De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Solliciteren! Een vak op zich.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Solliciteren! Een vak op zich."— Transcript van de presentatie:

1 Solliciteren! Een vak op zich

2 Waarom solliciteren Welke reden kan je hebben..
Wat is belangrijk in een baan?

3 Recept voor een sollicitatiecake
Men neme een cv, men voegt een snufje brief toe en men voert een gesprek..simpel toch… Niet dus solliciteren is lastig en is iets wat men al doende leert..maar Een cv en brief is te doen

4 Voordat je je cv maakt, moet je twee dingen doen:
De vacature bestuderen waarop je solliciteert. Wat voor vaardigheden vragen ze, welke studies, welke werkervaring? Jezelf afvragen hoe jouw werkervaring en opleiding aansluiten op de vacature. Wat zijn jouw sterke punten? En welke van deze punten is belangrijk voor de baan waarop je solliciteert? Het is belangrijk hierover na te denken, want: een goed cv is een gericht cv. Dat betekent dat je elk cv dat je stuurt, aanpast op de functie. Een voorbeeld: Je bent vijf jaar communicatieadviseur geweest. In die functie had je een breed scala aan taken en verantwoordelijkheden. Je schreef het personeelsblad, verzorgde de communicatie rondom de introductie van de euro, deed de woordvoering voor het bedrijf en je voorzag de directie van communicatieadvies. Je wilt nu solliciteren op een baan als perswoordvoerder. Spits je cv daarop toe. Geef geen uitputtende lijst van al je taken en verantwoordelijkheden in je vorige baan, maar noem alleen die taken die betrekking hebben op je nieuwe functie en diep die verder uit. In dit geval focus je dus op het aspect 'woordvoering'. Ook bijbaantjes die je tijdens je studie hebt gehad, bijvoorbeeld kelneren in een restaurant, zijn in dit geval niet relevant (een uitzondering wordt gemaakt voor sollicitanten met weinig werkervaring. Zie "Bijbaantjes: wel of niet vermelden?"). Wat zijn jouw kwaliteiten? Los van de taken die je in je vorige functies vervulde, moet je je ook afvragen welke eigenschappen en vaardigheden je daarvoor nodig had en hoe je deze in kunt zetten voor de functie waarop je solliciteert. Dit geldt zeker voor sollicitanten met weinig of geen werkervaring, sollicitanten die een radicale carrièreswitch willen maken of sollicitanten die een open sollicitatie versturen. Voorbeeld: Je hebt tien jaar lang gewerkt als managementassistente en je wilt nu solliciteren als juridisch medewerker. Ook al heb je geen enkele juridische ervaring, een aantal vaardigheden heb je in beide functies nodig. Denk aan nauwkeurig werken, verantwoordelijkheid dragen, omgaan met mensen en stressbestendigheid. Bedenk wat je sterke kanten zijn en welke persoonlijke eigenschappen goed aansluiten op de functie waarop je solliciteert. Ook kun proberen je cv als geheel eens met een totaal andere blik te bezien. Bekijk je cv door de ogen van iemand anders. Je partner, je vriendin, een werkgever, of, als je een echt creatief cv wilt maken: een kunstenaar of een musicus. Wat zou hij van jouw cv denken? Wat zou hij veranderen? Deze'virtuele' raadgevers kunnen je helpen je cv te verbeteren en meer op te laten vallen.

5 cv

6 Personalia Naam: Hendrik Kloet (*1) Adres: Kerkstraat 1, 3555 AM  Dordrecht Geboortedatum: 11 april 1971 Telefoonnummer:  / (*2) (*3) 1 Als je voorletters vermeldt, noem dan wel één keer voluit je roepnaam. 2 Vermeld alleen telefoonnummers waarop je daadwerkelijk te bereiken bent. 3 Gebruik geen 'rare' adressen als Vroeger was het gangbaar dat je ook een kopje 'burgerlijke staat' opnam en nog steeds zijn er sollicitanten die vermelden of ze al dan niet getrouwd of samenwonend zijn. Dit is achterhaald, want deze privé-informatie is niet van belang voor het uitoefenen van je werk. Ook je nationaliteit hoef je tegenwoordig niet meer te vermelden.

