De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper."— Transcript van de presentatie:

1 Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper Tara DonkerIsaac Marks Wike SeeklesGerhard Andersson Pim Cuijpers

2 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Achtergrond Zelf-hulp Internet therapieen zijn effectief voor het verminderen van angst en depressie Vaak aangeboden met minimale begeleiding wat tot beter effect zou leiden en grotere therapietrouw Maar hoeveel begeleiding is nu eigenlijk nodig?

3 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Onderzoeksvraag Wat zijn de effecten van een Internet interventie, aangeboden met verschillende niveau’s van begeleiding, in termen van uitkomst, therapietrouw, en economische kosten?

4 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Design Conditie 1 Internet Interventie Geen coach Conditie 5 Web-based Psycho- educatie Conditie 2 Internet Interventie + Coach op verzoek Conditie 3 Internet interventie + Wekelijkse coach Conditie 4 Wekelijks chat of NB Coaches in conditie 2, 3 en 4 besteden ongeveer 25 minuten per deelnemer per feedback. T0 Pre interventie meting T1 Post interventie meting: 6 weken na start

5 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Inclusie – exclusie criteria Inclusie ≥ 18 jaar Milde tot matige klachten van angst en/ of depressie ( CESD; HADS angst) Computer met snel internet Voldoende kennis van de nederlandse taal Exclusie Suicidale plannen ≥ 3 SQ suicide Onder behandeling van GGZ specialist (muv stabiele medicatie)

6 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Demografische gegevens Sample N=537 C1 N=107 C2 N=108 C3 N=106 C4 N=110 C5 N=106 Sekse n (%) Vrouw Man Onbekend 341 (64) 179 (33) 17 (3) 68 (64) 36 (34) 3 (3) 67 (62) 38 (35) 3 (3) 70 (66) 32 (30) 4 (4) 71 (65) 35 (33) 4 (4) 65 (61) 38 (36) 3 (3) Leeftijd m (range)45 (18-81)43 (20-75) 44 (21-74)43 (18-71)47 (19-71)46 (19-81) Opleiding* n (%) Laag Midden Hoog 48 (9) 175 (33) 314 (58) 13 (12) 27 (25) 67 (63) 8 (7) 34 (31) 66 (61) 7 (7) 38 (36) 61 (58) 10 (9) 38 (35) 62 (56) 10 (9) 38 (36) 58 (55) *Laag: lagere school, LBO, MAVO; Midden: MBO, HAVO or VWO; Hoger: HBO, Universiteit

7 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Mean: 2.1 N=107 Mean: 2.9 N=108 Mean: 2.9 N=106 Mean: 3.7 N=110 Percentage en gemiddeld aantal afgeronde lessen per conditie

8 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek CESD: Depressie T0T1 C (6.9)20.0 (9.8) C (7.3)19.8 (9.1) C (6.5)18.6 (8.9) C (6.7)21.3 (9.5) C (6.4)22.6 (9.5)

9 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek T0T1 C110.0 (3.1)7.7 (3.7) C29.8 (2.7)7.8 (3.7) C39.8 (2.6)7.5 (3.5) C410.3 (2.6)8.2 (3.5) C510.0 (2.6)8.8 (3.7)

10 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Therapietrouw Grootst in de chat- conditie. Begeleiding (op verzoek of wekelijks) leidt tot hogere therapietrouw dan geen begeleiding Effecten Depressie: Alles onder controle met wekelijkse begeleiding lijkt meest effectief Angst: Alle condities lijken meer effectief dan ‘care as usual’ maar kleine verschillen

11 Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Verdere analyses, missing data en ITT Lange termijn effecten (3 en 12 maanden) Kosten effectiviteit: Weegt meer begeleidingstijd op tegen de extra kosten?


Download ppt "Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper."

Verwante presentaties


Ads door Google