De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Keuzevrijheid: lust of last?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Keuzevrijheid: lust of last?"— Transcript van de presentatie:

1 Keuzevrijheid: lust of last?
Kiezen: hoofdthema in existentialisme In de keuze verwerkelijkt de vrije mens zich Sartre Kiezen: ideologische verdwazing van het Vrije Markt Kapitalisme Het moeten kiezen maakt van de mens een pion in de consumptiemaatschappij Salecl

2 Jean-Paul Sartre ( ) Als we iets maken doen we dat met een doel, voorbeeld: een briefopener Het doel (of essentie) is er eerder dan zijn existentie De maker van de briefopener bestaat God bestaat niet God heeft ons dus niet gemaakt Wij zijn niet voor enig doel gemaakt Dus: onze existentie gaat vooraf aan onze essentie We moeten zelf onze doelen en dus onszelf scheppen

3 Sartre ( ) Kern is vrijheid: we zijn vrij om onszelf vorm te geven Hiermee kiezen we niet alleen voor onszelf maar voor de gehele mensheid Facticiteit beperkt de vrijheid Hoe we met deze facticiteit omgaan is een keuze Mauvaise foi, je verschuilen achter en je vrijheid ontkennen Geen enkele algemene moraal kan je vertellen wat je moet doen; er is in de wereld geen teken Ergo: in het kiezen wordt de mens tot waarachtig mens

4 Salecl The Tyranny of Choice (2010) Samenleving: kapitalistisch
vrije markt met vrije toetreding producenten doorzichtig vrije keuzes met betrekking tot productie en niet gericht op verandering

5 Salecl Individu in de kapitalistische samenleving:
Geconfronteerd met vrije markt Autonome rationele beslissers Ruim aanbod Doorzichtig Vrije keuze Zelf verantwoordelijk voor je keuzes en dus voor je leven

6 Salecl Samenleving en individu vormen een samenhangende ideologie
En keuzevrijheid en individuele verantwoordelijkheid Relatie tussen deze: 1. Perceiving ourself being guilty for the failures in our lives 2. Self blame 3. Everyone can make it 4. Subjectivity = self criticism Ergo: choice = pacifies people and prevents social change

7 Salecl Life choices = consumer choices (8)
As though they are in a position to make a work of art of their own lifes (8) Everything in life has become a matter of decisions (22)) The perception thus emerges that the subject is an all-powerful being who is capable of directing his or her life in the way he wishes and is capable of locating objects of desire and the jouissance related to them, which will bring satisfaction at last. Happiness appears to be within our group, and it is up to us to do everything possible to seize it. (65) The feeling of shame for being poor and of guilt for not getting further up the ladder of economic succes has replaced the fight against social injustice (148)


Download ppt "Keuzevrijheid: lust of last?"

Verwante presentaties


Ads door Google