7 Opleidingen, cursussen en vaardigheden
Hier som je op wat je aan opleidingen en cursussen hebt gedaan. Je begint met je laatst genoten opleiding en werkt zo terug. Let erop dat je eventuele specialisaties vermeldt, de plaats van de school en of je een diploma hebt behaald. Maak een splitsing tussen cursussen en opleidingen, zo voorkom je dat een minder relevante, maar recent gevolgde cursus boven je universitaire studie komt te staan. Tenslotte kun je ook specifieke vaardigheden opnoemen. Voorbeeld Opleidingen   : Hogere Hotelschool in Den Haag. Specialisatie: management. Diploma: ja. (of: Diploma behaald in 1996) : Havo in Rotterdam. Diploma: ja.   Cursussen  1997: Cursus 'Omgaan met lastige klanten'. Certificaat: ja.1995: Cursus: 'Vijf stijlen van leidinggeven'. Certificaat: ja.1996: Cursus Spaans. Certificaat: ja.Vaardigheden Vloeiend Frans en Engels in woord en geschrift PowerPoint en Excel

8 werkervaring Dit is het belangrijkste deel van je cv, althans als je werkervaring hebt. Hier som je in chronologische volgorde op voor welke werkgever je hebt gewerkt, hoe lang, in welk functie, en wat jouw belangrijkste taken en verantwoordelijkheden waren. Aandachtspunten Gebruik bij voorkeur de officiële functienaam die je had en maak zaken niet mooier dan ze zijn. Noem jezelf bijvoorbeeld geen communicatiemanager als jecommunicatiemedewerker was. Je beschrijft altijd je verantwoordelijkheden, daar draait het om in je cv. Probeer kort, krachtig en zo concreet mogelijk een beeld te schetsen van het werk dat je deed, de verantwoordelijkheden die je had, en vooral wat je bereikt hebt. Is de omzet dankzij jou gestegen? Of heb je een heel succesvol project geleid: vertel het. Gebruik hierbij positieve bewoordingen en vermijd jargon en afkortingen. Heb je binnen een bedrijf meerdere functies vervuld, meld dat dan onder het zelfde kopje, bijvoorbeeld door een extra aandachtstreepje, en houd dezelfde chronologische volgorde aan

9 Voorbeeld : Restaurantmanager in Hotel Mama Mia, Bonaire. Ik droeg de eindverantwoordelijkheid voor het restaurantdeel van het hotel en stuurde hierbij twintig man personeel aan. Het was mijn taak om binnen een jaar zowel het niveau van de keuken te verbeteren als om de kosten te drukken. In beide ben ik ruimschoots geslaagd. : Restaurantmanager bij Restaurant De Bloedworst in Rotterdam. Als manager was ik verantwoordelijk voor het complete reilen en zeilen van het restaurant, de omzet, het personeel en de gasten. In deze functie gaf ik leiding aan vijftig mensen. Ik wist binnen een jaar de omzet met veertig procent te verhogen. : Assistent-restaurantmanager bij Hotel Bom in Rotterdam. Ik was verantwoordelijk voor het reservering- en betalingssysteem, dat ik aanzienlijk efficiënter heb gemaakt. Ook fungeerde ik als eerste aanspreekpunt voor de medewerkers. Daarnaast stelde ik - in overleg met de chef-kok - het weekmenu vast en nam ik het bedienend personeel aan. : Talloze bijbaantjes om mijn studie te bekostigen en ervaring op te doen in de horeca. Onder meer kelner bij Hotel Europa, Restaurant Maxim en Restaurant Holle Bolle Gijs, alle gevestigd in Rotterdam.

10 Ontslag: wel of niet vermelden?
Moet je je ontslag of reden van vertrek bij en vorige werkgever nu wel of niet vermelden? Onder werkgevers en recruiters heerst verdeeldheid over dit punt. Het lijkt beter om in je cv niets te zeggen (dus ook niet te liegen) en in je sollicitatiegesprek eerlijk antwoord te geven als daarnaar gevraagd wordt. Een bijkomend probleem is dat je gaten in je cv krijgt. Dit laatste geldt overigens ook voor Bereid je voor op vragen over die gaten in je cv of kijk of je die anderszins op kunt vullen. Weinig werkervaring Als je om wat voor reden dan ook weinig werkervaring hebt, leg dan de nadruk op bijvoorbeeld stages die je hebt gelopen, of andere activiteiten zoals bijbaantjes. Jobhopper Ben je te vaak van baan veranderd, probeer dan verschillende korte banen onder één noemer te brengen en geef een goede verklaring voor je grillige carrièrepad. Bijbaantjes: wel of niet vermelden? Er zijn drie dingen waar je rekening mee moet houden als jevakantiewerk of een bijbaantje wilt noemen: Hebben ze een relatie met de baan waarop ik wil solliciteren. Nee? Dan niets melden. Heb ik wel genoeg werkervaring? Als je starter bent op de arbeidsmarkt, dan is het beter om iets dan niets te vermelden, ook als is het minder relevant. Als je wegens werkloosheid een baantje hebt aangenomen dat eigenlijk niet relevant is voor deze functie, vermeld dat dan toch. Het is voor de werkgever goed om te weten dat je alles aan wilt pakken, ook als is het een functie onder jouw niveau. Ook vinden sommige werkgevers het belangrijk dat je niet al te lang uit het arbeidsproces bent geweest.

