De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Volgordevragen maken Op zoek naar de kern van het verhaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Volgordevragen maken Op zoek naar de kern van het verhaal."— Transcript van de presentatie:

1 Volgordevragen maken Op zoek naar de kern van het verhaal

2 Twee soorten Volgorde- vragen Oriëntatie- kennis Historische context

3 Oriëntatiekennis Alleen de kenmerkende aspecten!

4 Voorbeeld 1.Nicolaas Copernicus stelde vast dat de zon centraal stond in ons sterrenstelsel, wat bijdroeg aan de verandering van het middeleeuwse mens- en wereldbeeld. 2.De sterrenkundige Abu Rayhan al-Biruni, die in dienst was van de eerste islamitische vorst in Perzië, berekende de straal van de aarde. 3.De Griekse geleerde Anaxagoras werd gedwongen de stadstaat Athene te verlaten, omdat hij onderwees dat zon en maan geen goden waren maar uit vaste materie bestonden. 4.De astronoom Ptolemaeus ontwikkelde vanuit het Romeinse cultuurcentrum Alexandrië een naar hem genoemd model van ons sterrenstelsel. 5.De verlichte Fries Eise Eisinga bewees door de bouw van een schaalmodel van het zonnestelsel dat de paniek voor een dreigende botsing van planeten ongegrond was. 6.Johannes Fabricius nam voor het eerst met behulp van een telescoop de zonnevlekken en de rotatie van de zon waar. Zijn observaties leverden een bijdrage aan de wetenschappelijke revolutie.

5 Sleutelwoorden 1.Nicolaas Copernicus stelde vast dat de zon centraal stond in ons sterrenstelsel, wat bijdroeg aan de verandering van het middeleeuwse mens- en wereldbeeld. 2.De sterrenkundige Abu Rayhan al-Biruni, die in dienst was van de eerste islamitische vorst in Perzië, berekende de straal van de aarde. 3.De Griekse geleerde Anaxagoras werd gedwongen de stadstaat Athene te verlaten, omdat hij onderwees dat zon en maan geen goden waren maar uit vaste materie bestonden. 4.De astronoom Ptolemaeus ontwikkelde vanuit het Romeinse cultuurcentrum Alexandrië een naar hem genoemd model van ons sterrenstelsel. 5.De verlichte Fries Eise Eisinga bewees door de bouw van een schaalmodel van het zonnestelsel dat de paniek voor een dreigende botsing van planeten ongegrond was. 6.Johannes Fabricius nam voor het eerst met behulp van een telescoop de zonnevlekken en de rotatie van de zon waar. Zijn observaties leverden een bijdrage aan de wetenschappelijke revolutie.

6 Waar gaat het dus over? 1.verandering van het middeleeuwse mens- en wereldbeeld 2.de eerste islamitische vorst 3.stadstaat Athene 4.Romeinse cultuurcentrum 5.verlichte 6.de wetenschappelijke revolutie

7 Waar gaat het dus over? 1.stadstaat Athene 2.Romeinse cultuurcentrum 3.de eerste islamitische vorst 4.verandering van het middeleeuwse mens- en wereldbeeld. 5.verlichte 6.de wetenschappelijke revolutie

8 Historische context Personen en gebeurtenissen uit de historische contexten.

9 Voorbeeld 1.Sovjetleider Brezjnev en de Amerikaanse president Carter ondertekenden een verdrag waarin zij overeenkwamen het aantal atoomraketten te beperken. 2.De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Marshall kondigde aan dat de Verenigde Staten wilden investeren in de wederopbouw van de Europese economie. 3.De leiders Kennedy en Chroesjtsjov besloten na afloop van de Cubacrisis om een directe telefoonverbinding tussen het Witte Huis en het Kremlin in te stellen. 4.De Amerikaanse president Reagan riep zijn collega Gorbatsjov op om in verband met zijn hervormingsbeleid de Berlijnse Muur neer te halen. 5.Tijdens de conferentie van Potsdam beslisten de regeringsleiders Stalin, Churchill en Truman dat ter verzekering van de vrede Duitsland in bezettingszones verdeeld werd. 6.Sovjetleider Chroesjtsjov kondigde na de dood van Stalin aan, dat de Sovjet-Unie in haar buitenlands beleid een politiek van vreedzame coexistentie ging voeren.

10 Sleutelwoorden 1.Sovjetleider Brezjnev en de Amerikaanse president Carter ondertekenden een verdrag waarin zij overeenkwamen het aantal atoomraketten te beperken. 2.De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Marshall kondigde aan dat de Verenigde Staten wilden investeren in de wederopbouw van de Europese economie. 3.De leiders Kennedy en Chroesjtsjov besloten na afloop van de Cubacrisis om een directe telefoonverbinding tussen het Witte Huis en het Kremlin in te stellen. 4.De Amerikaanse president Reagan riep zijn collega Gorbatsjov op om in verband met zijn hervormingsbeleid de Berlijnse Muur neer te halen. 5.Tijdens de conferentie van Potsdam beslisten de regeringsleiders Stalin, Churchill en Truman dat ter verzekering van de vrede Duitsland in bezettingszones verdeeld werd. 6.Sovjetleider Chroesjtsjov kondigde na de dood van Stalin aan, dat de Sovjet-Unie in haar buitenlands beleid een politiek van vreedzame coexistentie ging voeren.

11 Waar gaat het dus over? 1.Brezjnev Carter 2.Marshall 3.Kennedy en Chroesjtsjov Cubacrisis 4.Reagan en Gorbatsjov 5.Conferentie van Potsdam Stalin, Churchill en Truman 6.Chroesjtsjov kondigde na de dood van Stalin aan

12 Waar gaat het dus over? 1.Conferentie van Potsdam Stalin, Churchill en Truman 2.Marshall 3.Chroesjtsjov kondigde na de dood van Stalin aan 4.Kennedy en Chroesjtsjov Cubacrisis 5.Brezjnev Carter 6.Reagan Gorbatsjov

13 Zelf oefenen 1.Bekijk de kaartjes die je hebt gekregen 2.Probeer de sleutelwoorden te identificeren 3.Bedenk welk kenmerkend aspect er bij hoort 4.Leg de kaartjes in de juiste volgorde 5.Als je klaar bent draai je de kaartjes om 6.Heb je alles goed?


Download ppt "Volgordevragen maken Op zoek naar de kern van het verhaal."

Verwante presentaties


Ads door Google