De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen."— Transcript van de presentatie:

1 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen

2 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitgangspunten: Welke evolutie hebben e-Learning systemen meegemaakt? Welke mogelijkheden/functionaliteiten zijn toegevoegd? Welke mogelijkheden zijn verdwenen? Hoe is de aanpak van e-Learning systemen door de jaren heen geëvolueerd?

3 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

4 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

5 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Inleiding The close relationship between pedagogy and technology evolution is an important aspect in designing and managing educational systems.” (C. Pahl)

6 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

7 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

8 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Lineaire systemen (Page-turners) Auteur verwerkt leertraject in een lineaire aanpak Software is een aaneenschakeling van schermen Navigatie ligt vast Oorspronkelijk vooral tekst (omwille van beperkte geheugencapaciteiten) Pakket op de computer van de gebruiker …

9 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Lineaire systemen (Page-turners) … Weinig opvolging voor leertraject van de lerende Feedback beperkt tot juiste antwoorden en score

10 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen

11 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit

12 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Meer aandacht voor individuele leertraject

13 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Adaptieve systemen Systeem is uitgebreid met tools voor opslag van studentafhankelijke gegevens Wisselende leertrajecten mogelijk Gevolgde leertraject wordt bewaard Navigatie wordt door informatie beïnvloed Meestal nog beschikbaar op één computer of via gesloten netwerk

14 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen

15 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen Tijd-plaats onafhankelijk leren

16 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Web Based Training Gebruik van Internet Sterk uitgebreide, wereldwijd verspreide verzameling elementen Grote variatie aan gegevenssoorten Verschillende formaten van opslag Nood aan extra tools: zoekfuncties, woordenlijsten, hypertext indices

17 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen Sterke toename en verspreiding van multimediale mogelijkheden

18 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen Sterke toename en verspreiding van multimediale mogelijkheden

19 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Evolutie van e-Learning systemen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments Krachtigere processoren Grotere geheugencapaciteit Ontstaan en ontwikkeling van internettoepassingen Competentiegericht leren Sterke toename en verspreiding van multimediale mogelijkheden

20 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Teaching and Learning Environments Opbouw uit verschillende componenten Beschikbaarheid van tools voor asynchrone communicatie (discussiegroepen, e-mail) naast synchrone (netmeeting, videoconference) Nood aan een onafhankelijke ‘agent’ die cursusmateriaal op niveau van de lerende aanbiedt.

21 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Wijzigingen in systemen

22 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

23 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Wijzigingen in de rol van participanten Rol van de student Rol van de docent Rol van de ontwikkelaar

24 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

25 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

26 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

27 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Zelfstandig werken Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

28 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Zelfstandig werken Eigen leertraject opzetten Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

29 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Zelfstandig werken Eigen leertraject opzetten Samenwerking Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

30 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van student Uitvoerder van een vooropgezet leertraject Werken met verschillende presentaties Zelfstandig werken Eigen leertraject opzetten Samenwerking Feedback vragen Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

31 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van docent Opzetten van leertraject Leraar Coach Selecteren van geschikt materiaal Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

32 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Rol van ontwikkelaar Lineaire systemen Adaptieve systemen Web Based Training Teaching and Learning Environments

33 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Uitwerking Inleiding Evolutie van e-Learning systemen Wijzigingen in de rol van participanten Conclusie

34 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Conclusie Samenwerking is meer en meer noodzakelijk tussen verschillende experten Documentatie aanleggen is omwille van een vlotte communicatie meer dan noodzakelijk

35 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Reflectie over het seminarie Artikels bevatten steeds een andere kijk op e- Learning Sommige artikels zijn vlot leesbaar omwille van de concrete voorbeelden

36 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Reflectie over het seminarie Artikels bevatten steeds een andere kijk op e- Learning Sommige artikels zijn vlot leesbaar omwille van de concrete voorbeelden In de aangetroffen literatuurelementen én in de bestudeerde artikels is weinig concreets gevonden over hoe men gepersonaliseerde informatie kan opslaan en hoe deze data sturend kunnen werken in een leertraject

37 Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Gebruikte literatuur: Elearning trends 2004 – standaarden, technologie en eigendomsrecht (Michiel van Geloven et al.) http://www.extranet.ou.nl/studie-cursus- o28411/studietaak1/feedback2.htm http://www.extranet.ou.nl/studie-cursus- o28411/studietaak1/feedback2.htm More Than Class Notes? A Features Review of Current Web- based Course Management Tools and their Adherence to Accepted Learning Pedagogy (Thomas N. Janicki et al.) Cultivating The Hybrid: A Case Study of a Three Year Evolution of Elearning for Blended Delivery (Oriel Kelly) De elektronische leeromgeving (Bert Lichtenberg) Managing evolution and change in web-based teaching and learning environments (Claus Pahl) Authoring Tools for Component-Based Learning Environments (Steven Ritter et al.)


Download ppt "Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen."

Verwante presentaties


Ads door Google