom heb je als ondernemer anderen nodig die jouw kwaliteiten aanvullen.

25 Uitleg Je vult de E-Scan in.
Met de E-Scan onderzoek je waar jouw kwaliteiten en ondernemerseigenschappen liggen.  Bovendien breng je met de E-Scan verbeterkansen in beeld en je krijgt tips om nog beter te worden.

26 Uitvoering Ga naar  log in met jouw inlogcode. Maak de E-Scan en lees het rapport. Maak opdracht 5 uit je werkboek.

27 Nabespreking Wat zijn jouw uitschieters? Waar ben je goed in?
Wat zijn je aandachtspunten? Ben je het hier mee eens? Hoe ga jij jezelf hierin verbeteren? Wie heeft er alleen maar uitschieters? Wie heeft er alleen maar aandachtspunten? Vraag drie studenten hun uitschieter(s) te noemen en vraag of ze het eens zijn met deze uitschieter(s). Vraag hen waaruit blijkt dat ze daar goed in zijn.  Vraag drie andere studenten hun aandachtspunt(en) te noemen en of ze het eens zijn met deze aandachtspunt(en). Vraag hen hoe ze zich hierin willen verbeteren. Vraag aan alle studenten of iemand alleen maar uitschieters of alleen maar aandachtspunten heeft. Waarschijnlijk is dat niet het geval. Leg uit dat je nou eenmaal niet overal goed of overal slecht in bent. De studenten zijn nog jong en hebben alle mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. Daarnaast is het vooral van belang jezelf goed te kennen als je gaat ondernemen: weten waar je wel en waar je niet goed in bent.

28 Nabespreking Ondernemersdenkstijlen: Manager Vakman Pionier Verkoper
Hoe is dit verdeeld in de klas? Bespreek vervolgens de ondernemersdenkstijl. Er worden vier denkstijlen onderscheiden en met percentages wordt weergegeven welke voorkeuren voor de verschillende stijlen de student heeft. Schrijf de vier denkstijlen op het bord en vraag aan elke student voor welke denkstijl hij het hoogste percentage heeft. Turf dit, zodat je een beeld krijgt van de verdeling van denkstijlen in de klas. Op Mijn Jong Ondernemen vindt u een toelichting bij de ondernemersdenkstijlen.

29 Opdrachten Dewi legt uit op welke manier zij haar eigen droombaan heeft gecreëerd. Het was niet makkelijk voor haar om een baan te vinden, waardoor ze nu freelancer is en doet wat ze leuk vindt. 

30

31 Uitleg Nu jij je kwaliteiten weet, is het van belang dat je de wereld laat weten wat jij kan. Klanten hebben meer vertrouwen in jouw bedrijf als jij kunt aangeven waar je goed in bent en waarom je een eigen bedrijf begint. Bespreek vervolgens de ondernemersdenkstijl. Er worden vier denkstijlen onderscheiden en met percentages wordt weergegeven welke voorkeuren voor de verschillende stijlen de student heeft. Schrijf de vier denkstijlen op het bord en vraag aan elke student voor welke denkstijl hij het hoogste percentage heeft. Turf dit, zodat je een beeld krijgt van de verdeling van denkstijlen in de klas. Op Mijn Jong Ondernemen vindt u een toelichting bij de ondernemersdenkstijlen.

32 Uitleg Je stelt een LinkedIn profiel op.
Ga naar  registreer jezelf.  Vul je profiel in. Bij opdracht 6 lees je hoe je dat moet doen. Nodig mensen die je al kent uit om te connecten.  Bespreek vervolgens de ondernemersdenkstijl. Er worden vier denkstijlen onderscheiden en met percentages wordt weergegeven welke voorkeuren voor de verschillende stijlen de student heeft. Schrijf de vier denkstijlen op het bord en vraag aan elke student voor welke denkstijl hij het hoogste percentage heeft. Turf dit, zodat je een beeld krijgt van de verdeling van denkstijlen in de klas. Op Mijn Jong Ondernemen vindt u een toelichting bij de ondernemersdenkstijlen.

33 Laat je LinkedIn profiel zien!
Sharing = caring Laat je LinkedIn profiel zien! De studenten hebben een LinkedIn profiel gemaakt.  Roep om de beurt een aantal studenten naar voren en vraag hen hun LinkedIn profiel te laten zien aan de klas via de beamer.  Leg vervolgens uit dat je je LinkedIn profiel steeds aanvult: wanneer je nieuw ervaring hebt opgedaan of nieuwe vaardigheden hebt ontwikkeld, vul je dat aan. Daarnaast maak je ook steeds nieuwe connecties: als je nieuwe mensen leert kennen, is het goed om hen toe te voegen, zodat je je netwerk uitbreidt. 

34 Opdrachten Dewi legt uit op welke manier zij haar eigen droombaan heeft gecreëerd. Het was niet makkelijk voor haar om een baan te vinden, waardoor ze nu freelancer is en doet wat ze leuk vindt. 

35 Tijdens deze fase (1. Dit (bedrijf) ben ik) staat het onderdeel Wie je bent & wat je hebt centraal.

36 Business Model You Schrijf je persoonlijkheid op Post-its en plak ze in het vak: ‘Wie je bent & wat je hebt’

37 Tijdens deze fase (1. Dit (bedrijf) ben ik) staat het onderdeel Wie je bent & wat je hebt centraal.

38


Download ppt "Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten."

Verwante presentaties


Ads door Google