11 Dan ziet het er zo uit

12 Sollicitatiebrief: de voorbereiding
Het grondig analyseren van het bedrijf of de instelling en de vacature helpt je een beter beeld te krijgen van de functie. Tevens helpt het je om een aansprekende sollicitatiebrief te schrijven die aansluit bij de werkgever en de desbetreffende functie. Het is heel verstandig om extra informatie in te winnen over de functie en de organisatie voordat je de brief gaat schrijven. Dit kan op meerdere manieren: Lees publicaties en jaarverslagen over de organisatie Bezoek de website van de organisatie Bel vrienden en kennissen en vraag of ze mensen kennen die bij je toekomstige werkgever werken Probeer op andere manieren in contact te komen met huidige werknemers om erachter te komen wat de organisatie belangrijk vindt bij het aannemen van nieuwe mensen De meest voorkomende en praktische manier is echter zelf even bellen met de organisatie

13 Bel het bedrijf Je moet je goed voorbereiden voordat je belt. Hoe pak je dat het beste aan? Enkele belangrijke zaken om mee te nemen: Maak voordat je belt een lijstje met vragen die je graag wil gaan stellen Vraag of het gesprek gelegen komt Spreek duidelijk je naam uit Vraag naar de kerntaken van de functie Vraag naar de belangrijkste vaardigheden en competenties Houd het gesprek vriendelijk maar toch zakelijk Probeer een goede indruk van jezelf achter te laten Vraag of je in je sollicitatiebrief kan verwijzen naar het gesprek Sluit het gesprek netjes af door te bedanken voor de gegeven informatie Leg de gegeven informatie schriftelijk vast met datum en met de naam van de contactpersoon

14 Brief

15 Sollicitatiebrief: de layout
Houd rekening met de volgende punten rondom de layout van je sollicitatiebrief: Gebruik een traditionele indeling van de brief: Begin met je eigen naam, adres, postcode en woonplaats, gevolgd door de naam van het bedrijf of instelling waar je wilt solliciteren. Vergeet niet om duidelijk te vermelden aan wie je de brief richt: Vermeld de plaats waar je de brief schrijft gevolgd door de datum. Vermeld achter het kopje ‘Betreft’ de omschrijving van de functie. Gebruik niet meer dan 3 of 4 alinea's voor je brief. Eindig met 'Met vriendelijke groet' en je handtekening Zorg daarnaast voor de volgende punten: Laat de brief een toonbeeld zijn van orde en netheid (geen vlekken of vouwen). Zorg dat de brief foutloos is. Vergeet je spellingscheck niet en laat hem altijd nalezen door iemand die daar oog voor heeft. Lettertype!!!

16 Sollicitatiebrief: de inhoud
De ideale sollicitatiebrief is een helder geschreven uitleg over je motivatie. Het moet de werkgever na afloop duidelijk zijn waarom je solliciteert voor deze functie en bij deze organisatie. Hieronder volgen tips waar je op moet letten. Je sollicitatiebrief moet aansluiten op de vacature waarop je solliciteert. Een standaardbrief is nooit genoeg. Houd de brief kort. Maak 'm niet langer dan één pagina. Zorg dat je weet aan wie je de brief richt en gebruik zijn of haar naam! Als je solliciteert bij een formeel bedrijf, begin dan altijd met ‘Zeer geachte Mevrouw ...’ of 'Geachte Heer ...'. Houd de volgende indeling aan:

