De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit."— Transcript van de presentatie:

1 Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit gegeven wordt, kunnen de leerlingen veel sneller zelfstandig aan de slag. Na deze demo kunnen de leerlingen geheel zelfstandig doorwerken; bij de oefeningen worden voorbeeldantwoorden gegeven.

2 2 Programma Structuur Diagrammen (PSD’s) met Struktograaf Module V hoofdstuk 2

3 3 Voorbeeld van een PSD Temperatuur omrekenen: Vraag de gebruiker om een temperatuur in graden Celsius Bereken de temperatuur in graden Fahrenheit door de temperatuur in graden Celsius te vermenigvuldigen met 1,8 Tel er 32 bij op Plaats de uitkomst op het scherm

4 4 In de syntaxis van Struktograaf

5 5 Struktograaf  Instrument om PSD’s te tekenen  Bevat ingebouwde testmogelijkheid: er wordt een uitvoerbare code gegenereerd (bij gebruik van de juiste syntaxis)  Dat is beter dan alleen via ooggetuigenverslag controleren

6 6 Let op  Het gebruik van Struktograaf om een uitvoerbaar programma te maken heeft een nadeel: bij het opstellen van het PSD moet je je wel aan die specifieke syntaxis houden.  Wil je geen uitvoerbare code maken, dan kan het tekenen ook in bijvoorbeeld Word plaatsvinden

7 7 Demo: Als intermezzo een PSD tekenen en laten uitvoeren door docent.

8 8 Nu zelf aan ’t werk Maak de volgende PSD’s: 1)Programma Cels  Fahr (zie derde dia) 2)Een programma dat zegt dat het vermenigvuldigt, vraagt om getal1, na invoer vraagt om getal2 en na invoer het product van beide teruggeeft 3)Een programma dat vraagt om je naam, vraagt om je klas, en dan meldt: Beste, jij zit dus in. Dus zelf in Struktograaf invoeren en laten werken

9 9 De vermenigvuldiger

10 10 De naamvrager Wat is er met de declaratie aan de hand? Hoe krijg je de zinnen aan elkaar (concatenatie)?

11 11 Verder oefenen Thuis de demo installeren om te oefenen Let op: de demo slaat niets op!  Rente op rente –Vraag het startbedrag, het rentepercentage en het aantal jaren –Deel het rentepercentage door 100 en doe er 1 bij –Verhef die uitkomst tot de macht ‘jaren’ (a^b) –Vermenigvuldig die uitkomst met het startbedrag –Zet de uitkomst op het scherm

12 12 Commentaar

13 13 Afspraken  Altijd starten met een regel commentaar waarin de auteur en het doel van het programma worden aangegeven (en/of welke opdracht het is)  Verder zoveel als nuttig kan zijn: commentaar ertussen voegen (i.v.m. onderhoud, herbruikbaarheid en uitwisselbaarheid van het programma)

14 14 Bijvoorbeeld  Vreselijk als je dit opstart!! Waarom vreselijk?

15 15 Dit is beter  De volgende dia laat zien hoe een ritprijs van een strippenkaart berekend kan worden  Met commentaar in de code: bovenaan (ook auteursnaam) en tussendoor  Nooit starten met een leeg scherm, maar altijd aangeven wat er van de gebruiker wordt verwacht.

16 16

17 17 Keuzediagrammen  Let op de syntaxis bij de keuzediagrammen van Struktograaf  Voorbeelden staan op de volgende twee dia’s

18 18 Keuze alfanumeriek? (string) Maar wat gebeurt er als je JA typt in plaats van ja?

19 19 Keuze numeriek? (getal) Maar wat gebeurt er als je niet 1 of 2 typt, maar 4?

20 20 Fouten afvangen  Fouten als in de vorige twee dia’s (‘onmogelijke antwoorden’ geven) zijn fouten van de gebruiker.  In de code willen we een oplossing inbouwen om de fouten van gebruikers af te vangen.  Zie daarvoor oefening 4

21 21 Oefening 1  Maak een programma dat vraagt om een getal en dan de tafel van dat getal uitprint onder elkaar in 10 regels.  Dus als je 7 invoert, dan print hij: –1 keer 7 = 7 –2 keer 7 = 14 –3 keer 7 = 21 –.. keer 7 =.. –9 keer 7 = 63 –10 keer 7 = 70

22 22

23 23 Oefening 2  Maak daarna een programma dat hetzelfde doet als het vorige, maar dan geeft hij zoveel regels als het getal is dat je ingevoerd hebt.  Dus de tafel van 8 wordt dan geprint op 8 regels –van 1 keer 8 = 8 –tot en met 8 keer 8 = 64  En bijvoorbeeld de tafel van 45 wordt op 45 regels geprint.

24 24

25 25  Maak een programma dat na de start altijd door kan gaan en daarvoor elke keer weer aan je vraagt of het door moet gaan of stoppen.  Zodra je zegt dat het moet stoppen, dan stopt het. Oefening 3

26 26

27 27 Alternatief De keuze voor TOTDAT in plaats van ZOLANG maak je op basis van bijvoorbeeld meldingen die je binnen of buiten de lus wilt doen. Je krijgt soms namelijk ongewild een melding te veel of te weinig als je vooraf, of juist achteraf, de toetsing (TOTDAT/ ZOLANG) doet.

28 28 Oefening 4  Bouw nu programmacode in die –controleert op juiste invoer –een melding geeft als de gebruiker een fout maakte –opnieuw om (juiste) invoer vraagt

29 29 Controle op foute invoer <> Betekent hier: is ongelijk aan Let op: getal 10 is altijd onwaar! Hier twee mogelijkheden voor een in te bouwen controle:

30 30 Oefening (3 en) 4

31 31 Oefening 5  Struktograaf kent veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld het opvragen van de systeemdatum/tijd of een toevalsgetal.  Maak een programma dat een willekeurig getal tussen de 100 en de 200 maakt. Zoek daarvoor in de syntaxis van Struktograaf naar de functie RANDOM.

32 32 Random

33 33 Versie 4

34 34


Download ppt "Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit."

Verwante presentaties


Ads door Google