17 Inleiding. Probeer in de inleiding de interesse van de lezer te wekken
Inleiding. Probeer in de inleiding de interesse van de lezer te wekken. Probeer met een originele zin te beginnen. Verwijs eventueel naar het eerder gevoerde telefoongesprek. Je motivatie voor de baan. Schrijf niet alleen dat de functie of organisatie jou aantrekt maar leg ook uit waarom. Onderbouwing van jouw geschiktheid. Denk aan relevante werkervaring, vaardigheden en eigenschappen. Benadruk al die zaken waarom men jou zou moeten aannemen. Wat maakt jou uniek? Mocht je niet helemaal aan de eisen voldoen (wat in 9 van de 10 gevallen zal zijn), wat kun je dan over jezelf vertellen ter compensatie? Wees enthousiast, zelfbewust, niet te bescheiden en formuleer je brief positief. Als je de vereiste diploma's niet bezit hoef je dat niet te noemen. Zeg wat je wél brengt aan kennis, ervaring en ambitie. Afsluiting De laatste alinea kun je gebruiken als formele afsluiting van de brief. Je kunt ook een 'uitsmijter' gebruiken. Lees daarvoor de advertentie nog eens goed door. Misschien staat daar een bepaalde uitspraak in. In de laatste alinea kun je de brief in één zin samenvatten en toespelen op een persoonlijk gesprek. Bijvoorbeeld "Graag kom ik in een persoonlijk gesprek mijn motivatie toelichten". Je kunt afsluiten met "Hoogachtend" of "Met vriendelijke groet", afhankelijk van hoe je de sollicitatiebrief gestart bent.

18 Naast bovenstaande indeling zou je de sollicitatiebrief kunnen schrijven aan de hand van het AIDA-model. Je begint met de Aandacht trekken en Interesse te wekken van de lezer. Daarna dient verlangen (Desire) opgeroepen te worden met als voornaamste doel de toekomstige werkgever aan te zetten tot Actie. Adresseer je brief aan een specifieke persoon. Wanneer je geen naam hebt, bel de organisatie met de vraag aan wie je de sollicitatiebrief kunt richten. Trap geen open deuren in, zoals "Ik schrijf u om te solliciteren naar de functie...", of "Zoals u kunt zien in mijn cv..."'. Begin elke alinea liever met andere bewoordingen om vervolgens direct ter zake te komen, bv. "Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn juridische ervaring me een geschikte kandidaat maakt voor deze functie en voeg mijn cv bij voor nadere informatie."' Als starter op de arbeidsmarkt heb je vaak weinig werkervaring om in je brief op terug te vallen. In plaats daarvan kun je je verhaal onderbouwen met je afstudeerproject, buitenlandervaring, een stage of activiteiten voor een studenten- of studievereniging. Probeer urenlang te slijpen aan je brief. Uiteindelijk vind je je eigen stijl.

19 steekwoorden Waarheid Arrogant Lettertype Organisatie Noodzaak

20 Solliciteren per e-mail
Het wordt steeds gangbaarder om sollicitatiebrieven en cv's  per   te versturen. Vooral bij vacaturebanken is het vaak mogelijk om te solliciteren via of via het web. Ook zetten steeds meer werkgevers sollicitatieformulieren online. Waar moet je op letten als je via mail of via het web solliciteert? Technische mogelijkheden Als je online solliciteert heb je meerdere mogelijkheden: Je maakt een bestand of twee bestanden, liefst in Word, met daarin je sollicitatiebrief en cv. Deze voeg je als attachment bij een . Deze bevat een begeleidende tekst voor je brief en cv. Je schrijft een sollicitatiebrief direct in de en voegt je cv als attachment toe. Het bedrijf waar je wilt solliciteren heeft een webformulier op de bedrijfswebsite gezet dat je moet invullen. Soms kun je daarbij ook nog een cv uploaden

21 Begeleidende tekst bij online sollicitatie
Als je per solliciteert is het verstandig om je sollicitatiebrief en cv als bijlagen bij een te versturen. Zo weet je zeker dat de ontvanger de bestanden in de juiste opmaak te zien krijgt. Net als de tekst van je sollicitatiebrief moet de tekst in de begeleidende  foutloos en duidelijk zijn. Vergeet er niet in te zetten op welke functie je solliciteert. Een voorbeeld van zo'n mailtje: Geachte mevrouw Pietersen, Graag reageer ik op de vacature van personeelsfunctionaris uit de Volkskrant van 30 september jl. In de bijlagen vindt u mijn sollicitatiebrief en cv. Met vriendelijke groet, Tom Drupsteen Bijlagen:    sollicitatiebrief                   curriculum vitae Natuurlijk is zo'n tekst nogal droog. Je kunt ervoor kiezen om het mailtje wat pakkender te maken. Dat is zeker van belang als je een open sollicitatie verstuurt. Je moet de aandacht van de lezer zien te trekken en ervoor zorgen dat hij de bijlagen ook echt zal openen. Geef bijvoorbeeld een voorschotje op wat je in je brief schrijft of zet alvast de (pakkende) openingszin van je sollicitatiebrief in de mail. Ook in dit geval geldt: vermeld in ieder geval de (soort) functie waarop je solliciteert.

22 gesprek

23 opdracht


Download ppt "Solliciteren! Een vak op zich."

Verwante presentaties


Ads door Google